Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op mei 14, 2018 in Overige | 0 reacties

Over het AVG-vinkenleed en de twee allergrootste dilemma’s

Op basis van de nieuwe AVG-wet gaan de optinformulieren die ondernemers gebruiken er anders uitzien. Er moeten extra vinken en teksten in worden geplaatst. Natuurlijk wil men dat liever niet. Reacties zijn dan ook ongeveer zo:

Als ik dubbel optin moet vragen en ook nog vinkjes in mijn formulieren moet zetten, vind ik dat klantonvriendelijk! Het werkt belemmerend en zal ten koste gaan van de groei van mijn lijst.’

Misschien herken je de angst voor de extra vinkjes die nu nodig zijn in je formulier op je site.

Zelfs bekende (Amerikaanse) emailproviders hebben hier moeite mee en er zijn zelfs enkele die beweren dat het niet hoeft. Zo willen ze ieder extra beletsel voor het aanmelden vermijden, alsof mensen gelijk afhaken als ze een vink zien.

We hebben een klant die zelf een jurist heeft geraadpleegd die beweert dat die vinkjes niet hoeven in het formulier.

Het doet me denken aan het rookverbod in cafe’s en restaurants, dat jaren geleden werd ingesteld. Er heerste angst dat hierdoor de klandizie zou teruglopen. Inmiddels vindt iedereen het doodnormaal. Zo zal het ook gaan met de formulieren. Het zal op den duur eerder vreemd zijn en onbetrouwbaar overkomen als de vinkjes er niet staan.

Je hebt in een nieuwsbriefformulier maar één vinkje nodig. Die is voor het privacy-reglement. Als je echter een gratis weggever, zoals een webinar, ebook, video-lessen, challenge etc. aanbiedt heb je er maximaal twee nodig om toestemming te geven. Eén voor het privacy-reglement en één voor het mogen toevoegen van de gegevens aan de mailinglijst naast het mogen sturen van de weggever. Hier zit echter nog een addertje onder het gras, lees hieronder meer daarover!

Heb je altijd de vink nodig voor het privacy-reglement? Wanneer je meerdere doelen hebt met je nieuwsbrief, zoals het versturen van aanbiedingen, dan heb je daar toestemming voor nodig. Wanneer je van plan bent om de gegevens te delen met andere partijen (vanuit een webinar-systeem met je emailprovider, Facebook, Google) of je wilt de gegevens gebruiken om aan ‘marketing automation’ te doen, te profileren of te segmenteren, dan kun je dat kwijt in dat privacy-reglement zelf. Je hoeft daar dus niet apart toestemming voor te vragen.

‘Ik ga iedereen op mijn lijst opnieuw om toestemming vragen, want dat moet van de AVG.’

Het klopt dat er in de AVG eisen zijn opgenomen waaraan niemand tot nu toe kon voldoen. Zo moet men de toestemming opslaan met de tekst erbij en dat heeft laatste heeft niemand gedaan.

“U moet kunnen aantonen dat u daadwerkelijk toestemming heeft gekregen. Dit is onderdeel van de verantwoordingsplicht die u onder de AVG heeft.

Let op: om geldige toestemming aan te tonen, is het essentieel dat u kunt laten zien op basis van welke informatie iemand toestemming heeft gegeven. Het is dus niet genoeg om alleen de toestemming zelf vast te leggen”. (AVG)

Opnieuw toestemming vragen is erg problematisch, omdat je de kans loopt om meer dan 90 % van je lijst te verliezen. Het conversie-cijfer van dergelijke mailings is dramatisch laag, waardoor je een enorm risico loopt. Je omzet zou ook met 90% kunnen kelderen en dat kan leiden tot het einde van je bedrijf.

Waarom is de respons op opnieuw toestemming vragen zo laag? Betekent het dat mensen je nieuwsbrief niet waarderen, ze niets meer willen horen van jou? Nee, dat is over het algemeen niet het geval. Het komt omdat opnieuw toestemming vragen indruist tegen alle marketingprincipes. Je vraagt ze namelijk om jouw probleem op te lossen! En dat doen mensen niet graag, ze willen met hun beperkte tijd vooral hun eigen problemen oplossen. Het unieke moment, waarop men de urgentie voelde om zich aan te melden is voorbij en komt niet meer terug.

Maar is het echt nodig om iedereen opnieuw toestemming te vragen? Ik heb me de afgelopen weken in dit onderwerp verdiept en ontdekte dat de meningen uiteenlopen. De Autoriteit Persoons Gegevens zei: ‘ja, dat moet’, toen ik deze instantie belde.

Mr.ir. Arnoud Engelfriet, ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht, zegt: Het klopt dat de AVG strenger is dan de huidige wet waar het gaat om toestemming, maar wie nu werkt met heldere, vrijwillig gegeven opt-ins voor nieuwsbrieven zal daar weinig last van hebben.

Ook andere deskundigen zeggen dat opnieuw toestemming vragen niet hoeft als je altijd gewerkt hebt op het niveau van de ‘GDPR-standaard’. Dat wil zeggen: Je mailt alleen nog aan mensen die vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig toestemming hebben gegeven. Dat kan ook mondeling zijn en met enkel of dubbel optin verkregen.

Maar nu heb je een probleem. Want wanneer je ebooks, webinars, whitepapers aanbiedt heb je misschien niet apart ondubbelzinnig toestemming gevraagd voor het versturen van de nieuwsbrief. Mijn eigen lijst is vooral gegroeid met mijn weggevers: webinars, ecourses, whitepapers en het Product Overview.

Dit laatste zou wel eens een probleem kunnen vormen. Maar moeten we opnieuw toestemming vragen aan deze mensen op je lijst? Het beste wat we kunnen doen is de jurisprudentie op dit vlak afwachten. Want er zijn naast de toestemming nog meer gronden waarop je mag mailen en het kan best zijn dat jouw belang om te mailen voor jouw bedrijf groter is dan de last die iemand van jouw ene mail heeft, waarvan hij zich bovendien altijd nog kan afmelden.

Wanneer moet je dus wel toestemming vragen? Als je mensen ongevraagd hebt gemaild of in het verleden lijsten hebt gekocht, dan zou ik dat wel doen.  Probeer daarbij de nadruk te leggen op wat het ze oplevert. Let op: Klanten mag je sowieso mailen zonder optin.

Verder kan je wel een mail sturen naar iedereen op je lijst met de melding dat je privacy-reglement is uitgebreid.

Als men niet aanvinkt om de nieuwsbrief te ontvangen, dan wil ik toch de gratis weggever aanbieden, want dan zien ze mijn waarde en dat zorgt voor mond-tot-mond reclame!’

Het is aan jou om hierover te beslissen; het lijkt erop dat de AVG wil dat je zo handelt. Er is namelijk wat betreft het laten aanmelden voor de gratis weggever een addertje onder het gras.

In de AVG staat: “Iemand moet vrij zijn om toestemming te geven, maar ook om deze te weigeren of in te trekken. Weigert iemand toestemming te geven? Dan mag dat er bijvoorbeeld niet voor zorgen dat u deze persoon een dienst weigert”.

Oef, als je deze regel toepast kan dat je lijstgroei ernstig belemmeren. Want je moet van de AVG mensen toch je weggever geven, ook al willen ze niet op je lijst!

Maar hoe zit dat dan precies? Druist dit niet in tegen de idee van ‘Permission marketing?’ Gratis weggevers, in welke vorm dan ook, zijn niet helemaal gratis maar bedoeld om je lijst te laten groeien. Het heeft voor jou geen zin om deze zomaar weg te geven. Want de lijst is nodig om in contact met je doelgroep te blijven. Er kan soms jaren overheen gaan voordat iemand klant wordt. Als je geen middel hebt om op te volgen, heb je er dus weinig aan iets weg te geven.

Overigens, als je dat toch wilt doen is het natuurlijk prima en daar ben je helemaal vrij in.

Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? Een blog van juriste Charlotte Meindersma biedt gelukkig uitkomt. Ik citeer uit haar tekst:

‘Inschrijving mag geen voorwaarde voor een weggever zijn. Omdat je dus expliciete toestemming nodig hebt, mag de inschrijving geen voorwaarde zijn voor het ontvangen van een weggever. Een e-book, white paper, deelname aan een challenge of gratis cursus mag je niet weggeven op voorwaarde dat iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Je kunt niet zeggen: “Krijg X” en ergens onderaan nog schrijven “Bij deelname ontvang je ook onze nieuwsbrief”

Maar het inschrijven op de nieuwsbrief prioriteit maken en daarbij ook nog iets weggeven, dus het omgekeerde van wat ik hierboven als voorbeeld noemde, mag wel. Bijvoorbeeld: “Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang ook ons gratis e-book.” -

Met andere woorden: ‘Ontvang ons gratis ebook en ook onze nieuwsbrief’, mag niet, echter ‘Ontvang onze nieuwsbrief en het gratis ebook’, mag wel’!

Ik heb al enkele formulieren op onze eigen site aangepast aan de hand van Charlotte’s advies. Deze met de product overview van Autorespond. En deze voor het Snelle Start Webinar.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>