Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op nov 18, 2015 in productlanceringen | 0 reacties

Sla deze stap nooit over als je een nieuw product lanceert

In dit artikel geef ik je de tip die misschien wel het allerbelangrijkste is bij het lanceren van je nieuwe product. Het is eigenlijk de eerste stap die je moet nemen voordat je überhaupt een product maakt. Door deze stap serieus uit te voeren kun je eigenlijk al van te voren inschatten of jouw lancering een succes zal worden. Hij is dus ontzettend belangrijk omdat het je tijd en geld kan schelen en een hoop teleurstelling en ellende. Bovendien leer je er heel veel van en kan je op tijd bijstellen, indien nodig.

Het is eigenlijk heel simpel. Jouw doelgroep heeft bepaalde problemen. Het is jouw taak om er achter te komen welke problemen dat zijn. Daarna kan je een oplossing gaan bedenken voor één van deze problemen. Dat wordt het product dat je gaat ontwikkelen.

Wanneer je een product bedenkt is het eerste wat je moet doen uitvinden of dat werkelijk is wat je doelgroep wil. Je moet dat namelijk nooit zonder meer aannemen dat dat het geval is.

Je bedenkt dus een korte marketingboodschap, een zin die betrekking heeft op het verwachte resultaat van je product. Je gaat daarna de deur uit naar een plek waar je je doelgroep ontmoet. Waar is dat bij jou? Het kan zijn dat dat tijdens het netwerken is, op een cursus of in je praktijk. Het kan ook in een telefoongesprek zijn.

Je spreekt je marketingboodschap uit en vervolgens wacht je. Je kijkt wat de reactie is. Merk je dat er geen interesse is, beginnen ze snel over een ander onderwerp? Is er niemand die er een vraag over stelt? Dan moet je een ander product bedenken. Krijg je er daarentegen allemaal vragen over en wordt er zelfs op doorgevraagd? Zie je dat de ogen oplichten? Dan zit je goed. Herhaal dit bij 5 tot 10 verschillende mensen, allen uit jouw doelgroep. Dan kan je pas een goede conclusie trekken.

Een voorbeeld. Je denkt erover een nieuw product te maken voor jouw doelgroep. Dat zijn gemeenten die duurzamer moeten worden maar geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Jij spreekt dan tijdens het netwerken deze marketingboodschap uit: ‘Ik ben bezig om een training te ontwikkelen voor ambtenaren waarin ze leren hoe ze duurzaamheid in korte tijd kunnen implementeren zodat in 2016 de beleidsdoelstellingen worden behaald”. Of zoiets.

Succes vast!

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>