Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op dec 14, 2011 in nieuwsbrieven | 0 reacties

Zet nooit zomaar een plaatje in je nieuwsbrief

Een heleboel bedrijven stoeien met de wetgeving op het gebied van e-mailmarketing. Het is hen bijvoorbeeld nog steeds niet duidelijk wanneer je nu wel of niet iemand mag e-mailen. Maar nu heb ik slecht nieuws. Vanaf 1 januari 2012 worden de regels nog iets strenger. Op het nieuwsbriefevent besteden we er aandacht aan, zodat je precies volgens de juiste richtlijnen handelt.

 

Met plaatjes en foto’s in je nieuwsbrief kan je heel veel bereiken en de impact vergroten. Daarvan heeft fotografe Else Kramer me afgelopen weekend weten te overtuigen. Omdat dit ook voor jou interessant is, stelde ik haar enkele vragen hierover.

Waarom zijn plaatjes in je nieuwsbrief belangrijk?
Else: Plaatjes in je nieuwsbrief zorgen voor meer leesbaarheid en een aantrekkelijke lay-out. Mensen zullen je nieuwsbrief sneller echt gaan lezen: een tekst gecombineerd met beeld werkt veel minder intimiderend dan lange lappen tekst.Daarnaast blijkt uit onderzoek dat plaatjes het eerste zijn waar je oog naartoe getrokken wordt. Met een goed gekozen beeld kun je dus meteen de toon zetten voor de boodschap die je in je nieuwsbrief wilt verkondigen of de aandacht vestigen op een product dat je wilt laten zien.

Wat kun je ermee bereiken?

Else: Ongelooflijk veel. Je nieuwsbrieven worden niet alleen aantrekkelijker en leesbaarder – als jij je plaatjes slim kiest kun je nog veel meer. Bijvoorbeeld:

  • je boodschap bekrachtigen
  • de identiteit van je bedrijf versterken
  • door een consequente stijl de bij jou passende klanten aanspreken en aantrekken
Hoe zorg je dat je beeldmateriaal passend is, bij je brand/huisstijl?Else:Heb je een eenvoudige, strakke huisstijl zorg dan dat je je boodschap illustreert met daarbij passende eenvoudige, strakke plaatjes. Idem voor een meer creatieve of barokke vormgeving – wees consequent in je uitingen.Hetzelfde geldt voor je de stijl van je onderneming. Een notaris die bekend staat om haar formele stijl kan dat benadrukken met helder, duidelijk afgebakend beeld en rechte lijnen.

De eigenaar van een hip restaurant kan dat illustreren door alleen foto’s te gebruiken van ‘hippe’ materialen of objecten. Denk aan staal ipv zilver, katoen ipv damast, een design kruk ipv een rococo fauteuil, etc.

En hoe werkt dat bij de inhoud van je nieuwsbrief?

Else: Kijk naar de kern van wat je vertelt en ga dat de illustreren. Neem bijvoorbeeld een business coach die een strategie deelt om het weglekken van tijd te voorkomen. Die kan een plaatje van een zeef of vergiet plaatsen om het verlies te illustreren. En een plaatje van een tot de rand gevuld glas melk om te laten zien hoeveel winst haar strategie oplevert.

Hoe kom je aan plaatjes?
Else:

  • je kunt ze door je grafisch ontwerper/webbouwer laten zoeken
  • je kunt ze zelf zoeken en/of kopen bij online stock bureaus
  • je kunt ze van het internet ‘plukken’ (waarmee je het risico loopt op een hoge naheffing als je foto’s gebruikt die niet rechtenvrij zijn)
  • je kunt een fotograaf opdracht geven om ze te maken
  • je kunt ze zelf maken

Maar zelf foto’s maken daar heeft de gemiddelde ondernemer toch niet de apparatuur, kennis en de tijd voor?

Else: Dat was misschien vroeger zo, maar de tijden zijn gelukkig veranderd. Tegenwoordig hebben de meeste ondernemers een smartphone. Die hebben steeds betere camera’s waarmee je snel en makkelijk kunt fotograferen. Het kan je juist erg veel tijd (en geld) opleveren om je beeldmateriaal zelf te maken.

Else Kramer geeft voor ondernemers die dat willen maar daarbij hulp kunnen gebruiken op 26 januari 2012 een workshop Baas over eigen Beeld. Ik heb besloten hier aan deel te nemen! Lijkt me handig om zelf een bestand van geschikte plaatjes op te bouwen, die ik kan gebruiken voor mijn nieuwsbrief. De telefoon heb ik al…

http://www.elsekramer.nl/baas-over-eigen-beeld/

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>