Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op sep 28, 2011 in informatie-marketing, nieuwsbrieven | 2 reacties

Waarom ik iedere ondernemer een eigen lijst gun

Heb jij ook wel eens een uitnodiging gekregen voor een ‘evenement’ op Facebook, of via Linkedin een massa e-mail ontvangen van een van je contactpersonen? Ik krijg ze regelmatig. Ook ontvang ik via de groepen waar ik lid van ben regelmatig e-mails. Helaas zijn dat niet altijd bijdragen aan interessante discussies, waar ze voor bedoeld zijn, maar berichten die vallen in de categorie ‘boodschappen van commerciële aard’.

Het lijkt erop dat de sociale media nieuwe verschijningsvormen van spam mogelijk maken en dat is uiteraard niet de bedoeling. Dit wordt veroorzaakt omdat er volgens mij drie misverstanden heersen:

1. Het eerste is dat iedereen uit je netwerk ook meteen tot je doelgroep behoort. Dat is natuurlijk niet zo, want meestal is de tweede groep kleiner. Je aanbod komt dus niet bij de juiste mensen terecht.

2. Het tweede misverstand is dat je wanneer je besluit om met iemand te linken, je daarmee geen expliciet toestemming geeft om promotionele boodschappen te ontvangen.

3. Het derde misverstand is dat je jezelf direct mag promoten. Nee, dit ‘privilege’ of deze ‘gunst’ moet je als het ware eerst ‘verdienen’. Je kunt niet ‘nemen’ zonder iets te ‘geven’, bijvoorbeeld goede informatie. Dit is het principe van ‘Permission marketing’.

De behoefte echter om met je doelgroep te willen communiceren en zo veel mogelijk mensen wil uitnodigen voor je event begrijp ik heel goed en is ook volstrekt legitiem. Want juist op momenten dat:

Je een fantastisch nieuw aanbod hebt,

Je een succesvol traject hebt afgerond en dit wereldkundig wilt maken,

Je een grote opdracht hebt binnengehaald waar je trots op bent,

heb je een ‘kanaal’ nodig om te communiceren met je doelgroep. De enige juiste plek hiervoor is echter de nieuwsbrief waarvoor men expliciet toestemming heeft gegeven om hem te ontvangen. Het is de plek waar je de waardevolle informatie kunt geven en daarnaast je extra boodschap kunt geven. Daarom gun ik iedere ondernemer een eigen lijst en een nieuwsbrief-systeem om de aanmelding goed te regelen.

Overigens zijn de sociale media een ideaal middel om juist ‘de gunst’ van de toestemming verleend te krijgen. Hoe doe je dat? Door de ‘timeline’ te gebruiken om:

  • je expertstatus te tonen
  • te laten weten voor welke doelgroep je werkt
  • te laten weten dat je goede interessante en relevante artikelen schrijft
  • regelmatig te vragen of ze zich willen abonneren (vraagt en er zal u gegeven worden!)
  • betrokkenheid te tonen bij anderen

2 Reacties

  1. Hoi Welmoet,
    Heel herkenbaar en actueel!
    LinkedIn en Facebook komen met steeds meer features die spam in de hand werken.
    Nu kan ik je artikel doorgeven aan afzenders van massa messages in mijn eigen LinkedIn inbox EN als leestip inzetten voor deelnemers aan mijn workshop ‘je ideale inbox’.
    Dank!
    Hennie

    • Hoi Hennie,
      Ik ben blij dat je dit ook herkent. En wat goed dat je in gaat brengen bij je workshop!

      groetjes, Welmoet

Laat een reactie achter bij Welmoet Babeliowsky Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>