Hoe Autorespond en Huddle samen een oplossing bieden voor online trainingen

Huddle en Autorespond

Hoe Autorespond en Huddle samen een oplossing bieden voor online trainingen

Autorespond en Huddle bieden samen een mooi leeromgevings-systeem. Ondernemers die een oplossing zoeken voor het stallen van hun online trainingen en het verkopen daarvan, kunnen beide systemen samenvoegen.

Dit artikel legt uit hoe je Autorespond met Shoppingcart kan koppelen aan Huddle, waarmee je dus een volwaardige online leeromgeving of academie kan bouwen. Aan het woord is Rimke de Groot. Wie is dat?

Rimke de Groot is online marketingcoach bij Ikhelpjouonline.nl. Sinds twee jaar runt zij de Ik help jou online Academie, waar ze ondernemers helpt om online meer bekendheid en meer klanten te krijgen. Daarvoor maakt zij gebruik van de online leeromgevingsoftware Huddle. Wil je haar academie eens van binnen bekijken? Vraag dan hier een gratis account aan voor het Ik help jou online Proeflokaal.

Wat is Huddle?

“Huddle is kant-en-klare software, gebouwd door de Internet Marketing Unie (IMU), waarmee je een online leeromgeving inricht. Ik koos bij het maken van mijn online leeromgeving voor Huddle boven andere aanbieders omdat je er net als bij Autorespond een snelle en vriendelijke helpdesk bij krijgt, waar je gewoon in het Nederlands je vragen kunt stellen.

Binnen Huddle plaats je eenvoudig je lessen, of dat nu geschreven lessen, videolessen of audio-opnames zijn. Ook kun je er verschillende toegangslevels aanmaken, waardoor bijvoorbeeld het ene lid toegang krijgt tot al je trainingsmateriaal en een ander lid alleen tot één specifieke cursus. Om dat goed te laten verlopen heb ik mijn Huddle gekoppeld aan Autorespond en de bijbehorende Shoppingcart. Bij elke inschrijving via het in Autorespond gemaakte formulier en bij elke bestelling via de Shoppingcart ziet Huddle automatisch welk toegangslevel mijn nieuwe lid moet krijgen.”

Waarom koos je voor de koppeling van Huddle met Autorespond?

“Huddle heeft ook eigen software waarmee je nieuwe leden kunt laten betalen en automatisch kunt toelaten, en tevens een eigen mailprogramma. Maar als ik ergens eenmaal vertrouwd mee ben en goed weet hoe het allemaal werkt, blijf ik daar graag mee werken. Vandaar dat ik koos voor de koppeling van Huddle met Autorespond. Bovendien werkt Autorespond voor mij gemakkelijk omdat het overzichtelijk is, je er eenvoudig lijsten kunt aanmaken zodat je ziet welke nieuwsbrieflezer interesse heeft in welke onderwerpen en je er simpel funnels in kunt inrichten. En omdat alles lekker in het Nederlands is.

Overigens heb ik dat niet meteen ingeregeld. Ik zag er een beetje tegenop omdat ik dacht dat het vrij technisch zou zijn om twee systemen aan elkaar te koppelen. Maar dat betekende dat ik in het begin nieuwe leden handmatig toegang moest geven tot mijn leeromgeving. Dat kostte niet alleen veel extra tijd, maar het betekende ook dat ik continu in de gaten moest houden of er nieuwe bestellingen binnen waren gekomen, omdat ik nieuwe klanten natuurlijk niet te lang wilde laten wachten voordat ze toegang kregen. Dat veelvuldig checken van mijn mail en nieuwe bestellingen, ook ’s avonds en in het weekend, gaf veel onrust.

Huddle heeft een goede uitleg over hoe je stap voor stap de koppeling maakt met Autorespond. (Heb je Huddle? Kijk dan hier) Toen ik er eens goed voor ging zitten, bleek het veel eenvoudiger dan ik dacht. Binnen Huddle maak je een nieuw product aan en binnen Autorespond een nieuwe lijstmanager en een workflow. Die twee koppel je vervolgens aan elkaar. Als er nu iemand via de Shoppingcart op mijn website een nieuwe bestelling plaatst, krijgt Huddle automatisch een seintje om inloggegevens naar die persoon te sturen. Die inloggegevens worden tegelijk verstuurd met de welkomstmail vanuit Autorespond.

Als ik een nieuwe workflow heb aangemaakt, doe ik eerst even zelf een testbestelling om zeker te zijn dat alles goed werkt, en daarna leun ik rustig achterover omdat ik weet dat nieuwe leden automatisch alles krijgen wat ze nodig hebben om in mijn academie aan de slag te gaan.”

Voor- en nadelen van Huddle

Huddle ziet er mooi uit en is helemaal in je eigen huisstijlkleuren in te richten, waardoor het echt jouw eigen online leeromgeving wordt.

Huddle is een alles in één platform, maar het werkt ook goed samen met andere software, zowel met andere software die ook van de IMU is als met bijvoorbeeld Autorespond, Google Analytics en Zapier.

Huddle is volledig in het Nederlands en heeft ook een online platform waar je contact kunt leggen met andere Huddle-eigenaren, om bijvoorbeeld succesvolle strategieën om meer leden te krijgen uit te wisselen.   

Huddle is duurder dan een WordPress systeem. Je betaalt 97 euro per maand, of 950 euro als je in één keer voor een heel jaar betaalt. Maar als je een aantrekkelijk aanbod hebt, verdien je dat al door het verkopen van een paar lidmaatschappen eenvoudig terug.

Als er een storing in je Huddle is – wat gemiddeld zo’n drie keer per jaar voorkomt – moet je afwachten tot deze opgelost is, in plaats van dat je deze zelf proactief kunt oplossen. Doordat ik erg trouwe en actieve leden heb, wordt zo’n storing altijd vrij snel door iemand opgemerkt. Gelukkig duurt het nooit heel lang voordat alles weer werkt.

Voordelen van de koppeling van Huddle met Autorespond

Als je al werkt met Autorespond en daarna ook met Huddle gaat werken, is het prettig dat de betalingen en mails kunnen blijven verlopen op de manier waar je al vertrouwd mee bent. Zo kun je al je energie steken in het inrichten van je online leeromgeving en hoef je je niet ook nog in een nieuw mailprogramma en betalingssysteem te verdiepen.

In verhouding met Plug & Pay, het betalingssysteem dat je voor 49 euro per maand extra bij je Huddle kunt aanschaffen, is voor mij het blijven werken met de Shoppingcart voordeliger.  

Ik ken Plug & Pay alleen van wat je van de buitenkant kunt zien, maar ik heb de indruk dat Autorespond completer is, dus dat mag je uit mijn naam best zo schrijven. Ik vond het toen ik met de Shoppingcart begon heel prettig dat ik een uitgebreide 1-op-1 uitleg kreeg over hoe het allemaal werkte, ik denk niet dat je dat bij Plug & Pay ook krijgt.

Een paar keer per jaar organiseer ik gratis challenges, waarbij ik mijn deelnemers ook toegang geef tot een deel van mijn academie. Door de koppeling komen deze deelnemers automatisch zowel op mijn mailinglijst als in mijn Huddle terecht. Autorespond en Huddle bieden samen voor mij een perfect leeromgevings-systeem!

Lees ook over andere leeromgevings-oplossingen in combinatie met Autorespond:

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.