10 Tips om online beter te verkopen met een shoppingcart

shoppingcart online tips emailmarketing

Steeds meer ondernemers maken de stap om hun producten en diensten ook online te verkopen. Wanneer ze hierbij slimme digitale tools inzetten, zoals een shoppingcart gebeurt het ondenkbare: het wordt niet alleen eenvoudiger om te verkopen, maar ook ontstaan er allerlei nieuwe mogelijkheden die kunnen leiden tot een hogere omzet.

Vandaag deel ik graag 10 tips met je over hoe je met een ‘shoppingcart’ beter kan verkopen dan ooit.

1. Benut al je kanalen voor online verkoop

Klinkt misschien als een ongelooflijke open deur, maar veel ondernemers benutten niet al hun kanalen voor directe verkoop. Ze verkopen alleen via een webshop of website. Maar een online shoppingcart heeft betaalknoppen die je OVERAL kunt plaatsen. Dit stelt je in staat om van je emails verkoopkanalen te maken.

Stel je voor, dat je een interessante nieuwsbrief hebt geschreven. Je maakt van het moment gebruik om een nieuw product aan te kondigen. In veel gevallen wordt dan verwezen naar een webpagina, waar de lezers meer informatie over het nieuwe product kunnen vinden, waarna ze daar eventueel tot aankoop overgaan.

De klik vanuit de email naar de website is eigenlijk een overbodige stap in het proces. Want je kunt de informatie over je product ook kwijt in de email zelf en in de email een link of button opnemen die jouw lezer direct naar het afrekenscherm brengt. Interessant, want zo kun je één klik uitsparen. En online betekent elke klik verlies van prospects.

Hetzelfde principe geldt ook landingspagina’s. (bijvoorbeeld gemaakt in LeadPages) Ook daar kun je je betaalbutton plaatsen. Je kunt je aan je Facebook-pagina een volledige landingspage toevoegen. Voeg je daar een bestelknop toe, dan zorg je er dus voor dat ook je Facebook-pagina verandert in een omgeving voor directe verkoop.

2. Maak gebruik van de “koopmodus” bij je klanten

Verkopen is, ook online, eigenlijk een psychologisch spelletje. Door aan te sluiten op de beslisfase van je klant, zicht te hebben op de problemen die je klant ervaart en daar vervolgens een passende oplossing voor te bedenken, kun je de bezwaren die je klanten heeft wegnemen. Als je dit goed doet, zal de klant jou vertrouwen en je product of dienst afnemen.

Dat laatste is een cruciaal moment. Het hoofd van de koper staat als het ware op groen. “Deze aanbieder is ok, ik wil van hem of haar kopen”. Dit is het perfecte moment om je klant nog wat extra’s aan te bieden. Denk aan een gerelateerd product of een uitbreiding van het gekozen product. Doordat je klant jou al vertrouwt, is het overtuigen om een aanvullend product te kopen veel makkelijk dan bij mensen die nog geen klant zijn.

Om je aanvullende producten onder de aandacht te brengen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de bedankpagina, waar een klant terecht komt na afronden van zijn of haar bestelling. Alleen als weer teruggaan naar tip 1: elke extra klik zorgt voor verlies van verkeer. Om de extra klikken zo veel als mogelijk te beperken, is het nog effectiever om in de bestelpagina zelf een vervolgaanbod op te nemen.

Met de shoppingcart van Autorespond kun je gemakkelijk een aanvullend product toevoegen aan de bestelpagina. Je klant voegt dan in één muisklik een tweede product toe aan de bestelling. Één keer bestellen, één keer betalen.

3. Zorg voor urgentie in je aanbod

We blijven even in het psychologische: mensen zijn als de dood dat ze iets missen. Fear of missing out, of FOMO. Op deze angst kun je handig inspelen, door je aanbod te beperken.

“Alleen vandaag geldig” of “Deze week is het X-week!”. Met de mogelijkheden van een shoppingcart kun je zelf de periode van een aanbieding bepalen. Dit doe je allemaal van te voren, zodat je vroegboekkorting vanzelf uit beeld verdwijnt op de datum die jij hebt ingesteld. Één keer instellen en de korting wordt automatisch verrekend en weer inactief gezet als de aanbiedingsperiode voorbij is.

Mensen zijn niet alleen bang om iets te missen. Ze zijn ook vaak huiverig voor het nemen van beslissingen, zo lang het nog niet noodzakelijk is. Een tijdgebonden aanbieding zorgt ervoor dat je de beslisser een duwtje in de rug geeft.

4. Zet affiliates in om je slagkracht te verkopen

Als zelfstandige of kleine ondernemer kan het soms lastig zijn, om naast al je andere werkzaamheden voldoende tijd te steken in verkoop en marketing. Door het aangaan van partnerships met affiliates kun je op effectieve wijze het bereik van jouw boodschap gigantisch vergroten.

De invulling is simpel: kies welke producten of diensten je beschikbaar wil stellen voor anderen om te promoten, zorg dat die anderen een persoonlijk link krijgen per product of dienst en bepaal hoe je de ander wil belonen op het moment dat door zijn of haar promotie een verkoop wordt gerealiseerd. Je kunt kiezen voor een vast bedrag, of een procentuele vergoeding.

Om goed met affiliates samen te werken is het wel van belang dat het aanmaken van productlinks en het afreken van de commissies goed is ingeregeld. Met Autorespond krijgen jouw affiliates toegang tot een self service omgeving en worden commissies automatisch vastgelegd. Hier kunnen ze inzicht krijgen in het aantal kliks op hun link en zien ze de omzet die ze maken.

5. Beloon je trouwe klanten

Zoals al eerder in tip 2 aangegeven: het verkoopt veel makkelijk aan bestaande klanten dan aan nieuwe klanten. Dus beloon je trouwe klanten! Laat ze weten dat ze veel voor je betekenen en geef ze af en toe een cadeautje. Hiervoor kun je de ‘couponcodes’ in je shoppingcart gebruiken;  een codewoord die een korting oplevert wanneer zij die invullen.

“Alsjeblieft! € 5,- korting op je volgende bestelling”. Een klein gebaar, maar oh zo effectief. Ten eerste zal niemand zo’n mail vervelend vinden. Wie weigert immers een cadeautje? Ten tweede laat het jouw waardering blijken én zorg je voor een nieuw contactmoment.

Wat te denken van “sneak previews”? Geef je klanten eerder toegang tot dat nieuwe boek, of laat ze als eerste jouw nieuwe product bestellen. Je klanten zullen zich bijzonder en belangrijk voelen.

Zorg dat je goed helder hebt wie je beste klanten zijn en beloon ze hiervoor. Toch al bezig met indelen? Denk ook eens aan oude klanten, die ooit iets bij je besteld hebben, maar niet meer zijn teruggekeerd. Laat ze je niet vergeten.

6. Zorg dat je klanten eenvoudig kunnen betalen

Dit klinkt ook weer als een wijd openstaande deur. Maar je hebt vast weleens meegemaakt dat je in restaurant je dessert en koffie al een tijdje op hebt, maar dat er niemand naar je toekomt met de rekening. Online werkt het net zo.

Er zijn twee aspecten die maken dat je klanten eenvoudig kunnen betalen: verschillende (type) betaalopties en een overzichtelijk, duidelijk en beperkt bestelformulier.

Om met de betaalopties te beginnen: uiteraard is iDeal inmiddels vrijwel de standaard voor online shoppen in Nederland. Gemakkelijk, veilig en vertrouwd. Maar wat nou als je relatie jouw aanbieding leest terwijl z’n telefoon leeg is? Of als ze haar e-dentifier of tancodes niet kan vinden? Het zou dan toch wel fijn zijn als je de mogelijkheid biedt om anders te betalen. Via een automatische incasso bijvoorbeeld. Of via een overboeking. Heb je die optie niet, dan is de kans groot dat van uitstel afzet komt en de bestelling niet meer wordt afgerond. Hartstikke zonde natuurlijk.

Je bestelformulier moet allereerst duidelijk zijn. Zorg dat een klant in een oogopslag ziet wat er van hem of haar verwacht wordt. Heel belangrijk: zorg dat de “tab-instellingen” goed staan. Oftewel, als een klant bij het invullen van het formulier de tab-toets gebruikt om naar een volgend veld te springen, zorg dan ook dat er gesprongen wordt naar het meest logische vervolgveld.

Vraag ook niet teveel informatie, maar alleen de gegevens die je echt nodig hebt. Het is natuurlijk verleidelijk om dit moment te benutten om meer informatie over je klant te verzamelen, maar een lang en uitgebreid formulier werkt al heel snel intimiderend of ontmoedigend. Wil je toch meer weten van je klant, vraag die informatie dan op ná het afrekenen.

7. Hou je bestellingen én betalingen in de gaten

Op het moment dat je klanten de kans geeft om ook achteraf te betalen, of via incasso, zorgt dit wel voor wat extra administratie. Want bestellingen moeten natuurlijk wel betalingen opleveren. Incasso’s kunnen worden gestorneerd, en bij een overboeking wil je eigenlijk pas leveren zodra de betaling binnen is.

Veel shoppingcart-tools, waaronder die van Autorespond, bieden een handige back-office waarmee je op elk moment van de dag inzicht hebt op de bestelstatus en de bijbehorende betaling. Ook wordt het je makkelijk gemaakt om zonder handwerk herinneringen te versturen.

8. Automatiseer je hele bestelproces én de levering

Als ondernemer wil je bezig zijn met ondernemen. Gelukkig zijn er inmiddels heel goede tools ontwikkeld, waarmee je veel tijd kan besparen op de afhandeling van je verkopen en de levering van je producten of diensten.

De afwikkeling van bestellingen en betalingen kun je natuurlijk heel eenvoudig automatiseren, maar denk ook aan de opvolging. Zorg ervoor dat je één keer een goede follow-up definieert en in het vervolg wordt alle communicatie rondom de bestelling automatisch verstuurd. Geen omkijken meer naar dus én dus je handen vrij om meer te ondernemen.

Wanneer jouw diensten bestaan uit digitale producten, zoals online (leer-)programma’s of e-courses, kun je zelf de daadwerkelijk dienst automatiseren. Nog meer tijd besparen dus én je zorgt dat er niets van tafel valt.

9. Analyseer je verkoop en verkeer

Een groot voordeel van online werken, is natuurlijk dat je vrijwel alles wat jouw (bijna-)klanten doen kunt volgen. Welke emails openen ze, waar klikken ze op, op welke dagen, hoe laat. Al deze zaken kun je achterhalen. Doe hier je voordeel mee. De dag waarop je mailt kan al zorgen voor een verschil in open rate (dus welk percentage van de ontvangers de mail opent) van 15% (bonustip: mail op zaterdag, rond 9.30 uur).

Niet alleen timing is in dit kader belangrijk. Denk ook aan zaken als het device waarmee het meeste wordt besteld. Als dit een groot deel mobiel is (wat in de lijn der verwachting ligt), is het verstandig extra goed naar de responsiveness van je website te kijken.

10. Experimenteer!

Helaas, helaas, helaas. Een magische formule die voor iedereen van toepassing is bestaat niet. Elke ondernemer is anders, elke onderneming is anders, elke klant is anders.

Ga dus gewoon aan de slag. Probeer eens wat uit en analyseer goed wat er gebeurt. Schuif met je knoppen. Plak verkooplinks achter plaatjes. Doe eens een concrete aanbieding in een mail. Schaaf weer bij en hop, door naar je volgende experiment. Alleen zo kun je steeds beter worden en steeds meer online verkopen.

Heel veel succes!

gerelateerde artikelen