Een gratis weggever: het online blokje kaas van de kaasboer

Een gratis weggever: het online blokje kaas van de kaasboer

gratis weggever online marketing tips

Online marketing is een spel van het zo effectief mogelijk verleiden van je lezers. Zie het alsof je restauranthouder in een drukke vakantieplaats bent. Samen met al je concurrenten doe je iedere dag je best om je zaak vol te krijgen. Online werkt het net zo. 

En net als aan die drukke boulevard, vinden de meeste mensen het buitengewoon vervelend als je ze al te assertief (of moet ik zeggen agressief?) benadert. Maar hoe benader je ze dan zodat ze wel naar jouw kaart willen kijken en aanschuiven?

Natuurlijk is het belangrijk hoe je tent eruit ziet. Dus je website, blogs en social media-uitingen moeten er netjes, betrouwbaar en professioneel uit zien. Je moet goed in kunnen schatten voor wie het etenstijd is en je moet minimaal een kaart beschikbaar hebben, waardoor voorbijgangers kunnen kijken of ze zin hebben in jouw gerechten en of ze betaalbaar zijn.

Maar zoals je ongetwijfeld weleens hebt ervaren: dit is 9 van de 10 keer ook bij je concurrenten in orde. Wat nu? 

Geef een vinger, dan willen ze een hand

Weleens in de Markthal in Rotterdam geweest? Deze culinaire overdekte markthal zit vol met tentjes waar je heerlijk kan eten. Kleine hapjes, zoetigheid of een hele maaltijd. Ik was er vorige week en wat mij direct opviel was dat het ene tentje ramvol zat en het andere tentje helemaal uitgestorven was. Ik probeerde eens goed op te letten wat nou het verschil was tussen de volle en de lege plekken. Wat denk je? Van de zes volle boden er vijf voorbijgangers een klein hapje aan. Een blokje kaas, een oester, een kleine bruschetta.

De voorbijgangers (die allemaal komen om te eten), wordt een klein hapje aangeboden. Smaakt het? Dan schuift een een heel groot deel aan. En we weten allemaal dat als je zoekt naar een plek om te eten dat je eerst kijkt naar restaurants waar al mensen zitten. Dus niet alleen is de eerste verleiding sterker. Het feit dat het proeverijtje werkt, zorgt op zichzelf ook weer voor meer aantrekkingskracht.

In jouw business werkt dit precies hetzelfde! Tegenwoordig is er binnen vrijwel elk vakgebied concurrentie. Die hebben allemaal een mooie site en een goed verhaal. Dus jouw taak is eerst jouw plek in de Markthal bemachtigen en vervolgens de perfecte amuse aan te bieden, in de vorm van een gratis weggever bijvoorbeeld.

Hoe vind je jouw Markthal? Vraag het je klanten! “Waar ga jij naartoe als je nog niet weet wat je wil eten?” Je klanten weten hoe jouw voorbijgangers denken en helpen je graag. Want iemand een tip geven over dat ene leuke nieuwe tentje doen we allemaal graag toch?

Ook jij bent een content-machine!

Maar hoe weet je nou wat jouw amuse, jouw gratis weggever, moet worden? Dat is allemaal niet zo ingewikkeld. Het kenmerk van een goede amuse is dat het een klein hapje is, dat het de specialiteit van de chef is en dat het exemplarisch is voor de hele kaart.

Begin dus eens met het kijken naar je eigen product of dienst. Wat is de rode draad in jouw dienstverlening? Wat is jouw specialisme? En hoe kun je jouw specialisme zo effectief mogelijk demonstreren aan voorbijgangers?

Voor de meeste ondernemers is het met even een dagje goed brainstormen gepiept:

  • ✔️ 10 tips over….
  • ✔️ Hoofdstuk 1 van mijn nieuwe (e-)boek
  • ✔️ Een samenvatting van mijn programma

Bovenstaande voorbeelden zijn voor eigenlijk alle ondernemers in te zetten. Vergeet hierbij nooit het verhaal van “lege terrassen blijven leeg”: laat in je stukken veel ruimte voor je klanten. Wat zeggen zij over jou? Hoe heb jij hen geholpen? En wat heeft het ze opgeleverd?

Ga voor je zelf nu eens aan de slag. Vind jouw Markthal, creëer je eigen amuse en zorg dat jouw klanten zichtbaar op jouw terras zitten.

Online zie je jouw voorbijgangers natuurlijk niet aankomen. Je kunt ze niet een hapje aanbieden en ze een stoel geven. Een heel groot voordeel van online ten opzichte van een kraam in de Markthal: je kunt je personeel automatiseren! En laat Autorespond je daar nou mee kunnen helpen 🙂  Kijk voor wat inspiratie anders eens naar een van onze amuses: Tien redenen waarom je Autorespond moet gebruiken of ons webinar Marketing Automation met workflows


Veel plezier met kokkerellen!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.