Autorespond Shoppingcart vs Woocommerce: een vergelijking (1)

Autorespond-Shoppingcart vergeleken met Woocommerce. In dit artikel vind je een vergelijking tussen twee bekende en populaire systemen voor e-commerce en online facturering: de Autorespond shoppingcart vs Woocommerce (WordPress)

Welke systeem kan de ondernemer, zoals een coach, trainer, consultant, dienstverlener en ander MKB-bedrijf, die verschillende producten en diensten aanbiedt, het beste gebruiken voor de betaalknoppen op de site en de digitale facturen?

Het artikel is geschreven onder redactie van Autorespond (Welmoet Babeliowsky) waarbij verschillende ondernemers, die beide systemen goed kennen vanuit de praktijk, input hebben gegeven.

Wat is Woocommerce, wat is Autorespond?

Woocommerce is een gratis WordPress plugin om betalingen af te handelen. Instellen kost tijd en vereist wat wordpress ervaring, maar is relatief gemakkelijk. Voordeel is dat je volledige controle kunt krijgen over je facturaties en producten in je eigen vertrouwde wordpress omgeving. Daarbij kun je bijna alles wat je kunt bedenken maken en integreren met Woocommerce. Er zijn namelijk heel veel plugins die Woocommerce met specifieke functionaliteit uitbreiden en veel developers met ervaring die op maat aanpassingen kunnen doen.

Autorespond is niet gratis, maar heeft lage vaste maandelijkse kosten: 17 euro in het combipakket met nieuwsbrieven/autoresponders en 27 euro los. Starten kost eenmalig 39 euro en de transactiefee is 24 cent. Je hoeft niets te installeren op je site en geen plugins aan elkaar te lassen. Bij Autorespond beschik je over een extern account waarin alle functionaliteit direct beschikbaar is. Er vindt op de achtergrond voortdurend ontwikkeling plaats en het systeem is altijd up to date.

Algemene indruk

De standaard opzet van Woocommerce is vooral gericht op het verkopen van goederen. Daarom wordt Woocommerce vooral gebruikt voor webshops die fysieke producten verkopen.

Autorespond is vooral voor de verkoop van diensten (zoals inschrijvingen, aanmeldingen, online trainingen, abonnementen, gespreid betalen, digitale producten). Ieder product heeft een betaallink of –knop die je overal kunt tonen zoals op salespagina’s en in emails. Het is een compleet online factureringssysteem én een affiliate systeem én CRM systeem erbij inbegrepen. Emailmarketing en marketing automation kan binnen hetzelfde systeem.

Vergelijking van de kosten

Woocommerce is dus gratis, maar heeft vele nadelen: de gratis ‘out-of-the-box’ functionaliteiten zijn namelijk zeer basic en ongeschikt voor een gemiddelde ondernemer.

Om er een paar te noemen:

  • Er is veel tijd nodig om het in te stellen.
  • Het is afhankelijk van regelmatige updates van verschillende componenten (waardoor er snel iets mis kan gaan).
  • Je hebt verschillende plugins nodig. Daardoor is er geen centrale helpdesk.
  • Voor een minimale setup voor een gemiddelde ondernemer wordt het snel erg duur met terugkerende jaarlijkse kosten voor allerlei extra plugins die nodig zijn.

Om in de buurt te komen van de shoppingcart functionaliteiten van Autorespond ben je afhankelijk van premium plugins die de prijs snel kunnen opdrijven, zelfs heel ver boven de kosten van Autorespond.

Enkele dingen waar je misschien niet direct aan denkt bij Woocommerce:

1.PDF invoices

Bij Woocommerce worden PDF facturen niet standaard geleverd. Er zijn wel gratis PDF plugins, maar die bieden alleen hele basic functionaliteit (geen creditfactuur, geen mogelijkheid om facturen te laten vervallen, geen herinneringsmails, geen statistieken en zeer beperkte factuur opmaak). Voor premium versie van de meest gebruikte PDF-plugin betaal je 72 euro (per jaar) maar dan heb je nog steeds beperkte functionaliteit.
KOSTEN: 72 EURO/JAAR

2. EU VAT compliance

Helaas is Woocommerce standaard niet ingesteld om BTW te verleggen naar zakelijke klanten uit andere EU landen. Daar heb je een aparte plugin voor nodig. KOSTEN: 50 EURO/JAAR

3. Andere functionaliteiten

Die ontbreken veelal. Woocommerce is niet volledig uitgerust met allerlei functionaliteiten die je als ondernemer voortdurend nodig hebt. Die worden daarentegen bij Autorespond standaard aangeboden. Zonder extra betaalde plugins:

  • Is er geen mogelijkheid om herinneringsmails sturen bij onbetaalde facturen
  • Er zijn geen creditfacturen beschikbaar
  • Je kunt een factuur niet de ‘vervallen’ status geven
  • Er is geen affiliate systeem (Dit moet apart aangeschaft worden. Bij WOOCOMMERCE zijn de jaarlijkse kosten: 99 USD/JAAR)
  • De statistieken ontbreken
  • Er zijn slechts beperkte kortingsmogelijkheden
  • Geen abonnementen en geen gespreid betalen mogelijk. (WOOCOMMERCE jaarlijkse kosten: 199 USD/JAAR

Enzovoorts. Zie ook https://woocommerce.com/product-category/woocommerce-extensions/ om te zien welke standaard extensies er zijn en wat de kosten die daarbij komen kijken (belangrijk is te weten dat dit jaarlijkse kosten zijn, omdat je up to date moet blijven). Maar naast woocommerce.com zijn er nog honderden andere premium plug-in aanbieders, waardoor je als gebruiker ook door de bomen het bos niet meer ziet. V

Integratie met e-mailmarketing, autoresponders, workflows

Als je alleen gebruik maakt van de gratis versie van Woocommerce zul je enkele andere technische zaken moeten instellen om e-mails te kunnen versturen van je server, om een koppeling te maken met externe betaalsystemen en om het goed in je website te laten integreren. Met helpteksten kun je een eind komen, maar het vergt veel tijd. Zeker als je dit voor de eerste keer doet. Je bent daardoor al snel afhankelijk van een ervaren VA of developer en daarvan kunnen de kosten ook behoorlijk oplopen.

Bij Autorespond is de koppeling met emails, autoresponders en workflows en CRM snel gemaakt, omdat deze functionaliteit geïntegreerd is in het combipakket.

Algemene conclusie Autorespond-Shoppingcart vergeleken met Woocommerce

In WordPress moet je alle plugins zelf installeren en updaten. Als de plugins verouderen (bijvoorbeeld als je je jaarlijkse subscription niet vernieuwt bij de plugin maker), dan kan dit een beveiligingsrisico zijn en functionaliteitsproblemen geven. Daarnaast kunnen
verschillende plugins altijd conflicteren. Om te achterhalen wat het probleem is ben je vaak afhankelijk van lang testen en heen en weer mailen met (vaak verschillende) plugin makers of een dure developer.

Bij Autorespond is de functionaliteit onmiddellijk beschikbaar, zonder dat je ergens verstand van hoeft te hebben en zonder dat je de hulp van een webbouwer nodig hebt. Er is een zeer toegankelijke en snelle support-afdeling en er zijn gratis trainingsmogelijkheden. Je hoeft geen grote investering te doen en kunt toch direct aan de slag met verkopen via je website. Je kunt er maandelijks opzeggen (na het eerste kwartaal) als je dat zou willen.

Onze conclusie is: Autorespond is verre weg de beste optie voor kleine tot middelgrote ondernemers/bedrijven die willen verkopen via internet.

Onder redactie van Welmoet Babeliowsky

P.S. Lees ook deze artikelen waarin Autorespond vergeleken wordt met andere systemen:

Autorespond vs Woocommerce (1)

Autorespond vs Woocommerce (2)

Autorespond vs Active Campaign

gerelateerde artikelen