Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op nov 3, 2010 in informatie-marketing, nieuwsbrieven | 2 reacties

Vijf waardevolle adviezen van topcoaches

Het marketing-event in Arizona (VS) dat is onlangs bezocht was voor mij een boeiende en leerzame ervaring. Ik was in goed gezelschap van vele succesvolle coaches die in de top van de piramide van hun nichemarkt zitten. Een inkomen van enkele tonnen per jaar is voor hen heel normaal;  sommigen verdienen zelfs tweemaal een bedrag met 7 cijfers! We kregen gelegenheid hen vragen te stellen over wat hun geheimen waren en ik was natuurlijk vooral geïnteresseerd in de tools die ze inzetten. De onderstaande quotes zijn uit hun mond opgetekend.

1. “Een ezine versturen is uiteraard vanzelfsprekend”

De reden is: hoe blijf je anders in contact met je doelgroep? Omdat mensen echter veel ezines ontvangen, moet je zorgen dat je je onderscheidt. Dat pak je zo aan:

a. Je verstuurt je nieuwsbrief consistent wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. Dit moet je altijd prioriteit geven, ook als je het heel druk hebt.

b. Je zorgt voor uitzonderlijk goede content. Dat doe je door artikelen te schrijven die precies gaan over waar je doelgroep tegen aanloopt en waarmee je aantoont dat je hun problemen begrijpt. Je biedt daarbij inspiratie, hoop en perspectief.

2. De grootte van je lijst bepaalt de potentie van je bedrijf

Omdat de inkomsten van coaches recht evenredig zijn met de lengte van hun lijst, heeft het focussen op de groei van die lijst een hoge prioriteit. Twee effectieve manieren zijn:

a. Je zorgt dat alle bedrijfsactiviteiten, alles wat je organiseert en aanbiedt een onderdeel is van listbuilding. Dat betekent niet dat je de nieuwsbrief ongevraagd aan iedereen verstuurt. Maar bij iedere presentatie nodig je mensen bijvoorbeeld uit zich aan te melden. Via je site zorg je dat de nieuwsbrief ‘als bonus’ verstuurd wordt bij bestelling van een dienst of gratis product. Hiermee ben je dus voortdurend op de toekomst voorbereid.

b. Collega-ondernemers benaderen voor een joint venture. Dit betekent dat je gaat samenwerken en elkaar gaat promoten op elkaars lijsten. Hoe langer jouw eigen lijst, hoe hoger je stijgt op de ranglijst en hoe interessanter je als partner wordt voor anderen die ook een lange lijst hebben.

3. Een autoresponder doet wonderen

Autoresponders (bij Autorespond heet dit nu lijstmanager) die bestaan uit een reeks van verschillende e-mails, doen stilletjes hun werk. Ze zijn gevuld met deels inhoudelijke en deels promotionele content. Het versturen van een dergelijke sliert e-mails werkt, omdat je veel momenten hebt waarop je met je marketingboodschap conversie kunt uitlokken.

4. Informatie-producten zorgen meteen, maar ook lang daarna voor extra inkomsten

Het is de moeite waard om tijd te investeren in het maken van een info- product. Je giet een deel van je expertkennis waar je over beschikt in zo’n vorm en verkoopt het via de website. Wanneer je dit zorgvuldig maakt en zorgt voor een perfecte lancering, kan het je direct veel extra omzet opleveren. Maar het grote voordeel is dat het ook lange tijd daarna extra inkomsten blijft genereren, zonder dat je er werk aan hebt en tegen lage kosten.

5. Mail tot het allerlaatste gaatje

Mailen tot het allerlaatste moment is nodig om groepen of evenementen helemaal uitverkocht te laten raken. De aanmeldcurve vertoont namelijk bijna altijd hetzelfde patroon: een piek in het begin, daarna daalt hij en wordt de lijn vlak. Pas tegen het allerlaatste moment gaat hij weer omhoog. Hoewel niemand het prettig vindt om te doen (ook topcoaches voelen zich hierover wel eens bezwaard); zonder die laatste mailtjes vang je niet de twijfelaars die hun aankoop tot het laatst uitstellen en de volle prijs willen betalen.

Tot slot nog wat andere wetenswaardigheden. Het blijkt dat topcoaches die miljoenen verdienen zichzelf dagelijks laten coachen en er tonnen per jaar aan uitgeven. En wie denkt dat deze coaches geen last hebben van onzekerheden komt bedrogen uit. Er was een topcoach die beweerde dat de angst bij nieuwe projecten nooit minder wordt en ook nooit zal verdwijnen.

Een shoppingcart is verder een onmisbaar instrument, die hebben ze allemaal. Om klanten automatisch op je lijst te krijgen en om info-producten te verkopen. Wanneer je een dienst lanceert is het van groot belang voor je omzet dat mensen direct kunnen betalen of  kunnen kiezen voor een gespreide betaling. In het eerste geval beloon je mensen hiervoor.

Natuurlijk heb ik gehoord over nieuwe features die voor onze eigen klanten interessant zijn!  Daar zullen ze meer van merken.

Ik lees graag je reactie!
Welmoet Babeliowsky

2 Reacties

  1. Dag Welmoet,
    Lees net je artikel over de vijf adviezen. Wat ik me afvraag: hoe ziet een informatie-produkt van een topcoach eruit? Wat verkoopt deze? Lijkt me dat coaching niet hetzelfde is als tandpasta namelijk. Ben benieuwd!

    Amalia Deekman

    • Hoi Amalia,

      Bedankt voor je reactie. Wat ik hoorde was dat de zogenaamde ‘home-study’-courses goed werken; maar het kunnen ook e-books zijn. Het moet om goede content gaan die is voorzien van jouw ‘handtekening’, jouw unieke methode of aanpak.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets die vermelden Email Marketing Blog » Blog Archive » Vijf waardevolle adviezen van topcoaches -- Topsy.com - [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Brigitte van Tuijl en Annelies van Gilst, Welmoet Babeliowsky. Welmoet Babeliowsky heeft ...

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>