Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op sep 18, 2012 in Kennis verkopen, nieuwsbrieven | 5 reacties

De grenzeloze mogelijkheden voor kennisverkopers

De grenzeloze mogelijkheden voor kennisverkopers

Wanneer je besluit om je kennis zonder je fysieke aanwezigheid te verkopen, ligt de wereld voor je open. Want er zijn tegenwoordig nauwelijks belemmeringen. Kennisproducten kunnen via internet overal verkocht en verspreid worden onder je doelgroep.

Maar wat heb je nodig om je internationale doelgroep te bereiken? Ik heb die vraag gesteld aan een paar klanten van ons en vond het opvallend het volgende te constateren:

Je gebruikt ongeveer dezelfde marketingtools als wanneer je alleen voor de Nederlandse markt werkt. Het verschil zit hem in de taal en de online plekken waar je actief bent. Af en toe stap je in het vliegtuig.

Wat is er nodig om deze schaalvergroting te bereiken?

  1. Wijzig je website en weblog in een Engelstalige versie.
  2. Schrijf je ezine of nieuwsbrief voortaan in het Engels.
  3. Zorg voor traffic naar je site door de sociale media in te schakelen waarmee je jouw internationale doelgroep het beste bereikt; denk aan Facebook, Linkedin-groepen, You Tube etc.
  4. Leg contacten in online groepen, word lid of ga besturen bij internationale verenigingen.
  5. Bezoek seminars in het buitenland en ga samenwerkingsverbanden aan met ondernemers daar.

Misschien moet je meer ambitie hebben en iets meer lef, maar verder kost het dus niet méér tijd en inspanning dan gewoon binnen Nederland blijven.

Twee voorbeelden

De business van Peter Simoons is volledig op kennis gebaseerd en is internationaal (op de meeste Europese landen) gericht. Zijn doelgroep bestaat uit managers van internationaal werkende bedrijven die zich richten op het creëren van strategische allianties.

Peter laat zijn Engelstalige lijst groeien door lid te zijn van specifieke Linked in groepen. Hij is verder actief in de wereldwijde vereniging van ‘alliance-professionals’; zo is hij voorzitter van die van de Benelux.

Schrijven van artikelen is heel effectief voor hem, heeft hij gemerkt, omdat zijn doelgroep uit traditioneel ingestelde lezers bestaat. Video en Facebook leverde daarentegen tot nu toe minder reacties op.

Peter werkte vroeger in het buitenland vindt het heerlijk om internationaal te werken. Hij merkt ook dat zijn kennis in het buitenland beter verkoopt.

“In Nederland zien ze strategische allianties als een vorm van samenwerken waarbij ze denken geen hulp nodig te hebben. En dus nog niet beseffen dat gebruik van kennis en ervaring en de lessen die anderen reeds geleerd hebben de alliantie kan verbeteren en de kans van slagen kan vergoten.”

Vandaar dat 80% van zijn omzet uit het buitenland komt. Hij maakt nu plannen om uit te breiden naar India.

Laura Fobler is ook zo’n onderneemster die besloten heeft zich op een wereldwijde Engelstalige doelgroep te richten. Ze helpt ouders de relatie met hun kind te verbeteren.

“Ik wil graag bijdragen aan een betere wereld en communiceren is daarin naar mijn idee een cruciale sleutel. Ik geloof dat wanneer kinderen van hun ouders effectieve communicatie vaardigheden leren, niet alleen het gezin, maar ook de gehele omgeving van het gezin daarvan zal profiteren. Maar met het geven van lokale trainingen ga ik mijn missie natuurlijk nooit bereiken. Dus besloot ik om online èn internationaal te gaan werken!”

Ze heeft naast een Nederlandse blog een Engelstalige site en blog en doet van alles om traffic naar haar site te krijgen zoals meedoen in Linkedin discussies. Vooral video zorgt voor veel interactie, het resultaat is overweldigend. Verder is ze lid van verschillende groepen met soortgelijke ondernemers, gaat ze naar seminars in de VS en zoekt ze daar naar samenwerkingspartners om haar kennis te verkopen.

Geweldig vind ik dit. Ik hoop dat dit artikel je inspireert om zelf eens na te denken over je internationale ambities!

Welmoet Babeliowsky

5 Reacties

  1. Leuk artikel, en op het juiste moment!

    Sinds enige tijd verkoop ik via mijn website cursussen, en sinds kort ook online cursussen. Erg leuke ontwikkeling, want dit kost mij minder tijd terwijl ik meer bereik en meer mensen kan helpen. Mijn doelgroep bevindt zich nu alleen in Nederland.

    Het idee van mijn website is om stapsgewijs de wereld te veroveren en als potentiële klant te gaan zien. Vanaf deze week ben ik begonnen met voorbereidingen om dit ook daadwerkelijk te kunnen gaan doen.

    Nu ben ik alleen bang dat deze Engelstalige website alle energie gaat opslokken en ik mijn Nederlandse site te weinig aandacht kan geven. Daarnaast kost het maken van een video mij best wat tijd die ik er overigens graag voor over heb. De Nederlandse markt en daarmee de rest van de wereld krijgen straks dezelfde content te zien.

    Ik wil de Nederlandse markt niet laten schieten en gewoon ook in het Nederlands waardevolle content aanbieden. Maar een video kost me dan 2x zo veel tijd, 1x Nederlands en 1x Nederlands, kortom, dubbele werkzaamheden.

    Mijn vraag: Is het nou wel of niet verstandig om alles in het Engels te gaan doen?
    Wat zijn jullie ervaringen?

    Gr. Joep

    • Beste Joep,

      Dank voor je reactie. Ik heb van Peter Simoons, die ik geinterviewd heb voor dit artikel, precies hetzelfde gehoord. Het kost inderdaad veel tijd om alles tweetalig te doen. Hij heeft er voor gekozen om zijn ezine alleen nog in het Engels te schrijven. Er zijn daardoor wel wat Nederlanders afgehaakt, maar in principe moet het voor zijn doelgroep geen probleem zijn om in het Engels te lezen. Hoe zit dat met jouw doelgroep? Zou het ook kunnen zijn dat Engels geen probleem voor ze is?

      Zijn website is ook volledig in het Engels geworden, maar hij heeft besloten om er wat Nederlandse pagina’s aan toe te voegen. Dat zou je ook kunnen doen, wat algemene pagina’s voor Nederlandse bezoekers maar de updates doe je verder in het Engels.

      Want ik denk dat je moet focussen op of je internationale doelgroep of op je Nederlandse groep, anders is het niet te doen.

  2. Dag Joep,

    Zelf heb ik een jaar geleden de keuze gemaakt om mijn diensten zowel binnen als buiten Nederland aan te bieden. Ik heb er toen ook voor gekozen mijn nieuwsbrief en website alleen in het Engels te schrijven.

    Ik vond het zonde van mijn tijd om alles dubbel te doen, terwijl het merendeel van mijn doelgroep (ondernemers) prima Engels beheerst.

    Ik bied alles nu in het Engels aan, en ook mijn website is volledig in het Engels. Dat houdt het voor zowel mij als mijn klant overzichtelijk en spaart me enorm veel tijd en energie en gedoe. (En als ik mensen individueel of in een groep coach en iedereen is Nederlands, dan is de voertaal gewoon Nederlands. Dat is wellicht voor jou ook mogelijk.)

    Ik kan je dus zeer aanraden om helemaal naar het Engels over te stappen. Je sluit daarmee geen mensen mee uit (misschien een handjevol dat echt geen Engels beheerst – maar je weet toch niet zeker of deze mensen ooit klant zouden zijn geworden), maar maakt het juist voor heel veel meer mensen mogelijk om met jou te kunnen werken.

    Succes met je keuze!

    hartelijke groet,

    Brigitte

  3. Hoi Admin (Welmoet?) en Brigitte,

    Dank voor jullie reacties!
    Het is zeker een goede vraag of mijn doelgroep Engels beheerst.
    Ik weet zeker van wel.
    Het programma waarin ik online les geef wordt door veel ontwerpers gebruikt en die kunnen zeker Engels.

    Mijn website eindigt nu op .nl, is .com dan beter of maakt dat niet veel uit?
    Is het dan handig om deze site aan te houden en verder in het Engels te gaan schrijven?
    Ik vind het een hele goede tip om enkele pagina’s in het Nederlands te houden.
    Puur voor de cursussen die ik live geef in NL.

    Hm, weer veel om over na te denken, oftewel: keuzes maken…

    Hartelijke groet,
    Joep van Os

    (tip voor de admin, ik krijg geen automatisch bericht dat jullie op mijn reactie hebben gereageerd, bij toeval bedacht ik me dat ik eens kon kijken of er iets was binnengekomen)

    • Hoi Joep,

      Ik denk dat de .com extentie beter voor jou is wanneer je je op een buitenlandse doelgroep richt. Dat is gewoon algemener en bekender en geeft dus meer vertrouwen.
      Succes!

      Groetjes, Welmoet

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>