Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op jun 10, 2014 in Overige | 10 reacties

Je lijst laten groeien met presentaties, hoe doe je dat?

Eén van de betere manieren om je lijst te laten groeien is via presentaties, lezingen en spreekbeurten. Wanneer iedereen die aanwezig is zijn visitekaartje afgeeft of zijn naam op een lijst zet, kan dat snelle aanwas opleveren. Lees hieronder de 9 stappen waarmee je dat voor elkaar krijgt.

  1. Bedenk van te voren hoe je het gaat aanpakken. Hoe beter je het voorbereidt, hoe meer mensen straks op je lijst komen. Zorg dat je een bakje meeneemt om visitekaartjes te verzamelen, dat de zaal rondgaat. Of neem een leeg vel papier mee met de velden voornaam, achternaam en emailadres.
  2. Eén van de bouwstenen van je presentatie wordt het verzoek om abonnee te worden. Maar het is niet de bedoeling dat je mensen gaat vragen om je nieuwsbrief te ontvangen. Ze krijgen al veel nieuwsbrieven. Dat is niet waar ze op zitten te wachten. Ze willen wel relevantie, interessante informatie krijgen. Je kunt dus beter je gratis weggever (ebook of video-cursus) met dat buitengewoon interessante onderwerp aanbieden. Dat kan je gewone, al bestaande weggever zijn, die al op je site staat.
  3. Terwijl je je inhoudelijk voorbereidt, bouw je in je verhaal een logisch moment in waarop je je gratis weggever gaat aanbieden. De content hiervan moet namelijk aanvullend zijn op wat je vertelt.
  4. Tijdens de presentatie zorg je dat je in het midden ervan (dus niet aan het einde!) met je gratis weggever op de proppen komt. Dat doe je door bijvoorbeeld een ‘kennisgat’ te vergroten aan de hand van een vraag uit de zaal. Je legt uit dat je door gebrek aan tijd nu niet over het bepaalde onderwerp kunt uitwijden, maar dat je een ebook hebt met meer informatie, dat ze gratis kunnen ontvangen.
  5. Dat is dus het moment om te vragen of iedereen het ebook wil ontvangen; beloof dat ze het toegestuurd gaan krijgen als ze hun naam en email achterlaten. Daarop laat je het bakje rondgaan of zorg je dat het invulformulier door de rijen gaat.
  6. Heb je een boek geschreven? Dan zou je een paar exemplaren kunnen verloten onder diegenen die hun emailadres achterlaten. Je kan ook denken aan het verloten van een gratis adviesgesprek of een gratis strategiesessie. Je kunt allerlei creatieve manieren bedenken om mensen over te halen.
  7. Je zorgt dat iedereen die aanwezig is het invult.
  8. Je importeert daarna alle adressen in je mailsysteem en je stuurt de gratis weggever na. Je hoeft niet opnieuw toestemming te vragen, want die heb je al verkregen.
  9. De opvolging kan nu van start gaan! Het mailen gaat beginnen.

10 Reacties

  1. Hoi Laura,

    bedankt voor een helder stappenplan wat te doen wanneer je een presentatie of lezing hebt. Ik mis alleen nog stap 0: het regelen van of worden uitgenodigd voor een presentatie of lezing.

    Heb je ook nog tips/stappenplan hoe je aan presentaties komt of hoe je ervoor zorgt dat je wordt uitgenodigd om presentaties te geven?

    Alvast bedankt, groet

    Frietjhof Croon

    • Hoi Friejhof,
      Ik ben inderdaad niet Laura, maar Welmoet. Maar die vergissing vergeef ik je, want ik ben het gewend.
      Als je een interessante, voor de doelgroep relevante presentatie maakt kan je die gaan aanbieden bij het juiste netwerk. Want voor goede informatie is er altijd plaats.
      Succes ermee en groeten, Welmoet

    • Dank voor het compliment, Alexandra.

  2. Dag Welmoet, dank voor je duidelijke tips! Wat ik aanvullend ook enorm op prijs zou stellen (:-)): heel tips hoe en waar je allemaal aan spreekbeurten en presentaties komt. Idee?

    • Hoi Monique,

      Het is het handigste natuurlijk als deze presentaties zijn op de plek waar je doelgroep bij elkaar komt. Ongetwijfeld zijn die plekken er, bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten etc. Succes!
      Welmoet

    • Hoi Jan,
      Ja, dat klopt natuurlijk. Maar dat presenteren zelf kunnen ze bij jou leren?
      Groetjes, Welmoet

  3. Beste Welmoet,

    Bedankt voor je blog, ik heb recent een presentatie gehouden waarbij een groot aantal visitekaartjes zijn ingeleverd, dit ivm het toezenden van een gratis management samenvatting.
    Mijn vraag is:
    Mag ik deze potentiële klanten zomaar ook toevoegen aan mijn bestaande e-zine lijst ?
    Of moet ik hier apart toestemming voor vragen dmv het aanvinken van een optie voor de e-zine ?

    • Beste Antoinette, Ik lees je vraag nu pas, sorry! Het gaat erom dat je expliciete toestemming krijgt om te mogen mailen. Als ze ervoor tekenen om een rapport te ontvangen en ze weten dat ze daarna door jou gemaild gaan worden, dan mag het gewoon!

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>