Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op jul 4, 2012 in Overige | 5 reacties

Hoe je afmeldingen voor je nieuwsbrief drastisch kunt beperken

Eén van de dingen waar je mee moet leren leven als je een nieuwsbrief stuurt is dat je afmeldingen krijgt. Inmiddels ben ik er aan gewend geraakt. Ik heb gezorgd dat ik geen ‘notificatie e-mail’ van zo’n afmelding ontvang vanuit ons Autorespond-systeem. Ik hoef dus niet meer te lezen dat iemand mijn nieuwsbrief ‘niet inspirerend vindt’. Of doodleuk te horen: ‘ik wilde alleen je ebook maar, dat heb ik nu ontvangen, voor de rest wil ik het aantal emails beperken’.

Ik heb het laatste jaar veel meer afmeldingen gekregen dan vroeger. Ik weet precies hoe dat komt en wat je dus moet doen om het te voorkomen. Ik ga je dus vier tips geven hoe je het aantal afmeldingen dramatisch kunt laten afnemen.

1. Stuur je nieuwsbrief bijna nooit. Want juist bij het sturen vinden mensen de afmeldlink en zo beperk je dus het aantal afmeldingen. Dit levert dus groei op.

2. Doe niet aan promotie van diensten. Mensen willen graag wel je tips lezen, maar promotie veroorzaakt onrust. Sinds ik veel meer eigen diensten ben gaan promoten krijg ik dus veel meer afmeldingen dan vroeger. Laat dit dus achterwege.

3. Stuur geen ‘tussendoor’ e-mails. Pure promotionele e-mails lokken namelijk nog meer afmeldingen uit. Het is alsof ze denken: ‘nu ga je echt te ver’. (helaas halen deze e-mails veel geïnteresseerden over de streep en moet je dit dus juist doen.)

4. Beweer nooit iets controversieels. Verkondig alleen de gangbare meningen, waar mensen geen aanstoot aan kunnen nemen. Dan blijf je populair.(Maar blijf je ook in de gedachten? Dat is de vraag.)

Het krijgen van afmeldingen hoort erbij. Het positieve ervan is dat ze je lijst filteren en schoon houden, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. De mensen die je overhoudt blijven voor jou openstaan en daar kan iets uit voortkomen, nu of later.

Je nieuwsbrief blijven sturen en dit vaak doen, inclusief promotie, is een van de best dingen die je kunt doen. Het slimste wat ik ooit heb gedaan is dat ik begonnen ben met het sturen van een nieuwsbrief. Dat levert me nu tienduizenden euro’s op. Heb jij dit resultaat nog niet? Ik kan je erbij helpen dit te realiseren. Kijk hier voor meer informatie.

Welmoet Babeliowsky

5 Reacties

  1. Welmoet, ik ben blij met je bericht van deze keer.

    Vorige week kreeg ik van een goede bekende van mij dit bericht op mijn laatste Nieuwsbrief Zonnestraal:

    “Een trouwe fan reageert met een vraag:

    Van waar komt de commerciële toon de laatste maanden? Ik begrijp heel doet dat je deelnemers moet werven en met prijzen moet kunnen spelen, maar je laatste paar nieuwsbrieven druipen van de kortingen, last minute aanbiedingen, instap-prijzen en win acties. Verloochen je je persoonlijke touch zo niet te veel?
    Ik blijf lezen hoor, maar de toon verbaast me al een tijdje. En dan moet je het zeggen toch?”
    Groeten, S.

    Normaal gesproken ontvang ik natuurlijk heus wel afmeldingen na het sturen van een nieuwsbrief, maar dat raakt me niet. Dat deed deze mail wel, die bracht me uit mijn evenwicht…. mezelf verloochenen… ? Ik schrok echt wel en het zette me aan het denken.

    Ik heb de laatste maanden inderdaad gekozen voor een andere toon, ook omdat ik voor die tijd mijn baan nog combineerde met een baan in loondienst. Dat is nu niet meer zo. Ik ben nu heerlijk fulltime aan het ondernemen. Dat betekent natuurlijk ook dat ik veel meer omzet wil behalen dan voor die tijd. En dan moet je ook anders communiceren.

    Een bewuste keuze dus. Toch denk ik wel dat de schrijver in zoverre gelijk had dat ik af en toe de neiging heb om nogal zwart/wit te doen. Dus van VEEEEEL tips en weinig commercie is het 180 graden de andere kant uit gegaan. Ik wil dan aandacht vragen voor zoveel dingen tegelijk, dat ik alles in 1 nieuwsbrief stop. En dat is wel een valkuil.

    Maar, terug naar af ga ik zeker niet. En dat er mensen zijn die zullen afhaken omdat ik ‘te commercieel’ bezig ben, dat hoort bij het vak. Dank Welmoet dat je me dat aspect in ieder geval wel weer even heel helder hebt doen inzien!

    Zonnige dag,
    Astrid

    • Hoi Astrid,

      Zou het kunnen zijn dat deze vrouw zelf geen ondernemer is? Dan heb je makkelijk praten omdat iemand anders het promoten voor haar opneemt (haar baas of zo). Dus niets van aantrekken.
      Het kan zijn dat bij jou de balans tussen inhoudelijke en promotionele content even zoek was maar dat kun je weer bijstellen.

      Succes! Welmoet

  2. Erg goed artikel Welmoet!
    Ik leerde laatst dat als je [te] weinig afmeldingen krijgt, je niet je volle potentieel benut…. Dat deed mij wel nadenken.
    Dat sluit wat mij betreft helemaal aan met jouw tips!

    Veel succes en een hartelijke groet,
    Lianne

    • Hoi Lianne,
      Bedankt. Mooie uitspraak is dat: je bent dus goed bezig als je veel afmeldingen krijgt. Dank je.

      Groetjes, Welmoet

  3. Hai Welmoet,

    Ik vond je artikel zo fijn om te lezen! Ik was net met een nieuw e-zine met promotie van een nieuw product bezig, en vond het superspannend. Je verhaal hielp echt wat schroom weg te nemen.
    Ik heb het inmiddels verstuurd en mijn eerste afmelding is binnen, hoera! ;-)

Laat een reactie achter bij Astrid Davidzon Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>