Hoe de nieuwsbrief het bedrijf van Els Jacobs groot maakt

Hoe de nieuwsbrief het bedrijf van Els Jacobs groot maakt

Vandaag het verhaal over de nieuwsbrief van De HuishoudCoach Els Jabobs. Als ik haar nieuwsbrief ontvang, scroll ik altijd eerst naar de rubriek met huishoudelijke tips van lezers. Ik ben zelf niet zo huishoudelijk ingesteld maar tot mijn genoegen zijn er anderen die echt over die dingen nadenken en allerlei handige tips kunnen geven. Zoals: ‘Stop lege batterijen meteen in je jaszak, dan kan je ze later dumpen bij de supermarkt, want daar moet je toch naar toe’. 

De nieuwsbrief is niet alleen leuk en interessant, maar ook heel waardevol voor het bedrijf van Els.

Els: “De HuishoudCoach Nieuwsbrief heeft bijna 20.000 abonnees en er komen elke dag gemiddeld 10 abonnees bij. De grootste aanwas van abonnees beleefde ik in januari 2017 na de verschijning van een artikel over opruimen op de site van de Vereniging Eigen Huis (VEH). Bij de VEH zijn namelijk maar liefst 750.000 Nederlanders aangesloten, dus dat leidde tot een ware ontploffing van mijn inbox!

De nieuwsbrief bestaat sinds 2006 en verschijnt tien keer per jaar met tips en artikelen. Ik wil daarmee twee doelgroepen bereiken: zelfbenoemde chaoten, die hulp bij opruimen, administreren en plannen kunnen gebruiken, en aankomende en recent gestarte organizers.

Aanvankelijk werkte ik zonder enig verzendsysteem, maar al snel besloot ik PHP-list te gaan gebruiken om zicht te houden op alle aanmeldingen, afmeldingen en adreswijzigingen. Ik kon daarmee toentertijd echter niet automatisch de laatst verzonden nieuwsbrief aan nieuwe abonnees sturen, dus kostte het me alsnog veel tijd en energie om bij te houden wie welke Nieuwsbrief had gehad. In 2015, toen het aantal abonnees de 6.000 grens passeerde en ik 1 uur per dag aan het verwerken van aanmeldingen besteedde, besloot ik dat ik het zo niet langer kon en stapte ik over op Autorespond. Een enorme verademing!”

‘Eerlijk gezegd, denk ik dat mijn bedrijf niet zou bestaan zonder mijn nieuwsbrief’ 

“De ideeën voor onderwerpen haalde ik aanvankelijk uit de media en internetfora, maar tegenwoordig laat ik me hoofdzakelijk door mijn coachingsklanten en cursisten inspireren. Zodra zij me vertellen dat iets voor hen een probleem is, denk ik: “He, daar schuilt misschien een leuk artikel in!”

Verder werk ik graag met vaste rubrieken, zoals de ‘Checklist van de Maand’, ‘Minimorfose van de Maand’, ‘Boenklus van de Maand’ en  ‘Goedgekeurd door De HuishoudCoach’. Ik laat lezers hun tips insturen waarmee ze een boek kunnen winnen. De beste tips zet in de nieuwsbrief, zodat ik meteen content heb.

Deze rubrieken helpen me om makkelijker nieuwe ideeën voor artikelen te genereren. Bovendien hebben rubrieken als voordeel dat je artikelen uit één rubriek na afloop kan samenvoegen, zodat ik ze als boek kan uitgeven.

En natuurlijk staat er elke keer iets over De HuishoudCoach zelf in, zoals een interview met een nieuw teamlid, de agenda met het aanbod of de verschijning van een nieuw boek. Daarbij hou ik wel altijd de ‘90-10 regel’ aan: 90% bestaat uit informatie die daadwerkelijk waarde heeft voor mijn doelgroepen en maar 10% gaat over De HuishoudCoach zelf.

De HuishoudCoach Nieuwsbrief is nadrukkelijk geen reclamefolder, al doet hij wonderen in termen van marketing.

Eerlijk gezegd denk ik dat mijn bedrijf zonder De HuishoudCoach Nieuwsbrief niet zou bestaan, althans, niet in de huidige vorm! Inmiddels heeft ons team uit zes enthousiaste organizers, bieden we verschillende opleidingen en 1-daagse trainingen aan, zijn er vier boeken van De HuishoudCoach verschenen en staat de lancering van onze eerste handige organizing tool gepland voor 2019.

En De HuishoudCoach Nieuwsbrief zou op zijn beurt niet bestaan zonder de blogs op mijn site, die zo goed mogelijk geoptimaliseerd zijn voor Google, zodat ze makkelijk gevonden worden, en die na publicatie op mijn site altijd in De HuishoudCoach Nieuwsbrief terechtkomen.

Zoals een cursist van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren me ooit vertelde: ‘Ik wilde op een zaterdagnamiddag weten hoe ik mijn wasmachine het beste kon schoonmaken en kwam op je site terecht. Na het lezen van het artikel meldde ik me via de link onderin het artikel aan voor de nieuwsbrief. Vervolgens kocht ik het boek ‘Aan de slag met De HuishoudCoach’. Daar werd ik zo enthousiast van dat ik jou uitnodigde om mij te helpen bij het opruimen van mijn werkplek aan huis. En nu zit ik hier om zelf opgeleid te worden tot organizer; wie had dat twee jaar terug ooit kunnen denken?!” 

De HuishoudCoach Nieuwsbrief slaat denk ik zo goed aan omdat de insteek steevast praktisch en positief is. Alle tips zijn direct toepasbaar en de toonzetting is altijd opgewekt en opbouwend. Je zal in onze nieuwsbrief dus bijv. nooit een zure recensie van een pas verschenen boek over opruimen of tijdmanagement vinden. Als we een boek slecht vinden recenseren we het gewoon niet en zoeken naar een ander nieuw boek, dat we wél graag onder de aandacht brengen van onze abonnees. De tijd van mensen is tenslotte kostbaar, dus moet je daar als bedrijf zuinig mee omspringen.”

Wil je ook de tips ontvangen van De HuishoudCoach Els Jacobs? Kijk dan hier.

Welmoet Babeliowsky

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.