Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op mrt 23, 2009 in nieuwsbrieven | 7 reacties

Verstuur jij je nieuwsbrief volgens de regels ?

In een nieuwe poging om spam in te dammen wordt vanaf oktober 2009 a.s. de Wet Telecommunicatie uitgebreid. Het wordt vanaf die datum verboden om ongevraagd e-mails te versturen aan bedrijven. Dit verbod geldt nu al voor particulieren en eenmanszaken.De OPTA heeft de bevoegdheid om toe te zien op het naleven van deze wet. Het is oppassen geblazen voor hun digitale rechercheurs, want die mogen boetes uitdelen tot bijna een half miljoen euro aan iedereen die deze wet overtreedt.

Of we na 1 oktober 2009 inderdaad minder spam krijgen is echter de vraag, want de meeste van deze hoogwaardige epistels komen uit het buitenland en daar geldt de Nederlandse wet niet.

Wil je zeker weten dat jij je nieuwsbrief op een legale manier verstuurt ? Lees dan verder, want ik ga het hieronder allemaal uit de doeken doen.  In artikel 11.7 van de wet Telecommunicatie staat het volgende:

  1. Verstuur je elektronische berichten alleen aan personen waarvan je kunt aantonen dat ze daarvoor toestemming hebben verleend.
  2. E-mailadressen die je hebt verkregen in het kader van de verkoop van een product of dienst, mogen zonder toestemming op je mailinglijst worden geplaatst. Maar die personen moeten in ieder bericht de mogelijkheid krijgen om zich gemakkelijk af te melden. Zonder dat ze daarvoor kosten hoeven te maken. Je boodschap mag dan uitsluitend over gelijksoortige diensten en producten gaan.
  3. Het is verplicht je werkelijke identiteit bekend te maken en een postadres toe te voegen.

In de praktijk betekent dit dat je je moet houden aan de volgende richtlijnen:

  1. Verstuur je nieuwsbrief alleen aan mensen die toestemming hebben gegeven.
  2. Heb je mensen uit bedrijven op je lijst die dat niet deden, vraag dan alsnog om toestemming. Je hebt nog t/m juli de tijd !
  3. Zorg voor een aanmeldingsformulier waarbij expliciet om toestemming wordt gevraagd om de nieuwsbrief te ontvangen. Gebruik voor het aanmelden dus nooit een vooraf aangevinkt veld in een algemeen formulier. (een leeg vakje mag wel)
  4. Zorg dat mensen zich aanmelden met dubbel opt in. Want: met dubbel opt in krijg je bewijs in handen waarmee je kunt aantonen dat iemand zich persoonlijk heeft aangemeld, mocht dat bewijs ooit worden gevraagd.
  5. Bestaande klanten mag je wel op je lijst zetten, mits je boodschap over gelijksoortige onderwerpen gaat. Begin je bijvoorbeeld een eigen bedrijf, dan mag je in principe het relatiebestand dat je bij je werkgever hebt opgebouwd niet op je lijst zetten.  Tenzij je eerst om toestemming vraagt.
  6. ‘Klanten’ die een gratis product kopen, zoals een e-book of e-mailcursus, mag je ook op je lijst zetten.Vertel erbij dat je dat van plan bent.
  7. Plaats altijd een afmeldlink in je nieuwsbrief, zodat men zich eenvoudig kan afmelden.
  8. Zet in je nieuwsbrief je naam en adresgegevens, want hiermee toon je je identiteit. (Andere gegevens, zoals kvk –nummer mag, maar hoeft niet) Mensen moeten de mogelijkheid krijgen zich eventueel schriftelijk af te melden.
  9. Pas op met het schrijven over andere zaken dan verwacht wordt en wees voorzichtig met het maken van promotie voor andere bedrijven.

Strikt genomen verbiedt deze wet dus ook het doorsturen van e-mails, (send a friend) omdat die in principe ongevraagd verstuurd worden. Dit zou als ernstige consequentie hebben dat je expertise en naamsbekendheid zich minder snel verspreid. Gelukkig is hier tijdig een stokje voor gestoken.

De OPTA heeft namelijk samen met het CPB (College bescherming persoonsgegevens) aanvullende beleidsregels gemaakt. E-mails onder het mom van ‘Tell a friend’, mogen wel onder bepaalde voorwaarden verstuurd worden. Dat zijn:

  1. Beloon niemand voor het doorsturen van e-mails en bied geen beloning in het vooruitzicht!
  2. Zorg dat het initiatief voor doorsturen niet bij jou ligt, maar bij de abonnee.
  3. Laat alleen doorsturen naar bekenden, die de afzender er persoonlijk op kunnen aanspreken wanneer ze er niet van gediend zijn. (letterlijk Tell a friend)
  4. Moedig jouw abonnee aan een persoonlijke tekst bovenin de nieuwsbrief toe te voegen. Want diegene die doorstuurt moet te kennen geven op de hoogte te zijn van de inhoud van de nieuwsbrief.

 

7 Reacties

  1. Dus ik kan tot 1 juli gewoon een mailbestand van bedrijven opkopen, een selectie maken op BV’s en NV’s en deze bedrijven een eDM sturen? (uiteraard voorzien van mijn bedrijf als afzender)

  2. Hallo Welmoet,
    Dank je wel voor deze update. Ik geloof dat het in Nederland wel goed zit. Ik heb wel veel adressen van mensen die mij mondeling toestemming hebben gegeven. Maar ze kunen zich altijd afmelden.
    Hield de rest van Europa en de wereld zich ook maar aan regels over ongewenste email! Dan hadden we veel minder last van spam. Ik krijg nog altijd elke dag heel veel spam binnen ondanks alle filters die op mijn pc zitten. Bedankt en groeten,

  3. Hoi Bastiaan,

    Inderdaad, direct mail per e-mail aan bedrijven is nu nog niet strafbaar. De bedrijven die dat soort spam versturen, zijn nog actief bezig om klanten te krijgen, want het mag nog.

    Groet, Welmoet

  4. Hoi Loraine,

    Wanneer iemand mondeling toezegt om op je lijst te staan heb je inderdaad geen bewijs zwart op wit. Maar omdat je de afmeldmogelijkheid biedt, is er niet veel aan de hand.
    Groetjes, Welmoet

  5. Beste Welmoet,

    Er is helemaal niets mis met je nieuwsbericht maar hier valt nog wel in algemene zin het een en ander over op te merken.

    We verdrinken namelijk in bureaucratie. Het aantal zinloze regels op allerlei aspecten van ons zakelijk en persoonlijk leven begint krankzinnige vormen aan te nemen. Volgens Arnold Heertje in een artikel in De Volkskrant, getiteld ‘Regels zijn ons grootste probleem’ heeft dit tot gevolg dat de menselijke maat zoek raakt. Volgens hem is dat bijvoorbeeld de kern van de kredietcrisis; het dehumaniseren van financiële transacties.

    Volgens mij is er helemaal geen probleem met spam. Mijn provider xs4all kan het allemaal prima voor 99,9% tegenhouden. Ook denk ik dat spam een uitvloeisel is van onze kapitalistisch samenleving en in die zin hebben we er zelf om gevraagd. Hoe dan ook, spam kan heel goed en gemakkelijk softwarematig worden opgelost.

    Het valt me ook op dat dit soort decreten (wie bedenkt dit allemaal éénzijdig?) meteen door mensen wordt geaccepteerd als door van hogerhand (god?) opgelegde regels.
    Het is altijd gezond om je af te vragen wat er achter dit soort regelgeving zit. Het lijkt er meer op dat de bureaucraten op zoek zijn naar een nieuwe bron van inkomsten.

    Er zit dus een grote adder onder het gras; jij denkt door deze regels minder last van spam te krijgen maar ondertussen komt er meer controle op jouw activiteiten op het internet en uiteindelijk ook op je persoonlijke leven én je portemonnee. Je gaat zélf last van deze regels krijgen omdat ze voor jou bedoeld zijn, niet voor spam. Begrijp je wel?

    Groeten, Frank Langedijk (uplogo.nl)

  6. Dag Frank,
    Dit vind ik nu een gezonde reactie!
    Dank daarvoor.
    Met een HARTelijke groet van
    Karel van der Bijl (sensework.nu)

  7. Ik wil je even bedanken voor deze post, hier had ik nog wat aan.
    Zal je zeker vaker blijven volgen :)
    Succes.

Laat een reactie achter bij Karel Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>