Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op mei 23, 2012 in Kennis verkopen, nieuwsbrieven | 0 reacties

Waarom je nooit een e-book moet schrijven

Veel ondernemers die hun kennis willen verkopen zetten de eerste stap met het schrijven van een e-book. Dat lijkt een voor de hand liggende keuze wanneer je met het schrijven van artikelen voor ezine of blog ervaring hebt opgedaan. Maar is dit het slimste wat je kunt doen?

Het produceren van een e-book heeft vele nadelen:

1. Het kost enorm veel tijd en energie om een e-book te maken. Dat komt omdat ieder aspect ervan heel veel aandacht nodig heeft. Dit weet ik uit eigen ervaring. Het schrijven zelf is één ding maar dan ben je er nog lang niet. Het redigeren kost veel tijd, want de spelling moet helemaal foutloos zijn en iedere zin moet goed lopen. De samenhang van de alinea’s en hoofdstukken moet kloppen en dan moet het ook nog een wervende titel hebben en zoiets als een index en een bronnenapparaat. Er zijn leuke citaten nodig, voorbeelden en plaatjes en nog veel meer. Het design, de virtuele achterflap; werkelijk alles moet tot in de puntjes verzorgd worden. Voordat je het weet ben je een half jaar verder. En dan heb je het nog aan niemand verkocht.

2. Omdat je minimaal zo’n 80 bladzijden moet vullen zou je kunnen zeggen dat een e-book zeer kennis-intensief is. Dat betekent dat je er heel veel kennis in moet stoppen, die je dan in één keer weggeeft. Kennis waar je jaren over hebt gedaan om het te krijgen en waar je zelf veel in hebt geïnvesteerd.

3. De prijs van een e-book kan daarentegen niet heel hoog zijn. Dat komt omdat mensen het e-book vergelijken met de prijs van een gewoon boek in de winkel. De meeste e-books die ik zie kosten tussen de 9 en 49 euro. Dan moet je er dus heel veel van verkopen wil het zoden aan de dijk zetten. De investering die je deed is dus niet snel terugverdiend, tenzij je e-book heel goed verkocht wordt. Maar dat gebeurt alleen als je veel werk van de marketing maakt. De ROI (return on investment) is dus heel laag!

4. Het wordt nog erger. Mensen leren helemaal niet goed uit een boek. Als dat WEL het geval zou zijn heb je geen scholen of universiteiten nodig. Sommige kopers laten het e-book in hun computer verdwijnen omdat ze niet weten waar ze het opgeslagen hebben en kijken er geen één keer naar. In het beste geval mag je blij zijn dat de koper je hele e-book uitleest. Maar iets veranderen bij zichzelf, in actie komen, wat waarschijnlijk jouw bedoeling was, dat gebeurt vaak helemaal niet. Daar is namelijk meer voor nodig!

Natuurlijk zijn e-books uitstekend als naslagwerk en als handleiding voor een bepaalde toepassing of om een nieuwe boodschap overbrengen. Maar voor het aanleren van nieuwe vaardigheden en gedragsveranderingen zijn ze niet geschikt. Wanneer het in jouw werk daar om gaat omdat je coach of trainer bent, is het dus geen goed middel om in te zetten. Daarvoor hebben ze JOU zelf nodig. Om ze bij de hand te nemen, om ze steeds te verleiden om stapjes te zetten of om anders te leren focussen.

Maar betekent het dat jij je kennis niet schriftelijk kunt overdragen? Dat je alleen iets bereikt als je live aanwezig bent? Nee, er zijn gelukkig andere digitale middelen beschikbaar die je kunt gebruiken. Denk aan e-mails, opnames, transcripties en online programma’s. Investeren daarin is vele malen lucratiever!

Misschien vraag je je af hoe je dat dan aanpakt. We starten deze zomer met een nieuw groepsprogramma van Kennis verkoopt. Daar leer je er alles over en gaan we je helpen. Het wordt je duidelijk waarom je voor online programma’s een veel hogere prijs kunt vragen. En je leert hoe je eenvoudig zo’n digitaal leerproduct maakt. Binnenkort volgt meer informatie hierover.

Wanneer je liever eigenwijs wilt zijn en toch een e-book wilt uitgeven, zorg dan dat kopers in ieder geval met hun gegevens op je mailinglijst komen. Dan kun je ze later opvolgen. (dit kan je automatisch regelen als je via Autorespond je e-book verkoopt) Dat kan iets goed maken van de verliespost die het maken van een e-book betekent.

Welmoet Babeliowsky

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>