Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op jul 3, 2013 in Overige | 0 reacties

Waarom je gisteren moet beginnen met je lijst op te bouwen

Veel ondernemers worstelen ermee: er zijn zoveel sociale media waarop je actief kunt zijn en dan heb je ook nog je nieuwsbrief. Waar besteed je de meeste tijd aan en wat levert het meeste resultaat op? Lees hieronder wat Simone Levie hierop te zeggen heeft.

1. Wat is volgens jou het grote verschil tussen de sociale media en de nieuwsbrief als marketinginstrument?

Het is eenvoudiger om volgers te krijgen op Twitter, met je linken op LinkedIn of vrienden met je worden op Facebook, dan abonnees voor je nieuwsbrief. Maar wanneer dat laatste gebeurt, voelt dat psychologisch gezien als minder vrijblijvend. De kans is groter dat die mensen ook echt klant worden.

De content die je plaatst op social media is vluchtig. Je weet niet precies bij wie je bericht allemaal terecht komt.

Ook heb je minder ruimte voor je content. Op social media kan het echter geen kwaad om precies hetzelfde bericht een aantal keer te herhalen. Als mensen zich ergeren gaan ze je niet direct ontvolgen. Ben je met iemand in contact op de social media dan blijft dat contact meestal bestaan. In je nieuwsbrief kun je veel meer content (inhoud) kwijt. De content moet bestaan uit een waardevol artikel. Je moet echt waarde leveren.

Mensen schrijven zich snel uit voor een nieuwsbrief. Ze voelen zich overladen met mails en willen de juiste keuze maken. Maar zijn mensen al langer dan een jaar lid van jouw lijst dan ben je er bijna zeker van dat deze persoon jou heel interessant vindt. Bij social media zijn mensen gewend om veel berichten voorbij te zien komen. Ook mensen die men minder interessant vindt blijft men volgen.

2. Waar kun je het beste op focussen, als je weinig tijd hebt?

Ik vind het moeilijk om hier een eenduidig antwoord op te geven. De eerste 3 jaar dat ik een business ben gestart had ik geen nieuwsbrief en kreeg ik al mijn klanten via Twitter.

Ik was daar toen tevreden over. Toch baal ik ervan dat ik niet meteen ben begonnen met het opbouwen van een mailinglijst. Dan was mijn lijst vele groter geweest dan nu. Had ik dat wel gedaan dan had ik nu waarschijnlijk al miljonair kunnen zijn. Ik merk nu dat ik door consequent te mailen ontzettend veel interessante mensen aan me bind. De binding met de mensen die zich hebben ingeschreven voor mijn nieuwsbrief is hechter dan de mensen die me alleen maar via social media volgen.

Maar met social media leg je heel snel nieuwe contacten. Via social media komen mensen op je website en maak je ze geïnteresseerd om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Focus dus op het vullen van je lijst en het schrijven van je nieuwsbrief. De waarde zit uiteindelijk in je lijst. Wil je je lijst snel laten groeien dan heb je daar echter social media voor nodig.

En social media hoeft niet veel tijd te kosten als je het op een slimme doeltreffende manier opzet.

3. Hoe zorg je dat je je contacten in de sociale media op je lijst krijgt?

Zorg eerst dat de contacten op social media echt je potentiële klanten zijn. Dat de mensen met wie je connect binnen je doelgroep vallen of connecties hebben binnen jouw doelgroep.

Maak bijvoorbeeld gebruik van Twittergids.nl en zoek op termen die je doelgroep gebruikt in zijn of haar profiel. Is je doelgroep vrouwelijke coaches die het zelfstandig ondernemerschap combineren met kinderen. Zoek dan bijvoorbeeld op coach en mama en ga deze mensen volgen.

Bied een weggever aan bij het inschrijven voor je nieuwsbrief.
Zet je gratis weggever in je profiel met een link zodat je daar direct komt als (potentiële) volgers verder klikken.
Zet je gratis weggever in LinkedIn bij je websites (je hebt 3 links) de bovenste gebruik je voor je gratis weggever.

Maak een mooie afbeelding van bijvoorbeeld je ebook en plaats deze op Facebook met link naar de weggever. Zorg dat je dit vastpint. Zodat het bericht bovenaan blijft staan.

Zoek de interactie op in social media. Ga niet alleen maar zenden en in het wilde weg roepen dat mensen zich moeten inschrijven voor je nieuwsbrief. Ga mensen doelgericht helpen.

Zorg dat mensen je aardig vinden, wek interesse. Zodat je volgers de moeite doen om verder te klikken naar je site.

Zorg er daarnaast voor dat je interessante artikelen schrijft. Zet deze artikelen naast je nieuwsbrief ook als een blog op je website. Verwijs hier naar op social media.

Tip: Maak gebruik van mensen die al veel volgers en of connecties hebben op social media. Interview ze, plaats ze op je blog en vraag of zij je willen helpen met het promoten van je site en nieuwsbrief.

4. Hoe zet je de sociale media in voor productlanceringen? Welk sociaal medium leent zich daar het beste voor? (Facebook, linked in, twitter, of maakt dat niet uit?)

Dat ligt er helemaal aan welk product je lanceert en wie je doelgroep is. Richt je je bijvoorbeeld op hoger management binnen grote organisaties dan zullen zij zich doorgaans niet op Facebook bevinden. Dan kun je het beste LinkedIn gebruiken

Het beste is om social media cross mediaal in te zetten. Wees je er wel van bewust dat dit meer tijd kost en dat je focus moet houden. Maar wil je snel impact hebben en een groeispurt maken dan kan het inzetten van alle tools erg efficiënt zijn. Maak een marketingkalender en contentkalender zodat je precies weet wat je gaat doen en wat je waar in wilt zetten.

Dit is eerlijk gezegd maar een deel van de tips die Simone mij gaf. Kom naar het event Verdien je waarde om meer tips te krijgen. Ik zal daar spreken over nieuwsbrieven.(‘Haal met een waardevolle nieuwsbrief al je klanten binnen’)  Op 11 juli a.s.  organiseren ze ook een gratis webinar over websites.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>