Gaat de AVG de groei van jouw lijst belemmeren?

Gaat de AVG de groei van jouw lijst belemmeren?

Omdat de AVG/GDPR voor de deur staat, vandaag opnieuw aandacht voor de vereisten van deze wet.

Want er gaat wat veranderen voor iedereen die nieuwsbrieven verstuurt. Kunnen we nog wel onze lijst straks goed laten groeien? Eerst een overzicht van de nieuwe eisen.

1. Het is nodig om ondubbelzinnige en expliciete toestemming te krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld een ebook gratis aanbiedt, moet je apart toestemming vragen om de nieuwsbrief te mogen sturen. Dat doe je door er een aparte vink voor te maken.

2. Je moet kunnen aangeven hoe je met de persoonlijke gegevens omgaat van diegene die zich aanmeldt. Dat kan door aan te laten vinken voor het privacy-reglement.

Deze twee dingen moeten apart worden gevraagd, je mag ze niet vermengen met elkaar. Er komen dus twee nieuwe vinkjes in het formulier.

Maar is je formulier nog wervend als men zoveel extra dingen moet doen? We weten allemaal dat het invullen van een formulier zo eenvoudig mogelijk moet zijn.

Die vinken, daar kom je niet omheen. Maar je kunt wel zorgen dat de tekst wervend is. Dus niet het woord nieuwsbrief gebruiken, maar spreken over tips, strategieën, inspiratie of artikelen. Hieronder een voorbeeld van zo’n wervend formulier.

 

 

 

 

 

 

 

 

Delen met Facebook etc.

Moet er ook een aparte vink komen waarmee je toestemming geeft voor het delen van gegevens met andere partijen zoals Facebook of een affiliate-partner?

Moet je een aparte vink plaatsen voor marketing automation?

Nee dat hoeft allemaal niet. Alles wat je van plan bent te doen kun je in heldere taal uitleggen in het privacy-reglement zelf.

Het bewaren van de toestemmingstekst

Verder is er nog deze kwestie. Je moet kunnen aantonen dat iemand zich aangemeld heeft met de specifieke tekst die op dat moment bij de vink stond! Deze tekst moet dus bewaard blijven bij de toestemming. Dat kan in Autorespond. Dubbel optin is niet verplicht, maar is wel de allerbeste manier om bewijs te verzamelen.

Opnieuw toestemming vragen?

Hoe ga je om met bestaande relaties; moet je deze opnieuw om toestemming vragen? Ik heb hier vanochtend over gebeld met iemand van de Autoriteit Persoonsgegevens om te horen wat hun standpunt is. Ik kreeg te horen dat je opnieuw toestemming moet vragen aan je lijst, omdat de manier waarop je tot nu toe toestemming vergaarde niet voldoende is vanaf 25 mei. Je hebt namelijk waarschijnlijk niet de tekst bewaard waarmee de toestemming is verkregen!

Of jij dus je lijst opnieuw om toestemming wilt vragen, is aan jou. Ik ga het in ieder geval niet doen, omdat ik iedereen toestemming heb gevraagd en daarvan bewijs heb in Autorespond. Ik ben dus niet bang voor klachten. De tekst in de formulieren bij ebooks en webinars etc. heb ik niet meer, maar die ga ik vanaf nu wel bewaren. Ik ben benieuwd wat jij gaat doen!

Als je geen toestemming hebt

Mocht je mensen op je lijst hebben die nooit toestemming hebben geven, (wat ik erg afkeur en waarvan ik vind dat je er onmiddelijk mee moet stoppen) dan moet je wel wat omzichtiger te werk gaan. Maar het kan zijn dat je deze mensen toch al jaren mailt zonder probleem. Mail ze in ieder geval vóór 25 mei extra vaak en nodig ze uit om zich af te melden als ze dat willen. Zo zorg je dat je toch niemand ongevraagd op je lijst hebt.

Moeten klanten toestemming geven?

Klanten mag je overigens nog steeds ongevraagd mailen met daarbij de mogelijkheid om makkelijk af te melden.

Aanmelden via een ander systeem, bijvoorbeeld bij webinars

Aanmelden via een ander systeem (bijvoorbeeld een webinar-systeem) betekent dat het andere systeem de toestemming goed moet regelen. En jij moet deze toestemming mee-importeren en een verwerkingsovereenkomst sluiten met die partij.

Ik ben nog lang niet uitgepraat over het onderwerp, blijf het dus volgen. Hieronder vind je de link naar het webinar met Informatie- en Privacybeschermer Joris Bijvoets, die nog veel meer informatie geeft mbt je bedrijfsvoering. In het kader hiervan wil ik wijzen op het interessante aanbod dat Joris heeft, waarmee jouw bedrijf met weinig moeite AVG-klaargestoomd wordt.

Je krijgt nu tijdelijk 1o0 euro korting op zijn aanbod, door de couponcode ‘AVG-proof’ in te vullen.

Welmoet Babeliowsky

P.S. Hier kun je het webinar ‘Goed voorbereid op de GDPR’ aanvragen

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.