Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op jul 6, 2010 in informatie-marketing, nieuwsbrieven | 4 reacties

Schrijven over het misverstand in jouw branche

Iedereen met een nieuwsbrief zal wel eens worstelen met de vraag waar het volgende artikel over moet gaan. Het kan zelfs zijn dat je het uitstelt om hem te versturen omdat er niets bij je opkomt. Toch is er een manier om altijd voldoende ideeën te hebben voor je nieuwsbrief en je blog. En daar hoef je niet veel voor te doen.

Het enige wat er nodig is, is een paar vragen aan jezelf te stellen. Ik kreeg deze tip op het onlangs gehouden Social Media Event. Tijdens de boeiende presentatie van journalist Hans van Willigenburg over het schrijven van webartikelen kregen we de opdracht het volgende uit te zoeken:

* Wat is het dominante misverstand in jouw branche?
* Wat is de belangrijkste reden dat dit misverstand zo hardnekkig is?
* Wat is de ultieme reden dat dit argument niet waar is?

Wanneer je dit onderzoek doet, levert dat een bron op waaruit je altijd kunt putten. Het kan best zijn dat je dit onbewust al toepast en dat je artikelen al over dit misverstand gaan. Want waarschijnlijk is het zelfs de reden geweest dat je met je bedrijf bent begonnen en heb je er van nature een voorkeur voor. En dat is ook de reden waarom mij dit zo aanspreekt. Het levert content op die raakt aan de bestaansreden van jouw onderneming.

Wanneer je expliciet maakt wat jij beschouwt als het grootste misverstand in jouw branche, en je schrijft daarover, heb je meteen een manier om jezelf te onderscheiden van anderen. Je kunt ermee bereiken dat je een eigen handelsmerk krijgt en het biedt de kans om met je visie naar buiten te treden. Het kan zelfs zijn dat je schare fans krijgt van mensen die er nooit genoeg van krijgen om deze boodschap herhaald te krijgen. Deze onderliggende boodschap zal je content meer diepgang geven, en inspirerend laten zijn. Je kunt meteen schrijven over de oplossingen en bewijzen leveren dat het niet waar is. En dat trekt klanten naar je toe.

Enkele voorbeelden

Ik heb deze week een paar ondernemers gevraagd wat het dominante misverstand is in hun branche en kreeg daarop de volgende antwoorden:

Brigitte van Tuijl: (Coach/schrijver van Ontdek wat je wilt)

‘Het misverstand in mijn branche is dat je erachter kunt komen welk werk bij je past door buiten jezelf te zoeken. Door bijvoorbeeld vacatures te bekijken en opleidingen te doen. De oplossing is dat je éérst in jezelf zoekt (wat wil IK?). Pas daarna ga je op zoek naar vacatures‘.

Johanna Kroon; schrijft over communicatie bij organisatieveranderingen

’Het misverstand in mijn branche is dat je bij organisatieverandering het vooral zo positief mogelijk moet voorstellen, want medewerkers zouden niet willen veranderen. Om ze toch mee te krijgen moet je je plannen goed verkopen. Je moet als veranderaar dus nooit praten over de problemen die door de verandering opgelost moeten worden. De organisatie hééft natuurlijk geen problemen – stel je voor! Verder moet je vooral laten zien wat de verandering aan voordelen oplevert. Over nadelen moet je het beslist niet hebben, want dan willen de medewerkers helemaal niet meer. Doe gewoon net alsof je in het beloofde land kunt komen zonder er moeite voor te hoeven doen en zonder er iets voor te hoeven opgeven’.

Wim Beek van www.vrijvanpijn.nl

’Het dominante misverstand in mijn branche (alternatieve geneeswijzen) is dat mensen met pijnklachten waarvoor de dokter geen oplossing heeft naar huis gestuurd worden met de boodschap dat ze er maar moeten leren leven. Daarmee worden mensen de mogelijkheid ontnomen om te herstellen en weer zelfstandig en onafhankelijk te leven.Terwijl er wel mogelijkheden zijn om te genezen‘. Dit artikel gaat letterlijk over dit misverstand.

Het misverstand waar ik over schrijf

Ik schrijf meestal over dit misverstand: dat je een bloeiend bedrijf kunt hebben, zonder dat je regelmatig iets van jezelf laat horen. Dit misverstand is hardnekkig omdat mensen bijvoorbeeld worstelen met goede content te maken, bang zijn om anderen lastig te vallen, vrezen niets te vertellen te hebben of om niet gelezen te worden. Genoeg stof voor mij om over te schrijven dus. De ultieme reden dat dit niet waar is: met een nieuwsbrief verspreid je je ideeën en je bekendheid. Het ontwikkelen van content is niet zo moeilijk als het lijkt. Daarover ging dit artikel.

Graag hoor ik welk misverstand jij bestrijdt in je nieuwsbrief of blog.

Welmoet Babeliowsky

4 Reacties

  1. Het grootste misverstand in mijn branche (persoonlijke ontwikkeling) is dat geluk en succes voor iedereen vaststaan.
    Dat je dit niet kunt veranderen. Dat is niet waar. Als jij verandert, verandert alles voor jou. Zelfontwikkeling is de sleutel. Iedereen kan gelukkig en succesvol zijn. Als je gelukkig wilt zijn, bestudeer dan geluk en wat je gelukkig maakt. Als je succesvol wilt zijn, bestudeer dan succes en wat succes voor jou betekent. Leer van jezelf, je ervaringen en van andere mensen. Je kunt vrijwel alles veranderen in je leven, als je maar wilt.

  2. Hallo Welmoet,

    Wat een inspirerend artikel heb je geschreven, dank daarvoor!

    Er bestaan veel misverstanden in mijn branche, maar de dominantste is toch wel dat je realistisch moet blijven en vooral niet teveel moet willen als je op zoek gaat naar ander werk.
     
    Mensen denken dat je voor je kansen afhankelijk bent van de buitenwereld. Tijdens de crisis bijvoorbeeld zou er weinig werk zijn. Maar niets is minder waar. Je hebt veel meer invloed op je leven dan jezelf denkt. Want kansen zijn er altijd, voor iedereen. Het is aan jou om ze te zien en te grijpen.
     
    Ik leer mijn klanten daarom uit te gaan van hun hoogste idealen, van wat ze werkelijk willen, en laat ze op zoek gaan naar hun droombaan. Dat geeft een enorme stoot energie en met die energie gaan ze op zoek.
     
    Het maakt ze bovendien zó enthousiast en betrokken in hun zoektocht, dat ze vastbesloten raken hun doel te bereiken. Hun ogen gaan open. Daardoor zien ze meer kansen of creëren ze desnoods zelf. Dat een dergelijke zoektocht een ander resultaat geeft dan het “gewoon op zoek gaan naar ander werk” moge duidelijk zijn…

    Hartelijke groet,

    Monica van der Pluijm
     

  3. Beste Frank,

    Ik denk dat dit misverstand boeiende content oplevert. En eigenlijk moet iedereen dit weten, vind je niet?

  4. Hoi Monica,

    Klopt, ik zie in mijn directe omgeving vaak al mogelijkheden die helemaal niemand pakt. Ik ben er ook van overtuigd dat helemaal niemand werkloos zou moeten zijn.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>