Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op okt 30, 2013 in Overige | 0 reacties

Levert jouw nieuwsbrief wel voldoende op?

Ik zat deze week  te praten met een bevriend ondernemer. Hij heeft verschillende bedrijven onder zich en die hebben allemaal een eigen mailinglijst en nieuwsbrief.

Hij berekent ieder jaar de Return on investment (ROI) van deze nieuwsbrieven. Dat geeft hem de mogelijkheid om zijn bedrijven onderling te vergelijken. Zo weet hij dat één van zijn bedrijven achter loopt op de anderen, want de lijst van die tak is kleiner en groeit langzamer. En dat is te merken in de omzet, want die is beduidend lager. Hij wil dat daar iets aan gaat veranderen, zodat de resultaten verbeteren.

Hoe bereken je deze ROI?

De makkelijkste manier om de ROI te berekenen is door de omzet die je met je nieuwsbrief minus de kosten maakt, te delen door de kosten van de nieuwsbrief.  Dus stel je maakte een omzet van 30.000 euro en de kosten waren 1500 euro. Dan is de ROI  30.000-1500: 1500= 19%

Onder de kosten vallen de uitgaven voor de email provider, maar ook de uren die je er aan besteed hebt.

Wanneer je deze ROI gaat vergelijken met de gegevens van vorige jaren, dan weet je of het de goede kant op gaat met je nieuwsbrief. Maar je kunt dit kengetal ook gebruiken om je nieuwsbrief te vergelijken met andere marketing-activiteiten die je klanten opleveren.

Je kunt ook een poging wagen om wat meer factoren te betrekken bij de berekening van de ROI.  Dat zijn:

  • Het aantal mensen op je lijst
  • Het aantal mails dat je stuurde
  • De open- en doorklikratio
  • De conversie-ratio (het percentage aankopen dat is gedaan van het aantal doorkliks)
  • De gemiddelde prijs van je diensten
  • De totale omzet
  • De kosten

Wanneer je dit allemaal weet, kun je eventueel deze tool gebruiken om de ROI te berekenen.

Wat echter veel belangrijker is dan deze berekening zelf, is te focussen op de factoren die van belang zijn bij de effectiviteit van je nieuwsbrief. Dat zijn de volgende:

  • Je kunt zorgen dat je lijst sneller groeit
  • Je kunt vaker mailen
  • Je kunt zorgen dat je nieuwsbrief beter geopend wordt
  • Je kunt zorgen dat je lezers meer getriggerd worden om iets te kopen
  • Je kunt vaker iets aanbieden
  • Je kunt zorgen dat je je aanbod aantrekkelijker maakt
  • Je kunt hogere prijzen vragen voor  je diensten en producten

Ik ben er in gespecialiseerd om je te helpen de omzet uit je nieuwsbrief zo groot mogelijk te maken en daar bied ik een gloednieuw programma voor aan, waarvoor binnenkort de inschrijving wordt geopend.

Op dit moment is het al mogelijk je op te geven voor een gratis sessie: Verdubbel de omzet met je nieuwsbrief.  Gebruik deze link. Doe het snel, want het liep de vorige keren snel vol en ik heb helaas maar beperkte tijd!

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>