Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op jan 26, 2009 in nieuwsbrieven | 0 reacties

Nieuwsbrieven in tijden van crisis

Terugvallen op je lijst

Tijdens deze recessie kiezen veel Amerikaanse bedrijven weer vaker voor e-mails als marketing-instrument. Terwijl de budgetten krimpen vallen ze massaal terug op het versturen van nieuwsbrieven naar adressen van eigen lijst. Volgens het meest recente rapport 2009 Email Marketing Benchmark Guide (gemeten in september j.l. )is er een significante stijging van 60 % in het gebruik van e-mails. Nieuwsbrieven worden gezien als ‘the eye in the storm’. Er wordt dus meer gemaild dan ooit.

Waarom ?

  • het is goedkoop
  • je bereikt je doelgroep goed
  • het presteert steeds beter
  • je bereikt er met dezelfde moeite zowel bestaande klanten als prospects mee

Dit betekent natuurlijk meer concurrentie in de e-mailbox van de klant! De beste kansen zijn er voor bedrijven die het middel heel serieus nemen en het efficiënt en verantwoordelijk toepassen. Met aandacht voor creativiteit, gepersonaliseerde e-mails, lijstsegmentatie waarmee de informatie aansluit bij de behoefte van de lezers, maak je meer kans. Pas je dat toe, dan kun je ongeschonden door deze moeilijke tijden heen komen, dat is de opvatting. Misbruik maken van je lijst is nu erg onverstandig.

De neiging om aan te melden voor nieuwsbrieven (het opt in gedrag) door mensen en bedrijven is wel afgenomen, maar dat had al jaren een dalende trend. Toch blijven lijsten groeien, zij het langzamer dan vroeger. Alleen nieuwe lijsten kennen vaak nog een snelle groei.

Onderzocht is ook hoe consumenten aankijken tegen de nieuwsbrief. De behoefte aan relevante informatie blijft groot ! Mensen zien e-mail onverminderd als een middel om up to date te blijven, ondanks de overlast van spam en slechte leesbaarheid van teksten in het e-mailprogramma.  Ze vinden het de beste manier waarop er door bedrijven met hen gecommuniceerd wordt. En dat geldt voor mannen, vrouwen, jongeren en ouderen. Mensen zijn bereid hun kostbare tijd aan je informatie besteden, maar in ruil daarvoor verwachten ze wel iets terug. Mensen willen:

  1. zeker weten dat er niets met hun gegevens gebeurt
  2. kunnen profiteren van aanbiedingen (speciale prijzen)
  3. invloed hebben hoe vaak ze e-mails van je ontvangen
  4. invloed hebben op welke informatie ze krijgen
  5. als eerste op de hoogte raken van nieuwe producten en diensten

Eén van deze vijf punten toepassen is al voldoende om het opt in gedrag te bevorderen !


Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>