Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op sep 25, 2009 in nieuwsbrieven, Overige | 1 reactie

Waarom de groei van je lijst leidt tot bloei van je bedrijf

Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn: per 1 oktober treedt de totale anti-spamwet in werking. Er mag nu alleen nog gemaild worden met toestemming. Wat betekent dat voor jou? Bij het verzamelen van e-mailadressen moet je nu iets anders te werk gaan, dan je misschien deed. Je moet kunnen aantonen dat iemand toestemming heeft gegeven. Stimuleer je relaties dus zich zoveel mogelijk zelf aan te melden via je dubbel opt in-formulier. Van mondelinge toezeggingen bewaar je bijvoorbeeld een paraaf op een visitekaartje.

Dat laatste kan in de praktijk natuurlijk wel eens lastig zijn. Wat ik vurig hoop is dat deze nieuwe regels je niet tegenhouden nieuwe adressen te verzamelen. Het is namelijk heel belangrijk dat je lijst steeds langer wordt. Een groeiende lijst leidt namelijk tot een bloeiend bedrijf. Je mailinglijst wordt daarom ook wel eens de goudmijn van je bedrijf genoemd.

Voortdurend investeren in de groei van je mailinglijst is iets wat misschien moeite kost, maar uiteindelijk zijn vruchten zal afwerpen. Een lange mailinglijst levert namelijk meer klanten op dan een korte. Dat heeft te maken met de ‘conversie-ratio’.

De conversie-ratio van mailinglijsten wordt bepaald door de verhouding tussen het aantal relaties dat iets koopt tot het totale aantal relaties. In 80% van alle mailingen die gedaan worden ligt de de conversieratio onder de 4 %. Dat betekent dat wanneer je lijst uit 100 personen bestaat er ongeveer 1 tot 4 personen op je aanbod ingaan. Wanneer je dus 1000 mensen op je lijst hebt, zijn er dus gemiddeld 10 tot 40 die iets kopen.

Wanneer je 100 mensen op je lijst hebt en meer dan 4 personen gaan op op je aanbod in, (schrijven zich in voor je workshop of bestellen je e-book), dan mag je heel trots op jezelf zijn. Dan heb je het uitstekend gedaan. Bij sommige ondernemers is het resultaat standaard hoger, misschien wel 20%.

De conversieratio van je mailinglijst is afhankelijk van heel veel factoren. Het begint natuurlijk al met het percentage dat je nieuwsbrief opent en leest. Daarnaast mag uiteraard de call tot action niet ontbreken; wanneer je de lezer niet duidelijk vertelt wat hij moet doen; iets bestellen, zich opgeven of jouw bellen zal er ook niet veel gebeuren.

Andere factoren die de conversieratio beïnvloeden zijn:

* Bied je het product waar je doelgroep om vraagt? Bied je de juiste oplossing voor het probleem? Wanneer je dat niet goed weet, zou je eventueel marktonderzoek kunnen doen.
* Je reputatie en geloofwaardigheid binnen je niche. Heb je een grote naamsbekendheid en word je beschouwd als een expert op jouw specifieke terrein? Hoe bekender en geloofwaardiger je bent, hoe hoger je conversieratio zal zijn.
* Jouw relatie met de mensen op je lijst. Geef je hun waardevolle info, waar ze blij van worden en waarmee ze hun doelen kunnen behalen?
* De prijs van het product. Hier kun je eventueel mee experimenteren; welke prijs levert het beste resultaat op?
* Wat doet je concurrentie? Bieden zij iets wat op jouw aanbod lijkt, beter of goedkoper is?
* Uiteindelijk maken ook je teksten een duidelijk verschil. Zijn ze wervend, verleidend en zo sappig geschreven dat niemand om je aanbod heen kan?

Wanneer al deze factoren in orde zijn kun je snel boven de gemiddelde conversie-ratio uitstijgen. Kijk dus nog een kritisch naar je nieuwsbrief met bovengenoemde zaken in het achterhoofd. De groei van je lijst leidt echter op zichzelf al naar meer klanten en omzet. Het loont dus de moeite om deze lijst zo groot mogelijk te krijgen!

1 Comment

  1. Hoi Welmoet,
    Ik ben nog steeds erg blij dat ik mijn mailings en e-zines via autorespond verstuur. Het is zo handig! Alles gaat automatische en je lijst groeit vanzelf. Natuurlijk zet ik ook wel eens handmatig iemand erop maar de meeste mensen melden zich al of niet spontaan of na een gesprek, zelf aan voor mijn nieuwsbrieven. Ik kan het nog steeds iedereen aanraden!
    groet Lorraine Simoons, SO Organized

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>