Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op apr 24, 2013 in nieuwsbrieven | 2 reacties

Zorg dat je nieuwsbrief meebeweegt en de conversie niet in gevaar komt

 

In mijn statistieken is te zien dat 18% mijn nieuwsbrieven mobiel leest, dus op de smartphone of tablet.(*) Ik wil natuurlijk dat iedereen het daar goed kan lezen, zonder al te veel moeite.

Wat is het probleem?

Wanneer je een nieuwsbrief verstuurt, heeft deze een vaste breedte. Dat is geen punt op een groot scherm, zoals op je PC. Wanneer je de mail echter opent op een klein scherm zoals op je IPhone of iPad, moet je vaker scrollen van links naar rechts en van beneden naar boven. De letters worden kleiner als je uitzoomt. En dat kost moeite en leest niet prettig.

Wat is de oplossing?

Omdat we natuurlijk willen dat onze nieuwsbrief goed leesbaar blijft, is het de oplossing om te werken met een template dat ‘responsive’ is. Dat wil zeggen dat de tekst zich aanpast aan het formaat van het toestel.  Zinnen worden automatisch naar de volgende regel verplaatst, zodat je niet meer hoeft te scrollen. Plaatjes worden in hun grootte aangepast. Gebruik je een tweede kolom? Die komt er niet meer naast, maar wordt automatisch eronder getoond zodat men niet meer op en neer hoeft.

Wat betekent dat voor jouw nieuwsbrief?

Je hoeft niet direct in actie te komen, hoor. Ondernemers die bij Autorespond zitten kunnen overwegen in de komende tijd om zo’n nieuw template in gebruik te nemen, die vanaf nu worden aangeboden. Ze kunnen eenvoudig hun bestaande header erin overbrengen en de kleuren en gegevens aanpassen. Neem er rustig de tijd voor. Dat heb ik ook gedaan met dit template.

Hoe zit het met doorklikken en de conversie (koop-reactie)?

Je wilt uiteraart dat men doorklikt en dat men op je aanbod in gaat, want daarom schrijf je je nieuwsbrief in eerste instantie, neem ik aan. Wees voorzichtig met ‘Lees verder’ links, als de website waar deze naar verwijst zelf nog niet responsive is. Want daar gaat het lezen ineens veel moeizamer.

Omdat mobiel betalen via internet intussen ook een grote vlucht neemt, is het steeds meer mogelijk om je klanten die op je aanbod in willen gaan, direct te laten betalen via de betaallink in je nieuwsbrief of op je website. Hier kun je de shoppingcart van Autorespond voor gebruiken, want die zorgt dat iedere dienst op product een eigen link krijgt waarmee men kan bestellen/afrekenen en de factuur kan ontvangen.

Welmoet Babeliowsky (Autorespond)

(*) Wil je deze statistieken ook zien? Ga naar Menu acties | dashboard | relaties | email devices.

2 Reacties

  1. Een goede tip en aanvulling voor mij en mijn klanten die al Autorespond gebruiken. Sinds dit jaar lever ik uitsluitend nog sites die responsive zijn. Vanaf nu ga ik dat ook uittesten voor de nieuwsbrieven!

    • Bedankt! Het wordt inderdaad steeds belangrijker dat websites ook responsive zijn, zeker wanneer er vanuit een responsive nieuwbrief naar toe geklikt wordt om verder te lezen. Dan valt ineens op hoe moeizaam dat gaat.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>