Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op okt 21, 2009 in nieuwsbrieven, Overige | 0 reacties

Wordt de nieuwsbrief in zijn bestaan bedreigd?

De veranderingen op het gebied van internet gaan snel. Wat niet iedereen weet is dat het allemaal begonnen is met e-mail. De eerste e-mailtjes werden verstuurd door het Amerikaanse ministerie van defensie. Later communiceerden medewerkers van universiteiten uit de hele wereld met elkaar. Dat was nog voordat er zoiets bestond als een World Wide Web. Je zou kunnen zeggen dat de nieuwsbrief als marketinginstrument uit dit allereerste verschijnsel is voortgekomen.

Sindsdien worden we steeds met nieuwe ontwikkelingen geconfronteerd. Iedere keer als er zich een nieuwe mediatrend voordoet, wordt dat echter als een bedreiging gezien voor e-mail en de nieuwsbrief. Toen de eerste weblogs ontstonden voorspelden sommigen daarmee het einde van e-mailmarketing. Niets bleek minder waar.

Later kwamen de sociale media snel op. Linkedin, Hyves, Facebook, Twitter etc. Weer dacht men dat dit ten koste zou gaan van e-mail. Nu blijkt echter dat het omgekeerde waar is: sinds 2009 is het aantal mensen dat op internet actief is juist is toegenomen, dank zij de sociale media. Mensen bezoeken hun e-mailbox vaker dan ooit.

Dat blijkt uit onderstaande grafiek. Maar misschien is het ook jouw ervaring.

Wanneer jij helemaal niet meedoet aan die trends, geen profiel hebt aangemaakt op Linkedin en absoluut niets van Twitter wilt weten, is dat op zich geen probleem. Maar misschien doen jouw lezers het wel!  Daarom moet je dus weten wat de nieuwe ontwikkelingen voor jouw nieuwsbrief betekenen en welke kansen je kunt benutten.

1. Het eerste wat mensen doen wanneer ze hun computer aanzetten is hun e-mail checken. Mensen die actief zijn in de sociale media, gebruiken e-mail nog vaker dan eerst. Dit betekent: kansen voor je nieuwsbrief.

2. Ook mensen die niet actief zijn in de sociale media zijn meer gebruik gaan maken van e-mail. Dit geldt overigens niet voor jongeren. Vanaf studenten-leeftijd neemt het gebruik snel toe. Ouderen gaan steeds meer e-mail gebruiken.

3. De sociale media bieden de kans jezelf te laten zien, je expertise te tonen en meer bekendheid te krijgen. Daarmee is het mogelijk het aantal abonnees van je nieuwsbrief te laten groeien. Je hebt een nieuwe manier erbij om aan listbuilding te doen.

4. Internet op de mobiele telefoon: het aantal mensen dat daarover beschikt groeit ongelofelijk snel. Maar op dat apparaat staat ook weer de e-mailbox centraal: je wilt nu eenmaal weten wie jou een bericht heeft gestuurd (en zo zien ze ook jouw nieuwsbrief).

5. Berichtjes in twitter zijn zo minimaal en lenen zich absoluut niet voor iets wat op een artikel lijkt. En de impact is beperkter; je bereikt er alleen het deel van je volgers mee dat op dat moment jouw berichten volgt. Het is dus geen concurrentie voor je nieuwsbrief. Het leent zich wel weer uitstekend om de url of blog door te geven waar je laatste artikel te vinden is. De beste timing hiervoor is de dag dat je nieuwsbrief uitkomt. Bij Autorespond kun je je nieuwsbrief (de url ervan tenminste) direct tweeten!

6. Een blog is en blijft passief. Mensen moeten je blog eerst bezoeken en daar je teksten vinden. Abonneren op je blog via RSS doen nog steeds weinig mensen. Kortom: varen op een blog alleen, is niet voldoende. Je blijft de nieuwsbrief nodig hebben om naar buiten te treden.

De impact van een nieuwsbrief blijft dus ongeëvenaard, omdat je er steeds mee in de e-mailbox belandt van mensen. Compleet met je relevante artikel en je marketingboodschap. Mensen die je bericht willen lezen doen dat meestal in de eerste uren na verzending, maar ook nog in de dagen erna. Dat kan omdat je bericht daar blijft staan. Uiteindelijk zal gemiddeld iets meer dan de helft van je abonnees je teksten lezen.

Voorlopig is er dus niets aan de hand. De enige echte bedreiging van e-mail is e-mail! Dit las ik ergens op Twitter en ik kon niet achterhalen van wie die quote kwam. Ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat er tussen e-mails concurrentie bestaat, vanwege de beperkte tijd die mensen hebben om e-mails te lezen. En dat niet iedere e-mail relevant is. De ene e-mail is de andere niet.

En nu maar afwachten wat Google-waves gaat betekenen voor onze nieuwsbrieven!

Wanneer je meer wilt weten hoe je van jouw nieuwsbrief een succes kunt maken, dan raad ik aan je nu op te geven voor de gratis Teletraining met Linda Spaanbroek.Dan interview ik haar over een paar zeer belangrijke zaken waarmee jij meer uit je nieuwsbrief kunt halen.

P.S Wil je meer lezen over nieuwsbrieven en wat die je bedrijf kunnen opleveren? Abonneer je op mijn artikelen:

voornaam
achternaam
Email

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>