Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op mrt 10, 2011 in nieuwsbrieven, shoppingcart | 2 reacties

Verkoop het onzichtbare; hoe lanceer je een nieuwe dienst?

Het probleem met diensten verkopen is dat ze niet zichtbaar zijn. Je kunt er geen afbeelding van tonen en ze zijn niet aan te raken. Ze bestaan eigenlijk niet vóórdat ze uitgevoerd worden. Het enige wat je kan geven is een belofte. Dus alles wat jij er over zegt en schrijft en wat anderen zeggen moet het vertrouwen opwekken.

Voor dienstverleners die een nieuwe dienst ontwikkeld hebben, zoals een workshop, een online programma of video-cursus, noem maar op, daarvoor is dit artikel geschreven. Het verkrijgen van deelnemers is het doel; uiteraard liefst een goed gevulde groep. Om dit te bereiken zijn een aantal stappen nodig en een hele serie e-mails aan je lijst. Lees hoe je een product op de markt lanceert met een uitgekiend plan.

Week 1

Begin met het bedenken van de naam van de dienst en bepaal de datum.

Van die dag tel je zes weken terug en dat is de dag dat je gaat starten met je campagne.

Stuur nu e-mail één; je nieuwsbrief waarin je aankondigt dat je iets nieuws gaat bieden waar je zelf erg enthousiast over bent. Vertel niet te veel, maar noem waar het over zal gaan, welk probleem het oplost en voor welke doelgroep het is bestemd. De nieuwe dienst wordt nu in de week gezet bij nieuwsgierigen.

Bijvoorbeeld: ik ben bezig een programma te ontwikkelen voor leidinggevenden in de gezondheidszorg, die onder druk staan, zodat ze hun personeel tot betere prestaties kunnen brengen.

Week 2

Nu moet je hard aan het werk. Je moet een hoop praktische zaken regelen. Je gaat een salestekst maken van de dienst. Een salestekst is er uiteraard voor om je dienst te verkopen. Maar ook voor iets anders: je denkt meteen na over wat je dienst moet gaan opleveren en zo bepaal je dus meteen voor een groot deel de inhoud van je dienst zelf. Het is even wat werk, maar je slaat twee vliegen in één klap.

Omdat je iets onzichtbaars verkoopt, zijn er veel wervende woorden nodig. Het blijkt dat hoe langer je tekst is, hoe waardevoller je dienst wordt beschouwd. Schrijf dus minstens een A4 vol, waarin je uiteraard veel bullet points gebruikt.

In de salestekst moeten de volgende elementen terugkomen:

  • De doelgroep
  • Een lijst van problemen waarmee deze mensen kampen
  • Wat het ze oplevert om op dit aanbod in te gaan. Welke resultaten kunnen er behaald worden?

Leg uit waarom jij de meest geschikte persoon bent om dit programma bij te volgen, wat je zelf daarin overwonnen hebt en alles wat verder tot aanbeveling strekt.

Kom met testimonials: citeer wat anderen over je vorige diensten hebben gezegd. Let op dat je niet ingaat op details over de inhoud of de methode die je gaat gebruiken, want dat is niet hetgene waarmee je overtuigt.

Week 3

Zet de salestekst op je website. Plaats er een autoresponder/aanmeldingsformulier bij of nog beter; voer het product op in je shoppingcart en plaats de betaallink. Want je gaat een vroegboek-korting bieden.

Mensen die voor een bepaalde datum reageren, beloon je namelijk met een lagere prijs. Je creëert hiermee schaarste en dat is heel belangrijk om de urgentie te verhogen om meteen aan te melden. Het is handig om dit door een systeem te laten uitvoeren; die maakt het bedrag vanzelf hoger als de datum is verstreken.

Wanneer je een dure dienst verkoopt, is het aan te bevelen om een gespreide betalingsmogelijkheid te bieden. Ook dit kan je met de shoppingcart regelen. Uiteraard maak je de prijs lager voor de mensen die meteen het hele bedrag betalen.

Nu stuur je e-mail twee: een nieuwsbrief waarin je aankondigt dat het nu zo ver is. Je plaatst een link naar de salestekst+betaallink en de aanmelding kan van start gaan.

Nu ben je er nog lang niet. Er is nog heel veel meer wat je kan doen.

  1. Zoek affiliates die jouw product willen verkopen.
  2. Zoek collega-ondernemers die ook een lijst hebben met wie je een joint venture sluit en die jouw product gaan promoten.
  3. Tip 3 is alleen voor Autorespond-gebruikers. Zet een content-item in alle e-courses of e-mails die ergens staan ingepland. Ook hierin kondig je het nieuwe product aan en geef je de link. Na afloop zet je weer iets nieuws in het content-item.
  4. Twitter, facebook-prik en blog je suf erover.
  5. Stuur gerichte e-mails aan specifieke groepen. Bijvoorbeeld de deelnemers van je vorige programma, of iedereen die eerder je e-book heeft besteld.
  6. Stuur een gerichte mail aan iedereen die op de link heeft geklikt.
  7. Organiseer een teleseminar of webinar. Dit zorgt dat je nog vier tot tien e-mails extra kunt sturen aan belangstellenden!
  8. Zorg voor vrije publiciteit.
  9. Maak een video.

Week 4 Stuur e-mail drie:  De vroegboekkorting dreigt te verlopen. Biedt mensen de kans om zich nog voor het lagere bedrag aan te melden en kom weer even onder de aandacht.

Week 6 Stuur e-mail vier: Laat weten dat het de laatste kans is om aan te melden.

Op 22 maart a.s organiseer ik een Gratis webinar: Tien tips voor het creëren van een succesvolle info-business
Voor dienstverleners, specialisten, coaches, trainers etc. die met hun expertise anderen van dienst willen zijn en via internet hun diensten succesvol willen verkopen. Kijk hier voor mee info en aanmelden.

2 Reacties

  1. hoi Welmoet,
    hartelijk dank voor de tips. Eindelijk een overzicht met timings! Hier zat ik echt op te wachten. Het geeft me de juiste handvaten en daardoor ook weer de moed en zin om er in te vliegen!

  2. Dag Welmoet,

    Een mooi artikel met veel bruikbare tips en een mooi tijdpad. Ik ben benieuwd naar je webinar. In mijn hoofd ben ik al bezig met de ontwikkeling van een nieuw product. Jouw artikel en het webinar kunnen me helpen om dat nieuwe product goed in de markt te zetten. Autorespond gebruik ik al. Mooi om nog meer gebruik te maken van de mogelijkheden daarvan.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>