Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op jan 7, 2012 in Overige | 2 reacties

Waarom maak ik altijd een fout?

Ik kan mezelf soms wel eens op mijn hoofd slaan! Steeds wanneer ik een artikel schrijf voor mijn nieuwsbrief ben ik er van overtuigd dat ik alles goed nagelezen heb en dat er geen fouten meer in staan.

Maar wanneer ik maanden later het artikel nog eens herlees ontdek ik altijd een fout. Blijkbaar kijk ik er dan weer met frisse blik tegen aan en dan valt mijn oog er ineens wel op.

Het zijn dan vooral de vermaledijde werkwoorden waarin een fout staat. Maar het kunnen ook zinnen zijn die je veranderd hebt en die daarna niet meer liepen, zonder dat je het door had.

Het is een algemeen verschijnsel dat er in teksten veel fouten worden gemaakt. In het pre-digitale tijdperk, toen alles nog gedrukt werd, was de drukproef noodzakelijk om nog fouten eruit te kunnen halen. Ook kranten staan overigens barstensvol spelfouten en kromme zinnen. Sommige lezers vallen daarover. Ze beweren dat dit steeds erger wordt, omdat er bezuinigd wordt op correctoren.

Ik sprak laatst een vriend die jarenlang werkzaam was bij een reclamebureau en die gaf me een goede tip. Want op dat bureau waar hij werkte werden veel teksten geproduceerd en het was uit den boze dat daar een fout in zou staan. Daarom hadden ze met elkaar de volgende aanpak afgesproken:

1. Iedere tekst werd door minstens drie of vier collega’s gelezen. Daarbij werd gekeken of de juiste formuleringen en uitdrukkingen werden gebruikt, er niets dubbel in stond enzovoort.

2. Tot slot waren er twee mensen nodig om het eindresultaat te controleren op fouten. Dat ging zo: De ene persoon las de tekst hardop voor, waarbij ook de leestekens en spaties hardop werden voorgelezen. Bijvoorbeeld: als de tekst luidde: Geen vuur! gebeurde dit zo:

Hoofdletter g, e, e, n, spatie, v, u, u,r, uitroepteken

De ander keek of datgene wat hardop werd uitgesproken, ook werkelijk zo op papier stond. En dat werkte uitstekend.

Je tekst zo controleren kost tijd, maar misschien heb je geen tijd en ook geen collega. Maar je kunt je het volgende afvragen: Wat is er belangrijker? Dat je tekst af is en je je nieuwsbrief op tijd verstuurt, of dat er helemaal geen fouten in staan? Ik kies in dat geval voor het eerste. Dan maar een foutje meer of minder.

We organiseren op 20 januari 2012 het Nieuwsbriefevent. Kijk hier voor informatie: www.nieuwsbriefevent.nl

 

 

2 Reacties

  1. Ha Welmoet,

    Interessant artikel! Het is inderdaad een bekend verschijnsel dat je blind wordt voor je eigen fouten. Omdat jij je tekst geschreven hebt, ‘weten’ je hersenen wat er moet staan en dus lees je makkelijk over een foutje heen.

    De nakijkmethode van het reclamebureau die je in je artikel beschrijft is wel heel uitvoerig. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen hier inderdaad echt geen tijd voor hebben.
    Maar je tekst even door iemand anders laten lezen is meestal wel haalbaar. Ook helpt het om je tekst, nadat je deze geschreven hebt, een dag, of desnoods een paar uur, weg te leggen en ‘m daarna nog een keer met frisse blik door te lezen.

    Tuurlijk, fouten maken is heel menselijk, iedereen doet het. Maar ik denk dat je je als professional wel kunt onderscheiden door aandacht te besteden aan je teksten. Je wekt er vertrouwen mee en laat een verzorgde indruk achter bij je lezers. En dat is ook wat waard.

    Volgende week ben ik bij het Nieuwsbriefevent. Leuk om je dan te ontmoeten!

    Hartelijke groet,
    Jenny

    • Hoi Jenny,

      Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat je veel aandacht aan je teksten moet besteden.

      Leuk je volgende week te ontmoeten.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>