Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op mrt 5, 2012 in nieuwsbrieven, Overige, shoppingcart | 0 reacties

Hoe slimme samenwerking marketing makkelijker maakt

Misschien is het jullie al opgevallen: ik werk graag samen met andere ondernemers bij het aanbieden van diensten. Het nieuwsbriefevent van januari j.l. organiseerde ik samen met Suzanne Meijles. Nu heb ik samen met Michel Penterman Kennis verkoopt! opgericht, een online programma waarmee je in 3 stappen passief inkomen krijgt door het verkopen van je kennis. Volgende week hoor je hier meer over.

In dit artikel tip ik over hoe je kunt samenwerken, zodat de marketing voor je dienst veel makkelijker wordt en je weinig rompslomp hebt.

Samenwerken met andere ondernemers is slim om te doen. Maar ik raad je aan niet de eerste de beste samenwerkingspartner te kiezen. Waar moet je op letten als je iemand benadert om mee samen te werken en hoe zorg je dat je dit handig regelt?

1. In de eerste plaats is er natuurlijk de geheimzinnige x-factor die de keuze van je partner bepaalt. Dat is voor iedereen anders en kan ik moeilijk uitleggen, maar voor mij zit het hem vooral in de energie die de ander aantrekkelijk maakt en het ambitieniveau dat je bij die persoon ervaart (dat moet bij mij hoog zijn). Misschien dat je een klein beetje tegen de ander opkijkt en dat je een stille bewondering hebt. Dat voel je meestal al bij de allereerste ontmoeting. Er is verder veel onderling vertrouwen nodig.

2. In de tweede plaats moet je aan je klanten denken. Die zijn gebaat bij uitstekende informatie. Je samenwerkingspartner moet dus aan jou complementaire kennis hebben, zodat je klanten samen de allerbeste ondersteuning kan bieden bij de oplossing van hun vraagstukken.

3. In de derde plaats ben je slim als je een partner kiest met een mailinglijst die dus een florerende ezine of nieuwsbrief heeft. Want daardoor zal de marketing voor je event of workshop vlotter verlopen. Dit is ook gelukt bij het nieuwsbriefevent, dat snel bijna uitverkocht raakte omdat we beiden onze lijsten konden mailen.

4. Wanneer je beiden aan marketing doet, is het mogelijk om kosten en opbrengsten eerlijk te verdelen. Door ieder een lijst te hebben en dus elk eigen klanten aan te brengen, is er sprake van gelijkwaardigheid. Anders gezegd: een mailinglijst bezitten is zeer waardevol en maakt je een aantrekkelijke samenwerkingspartner. Wanneer je met iemand samenwerkt zonder mailinglijst, kan je hem of haar beter inhuren, omdat de marketinginspanning dan volledig bij jou ligt.

5. Natuurlijk moet je goede afspraken maken over uitgaven en opbrengsten. Een shoppingcart is daarbij een handig instrument. Daarmee je bespaar je enorm op administratieve rompslomp. Je hebt samen maar één shoppingcart* nodig.

Ik heb dit zelf zo opgelost: Ik maak met dit systeem de ander affiliate (=wederverkoper) en spreek een percentage af. Het systeem zorgt voor een betaallink die bij de salestekst van de dienst komt. Je ontvangt beiden een notificatie van iedere bestelling die wordt gedaan en de facturen worden automatisch verstuurd. Na afloop betaal je de ander uit; het systeem geeft precies aan wat je moet betalen en de credit-factuur staat al klaar. Het is trouwens ook mogelijk om zo te meten via wie de klanten binnenkomen.

Welmoet Babeliowsky

*Met een shoppingcart bedoel ik de shoppingcart van mijn eigen bedrijf Autorespond, waarmee je online je diensten en producten kunt laten afrekenen met iDeal etc. Meer informatie vind je hier: http://www.autorespond.nl/site/content/producten

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>