Hoe laat je hoge facturen in delen betalen? (Over het gespreid laten betalen voor je diensten)

money

Coaches, trainers of adviseurs verkopen vaak diensten voor hoge bedragen. Denk bijvoorbeeld aan langere adviestrajecten, meerdere sessies tegelijk, trainingsprogramma’s, jaartrajecten of coachings-strippenkaarten.

Korting bieden bij in één keer betalen

Dat is vaak een probleem. Het kan zijn dat je klanten het hele bedrag niet ineens kunnen betalen. En misschien heb je zelf ook moeite om zo’n hoge factuur in één keer te sturen. Je kan het natuurlijk altijd proberen en eventueel een korting aanbieden als iemand het in één keer betaalt, want dat is voor jou natuurlijk het fijnste. Want de klant betaalt dan vooraf voor de dienst, je hebt er geen omkijken meer naar en je omzet is verzekerd. Maar niet iedereen is in staat het bedrag zomaar te betalen in één keer.

Veel administratie bij gespreid factureren

De oplossing is dan om de klant gespreid te laten betalen, dus het bedrag op te delen in kleinere gedeeltes die over een langere periode betaald kunnen worden.

Maar het opsplitsen van het hoog bedrag in kleinere bedragen brengt weer nieuwe problemen met zich mee. Want nu moet je veel meer administratie gaan bijhouden. Want je moet precies op de goede datum de nieuwe factuur gaan sturen en dat is voor iedereen wellicht op een verschillend moment.

Ook kan het zijn dat er verschillende termijnen gehanteerd worden. De één krijgt maandelijks een factuur, de ander kiest er juist voor om driemaandelijks de factuur te ontvangen. Dat moet je allemaal bijhouden in een schema en het betekent voortdurend opnieuw werk voor je. Voordat je het weet kunnen er fouten gaan ontstaan en wordt de factuur niet op tijd verstuurd. En dus ook niet op tijd betaald!

Facturen uitsturen per maand-, kwartaal, halfjaar of jaar

Daardoor is het superhandig als dit door een systeem kan worden overgenomen. Een systeem waarin je kan kiezen hoe vaak de terugkerende factuur uitgestuurd wordt. Dus maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar. Waarbij je eventueel de klant van te voren kunt mailen dat er weer een factuur aan komt. En waarbij de factuur dus helemaal vanzelf op het juiste moment verstuurd wordt, meteen met de juiste link erbij om het bedrag te betalen, via bijvoorbeeld iDeal. Die de betalingen dan ook automatisch verwerkt, of eventueel herinnert als de factuur nog niét is betaald.

We hebben het dus over gespreid betalen. Dat wil zeggen een hoog bedrag dat in verschillende termijnen kan worden betaald. De factuur wordt op een vaste datum en met een vaste termijn verstuurd. Je kan dit in overleg met de klant doen of zelf bepalen welke termijn ervoor staat.

We raden om de termijn zo groot mogelijk te maken, bijvoorbeeld om voor een kwartaal te kiezen. Maandelijks factureren kan natuurlijk wel, maar het zorgt voor meer facturen in je systeem en dat kan meer storneringen opleveren en dus meer werk voor jou, helaas.

Het systeem waarmee dit allemaal kan is de shoppingcart van Autorespond. Het is heel eenvoudig om daar een product in aan te maken, dat in termijnen betaald kan worden. Je kiest de hoogte van het bedrag per keer en de termijn van versturing, bijvoorbeeld per maand, kwartaal, half jaar of jaar.

De rest doet het systeem voor je, zoals het sturen van de factuur met het juiste opvolgende nummer, het sturen van een betaallink om met iDeal te betalen en het registreren van de betaling. En tot slot wordt je omzet bijgewerkt in het overzicht, waardoor je in real time inzicht in je omzetgegevens hebt.

Nieuwsgierig naar Autorespond? Open hier je gratis en vrijblijvende proefaccount. Kijk hier wat klanten vinden van onze dienst.

Recommend0 recommendationsPublished in Tips & Trends
Jouw eigen blog hier? Wordt gastblogger bij Autorespond! Bekijk alle details

gerelateerde artikelen