Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op jul 12, 2011 in nieuwsbrieven | 3 reacties

Tip voor jouw nieuwsbrief op de smartphone

De vakantieperiode is weer begonnen en dat betekent dat er minder nieuwsbrieven verstuurd worden en waarschijnlijk ook minder gelezen. Bij mij zelf stopt dat laatste niet: overal waar ik ben lees ik de e-zines op mijn mobiele telefoon. En ik ben niet de enige. Er wordt geschat dat minstens 54 % van de smartphone bezitters tegenwoordig zijn e-mail checkt op dit apparaat. En daar zitten ook nieuwsbrieven bij. Daarover gaat de tip van deze maand.

De mobiele inbox is anders dan een gewone inbox, waar je alleen onderwerpregels onder elkaar ziet staan. De iPhone, Android en andere typen apparaten geven in de overzichtslijst wat extra informatie over de e-mail. Je ziet behalve het onderwerp ook nog een korte preview met de eerste regel van de e-mailtekst erin. Dat ziet er zo uit:

Meestal staat er op deze plek in je nieuwsbrief een regel als: Kun je deze mail niet lezen? ‘Bekijk dan de webversie’. Dat is jammer, want je kunt deze ruimte beter benutten door een zin te schrijven die de nieuwsgierigheid opwekt voor je artikel. Dit zal je abonnees extra triggeren om de email te openen. (Dit is overigens meteen goed voor Gmail, want die toont ook deze eerste regel in de lijst)

Hier zie je voorbeeld met een tweede regel.

Je plaatst deze zin dus heelemaal bovenin, links. Wanneer je Autorespond gebruiktĀ  en je maakt je nieuwsbrief in de template-editor kun je hier de tweede zin plaatsen.

Je ziet trouwens dat de kolom heel smal is. Het onderwerp dus zo kort mogelijk maken is het advies. Want afgebroken onderwerpen triggeren minder, blijkt uit onderzoek. Ik vind het heel lastig om een onderwerp te bedenken dat zo weinig tekens heeft en je ziet dat het me ook niet is gelukt. De tweede zin krijgt meer ruimte, zoals je ziet en mag dus weer iets langer zijn. Maak daar gebruik van!

Het komt er dus op neer dat je behalve het onderwerp zelf een tweede wervende regel moet bedenken waarmee je de nieuwsbrief verstuurt.

Welmoet
P.S Ik heb de afgelopen tijd gewerkt aan een e-book dat interessant voor je is. Zoals je weet bieden wij in combinatie met Autorespond de NL-shoppingcart, waarmee je diensten en producten via je website kunt verkopen. Voor het online verkopen van jouw expertise is dit een perfecte tool. Maar misschien weet je niet hoe en wat.

In dit gratis e-book ‘Zeven eenvoudige manieren om je doelgroep online te laten leren’ geef ik je tips om je op weg te helpen:

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

3 Reacties

  1. Dank je voor deze nuttige tip! Goed idee om in te spelen op wat nu steeds meer gewoon wordt. Iris

  2. Als iPhone gebruiker merk dat ik mijn mailtjes snel scan via mijn telefoon. Sommige nieuwsbrieven zijn daar niet voor ontwikkeld. Je haakt dan snel af omdat je bepaalde afbeeldingen of tekst niet kan lezen.

Laat een reactie achter bij Iris Dorreboom Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>