De meest eenvoudige oplossing voor het aanbieden van online trainingen

Integratie WLM en AR

Simpel een online academie bouwen, hoe doe je dat? De combinatie Autorespond en Wishlist Member levert de meest eenvoudige oplossing voor het aanbieden, verkopen en promoten van online trainingen. Dat is de mening van Expert Anita Faber, die hieronder uitlegt wat de stappen zijn.  Wanneer je haar zelf zou willen inschakelen voor het bouwen van een online trainingsomgeving of online academie, kijk dan hier.

1. Als je online trainingen wil aanbieden, welke tools heb je dan allemaal nodig en wat is daarbij voor jou belangrijk?

Anita Faber: ”Als je programma’s of trainingen wil gaan aanbieden in een online leeromgeving is het belangrijk dat het hele proces soepel verloopt. Het is dus handig als zoveel mogelijk geautomatiseerd is zodat jouw klanten maar jijzelf ook ‘ontzorgd’ worden.

Als je een online training wil aanbieden, zijn een aantal zaken essentieel:

  • Een salespagina waarop informatie staat over je training en waar men op de bestelknop kan drukken
  • Een website waarop je beveiligde leeromgeving wordt ingericht
  • Een tool waarmee het online betalen is ingericht
  • Een tool die na betaling een factuur verzendt
  • Een programma waarmee de mailautomation kan worden ingericht.
    Je deelnemers moeten tenslotte worden geinformeerd wanneer ze toegang hebben gekregen tot weer een nieuwe les.

 

Voor de punten 1 en 2 adviseer ik om een WordPress site te bouwen en de betaalde plugin Wishlist Member te gaan gebruiken. Wishlist Member zorgt ervoor dat je lescontent beveiligd is en daarmee richt je ook in dat deelnemers op bepaalde momenten toegang krijgen tot de lespagina’s.

Voor de punten 3, 4 en 5 zijn er een heleboel oplossingen. Online ondernemen wordt steeds populairder en dus groeit ook het aanbod van tools voor online betalen en mailautomation enorm. In de afgelopen 4 jaar heb ik veel klanten geholpen, tools uitgeprobeerd, maar mijn ervaring is dat er heel veel tools aan elkaar moeten worden geknoopt om ze met elkaar te laten communiceren en daarbij worden het vaak ingewikkelde constructies en loop je dus ook de kans dat er technisch iets mis gaat waardoor de tools niet meer met elkaar communiceren.”

Wat is voor jou dan de oplossing?

“Autorespond is in dit geval dé oplossing. Zij bieden namelijk iets dat uniek is: mailautomation én online betalen en facturatie in één tool.
Het voordeel daarvan is dat alles met elkaar communiceert én het communiceert ook nog eens geweldig met de WordPress leeromgeving waardoor álles geautomatiseerd verloopt.
De deelnemer koopt de training, betaalt online, ontvangt per mail een factuur en daarna een mail met bevestiging van deelname en automatisch gegenereerde inloggegevens voor de leeromgeving. Hoe simpel kan het zijn!?”

2. Hoe ben je het minste werk kwijt eraan en hoe kan je snel online?

” Tja, ik zie veel ondernemers uit kostenbesparend oogpunt ervoor kiezen om zelf een leeromgeving te gaan bouwen en zelf alles in te richten. Met als gevolg dat ze op veel vlakken vastlopen omdat het te technisch is, of ze gaan er ontzettend veel tijd in steken om het allemaal toch uit te zoeken. Tijd die dan weer ten koste gaat van het ondernemerschap, het geld verdienen met doen wat je eigenlijk deed.

Of ze kiezen voor een online aanbieder van leeromgevingsplatformen.
Hartstikke mooi, vaak ook heel gebruiksvriendelijk, maar het is meestal geen maatwerk en dus nogal standaard, je hebt je leeromgeving eigenlijk niet in eigen beheer én het is hartstikke duur omdat je een maandelijks vast bedrag kwijt bent. Als je dat optelt naar wat je er dan per jaar voor betaalt, dan ben je vaak nog goedkoper uit als je je leeromgeving door iemand laat bouwen die daarin gespecialiseerd is. Zoals ik.

Ik ken de kneepjes van het vak, zullen we maar zeggen. Ik doe dingen in veel minder tijd dan de ondernemer die er geen verstand van heeft. Heb praktische tips, gebaseerd op ervaringen met eerdere klanten. Do’s maar vooral ook don’ts.
Natuurlijk kost dat ook geld, maar het is een investering die je doet. Het voordeel is dat je leeromgeving dan helemaal op maat is gemaakt én in eigen beheer en niet op een platform van iemand anders. Je investeert tijd en geld, maar hebt dan wel een mooi, eigen product dat technisch soepel loopt en dat je daarna alleen nog maar geld zal opleveren.”

3. Waar moet je het meeste aandacht aan besteden volgens jou?

” Eigenlijk is dat geen technische tip, maar meer een ondernemerstip: Bereid je goed voor. Zorg dat je bedrijf een basis heeft, een goede fundering. Begin bij het begin. Ga niet een kilo kaas aanbieden als je klanten niet weten hoe jouw kaas smaakt, of sterker nog, niet eens weten dat je kaas verkoopt. Begin met het aanbieden van kleine blokjes kaas zodat je klanten ervan kunnen proeven.

Heel veel klanten komen bij mij en willen die kilo kaas verkopen zonder dat ze eerst de straat op zijn gegaan om blokjes kaas uit te delen. Zonder fundering, zonder basis, zonder bereik, zonder plan.

Een misvatting is dat je met het aanbieden van een online programma succesvol wordt en het grote geld gaat verdienen. Helaas is dat niet waar. Iedere succesvolle ondernemer is eerst klein begonnen. Is begonnen om kleine stukjes kaas uit te delen, heeft zijn doelgroep een customer journey laten doorlopen en heeft aan het eind van deze klantenreis pas een kilo kaas (het online programma) aangeboden. Belangrijk is dus dat je een marketingplan hebt voordat je je online training gaat maken en aanbieden. Een plan met een doel. Met een funnel, waardoor je klanten die reis doorlopen waarin ze met jou en je aanbod kennismaken en daarna bereid zijn om ook jouw online trainingen of programma’s te kopen.

Zorg er dus voor dat je online bereik hebt, zodat je je online training of programma ook aan de man kunt brengen. Zonder plan en zonder bereik kun je prachtige online leeromgevingen bouwen, want als je vervolgens geen enkel online programma verkoopt, is het een zinloze investering geweest.”

Welmoet Babeliowsky en Anita Faber

gerelateerde artikelen