Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op nov 7, 2012 in informatie-marketing, nieuwsbrieven | 0 reacties

Hoe ik op één dag honderden mensen op mijn lijst kreeg, met toestemming

Vandaag gaat het artikel over een bijzondere vorm van kennis verkopen; via een ‘digitale school’. Zoals je misschien gelezen hebt werkte ik deze zomer als expert mee aan de digitale Summerschool. Dat heb ik met veel plezier gedaan. In ruil voor mijn medewerking kreeg ik 450 nieuwe mensen op mijn lijst met hun toestemming! En dat is niet slecht voor één dag.

De organisator, Ellen de Lange-Ros vertelde mij hoe ze het heeft aangepakt en wat de resultaten waren.

Ellen de Lange-Ros helpt ondernemers en zelfstandigen om meer klanten te trekken met online media. Ze is zelf enorme fan van de online wereld. Ze gelooft dat internet is als de boekdrukkunst of de stoommachine en voor net zo’n grote revolutie gaat zorgen. Alles wat ze leert wil ze graag met mensen delen, zodat zij hun werk handiger kunnen doen en meer klanten trekken.

Ellen: Ik heb de Digital Summerschool bedacht, omdat het een geweldige manier is om ondernemers en zelfstandigen in Nederland te laten kennismaken met online zakendoen. De Digital Summerschool bestond uit 8 colleges van experts uit Nederland, waarbij je gratis kon inbellen of de MP3′s tegen betaling kon kopen. Met de colleges leerde je wat er komt kijken bij online klanten trekken en hoe je dat aanpakt. Ik was zelf de organisator, ik heb alles bedacht en geregeld. Ook heb ik alle interviews met de experts gedaan.

Wat wilde je ermee bereiken?

Ellen: Ik wilde mensen laten zien dat online zakendoen leuk en niet ingewikkeld is. Met de collega’s konden we mensen op een laagdrempelige manier tips en ideeën geven. Iedereen kon gewoon vanuit huis of werk inbellen, luisteren of vragen stellen aan de experts.

Hoe heb je het qua marketing aangepakt?

Ellen: Ik heb gezorgd voor een goede website over de Digital Summerschool (zie www.digitalsummerschool.nl). Daarnaast heb ik zelf via m’n emaillijst en sociale media reclame gemaakt. Ook een aantal van de experts die ik interviewde heeft reclame gemaakt, al had dat wel beter gekund. Helaas waren er ook experts die wel meededen, maar vrijwel geen reclame hebben gemaakt. Leuk was dat de deelnemers heel enthousiast waren en dat er vanuit de deelnemers ook reclame werd gemaakt voor de Digital Summerschool, bijvoorbeeld via sociale media.

Ben je tevreden met het resultaat?

Ellen: Ik ben heel tevreden, maar er zijn ook altijd zaken die beter kunnen. Al met al hebben zich voor de Digital Summerschool meer dan 600 (!) mensen ingeschreven. Dat is geweldig veel. Stel je die mensen maar eens voor in een echte collegezaal. Van de deelnemers kreeg ik veel enthousiaste reacties en ook de beoordelingen achteraf in de survey die ik als evaluatie heb gedaan waren heel goed. Uiteindelijk was het doel om veel ondernemers kennis te laten maken met online zakendoen en dat is helemaal gelukt. Dat was dus een groot succes.

Wat ik zelf ook cool vond, is dat ik het idee voor dit project eind juni pas kreeg en dat het hele project in augustus al is gaan lopen. Ik heb in hele korte tijd alles geregeld, samen met alle experts die graag meededen. Het was heel tof dat je een idee zo snel kunt realiseren en er zoveel mensen mee kunt bereiken.

Financieel heeft de Digital Summerschool me niet veel opgeleverd, omdat ik kosten voor heb gemaakt, zoals het inhuren van een goede copywriter die de tekst voor de website heeft geschreven. Ook heb ik kosten gemaakt voor het laten uittypen van alle colleges. Daarnaast was er de afdracht aan affiliaties die betalende deelnemers hebben aangeleverd. Ik was behoorlijk wat tijd kwijt met het regelen van alles en het beantwoorden van vragen van deelnemers. Mijn netto-uurtarief op het project was heel laag. Ik had in die tijd beter achter de kassa kunnen zitten bij de Albert Heijn.

Maar dan hadden die 600 deelnemers nog steeds niet geweten hoe tof online zakendoen is. Als je er positief naar kijkt, kun je natuurlijk ook zeggen dat ik voor het eerst zo’n project heb gelanceerd en er al aan heb verdiend. Dat kan dus in de toekomst alleen maar beter worden.

Ga je het nog een keer doen? Wat ga je volgende keer anders doen?

Ik weet nog niet of ik het weer ga doen. Ik vond het een geweldige ervaring, maar het kostte me ook veel tijd en energie. Om herhaling aantrekkelijk te maken, zou ik er de volgende keer meer aan moeten gaan verdienen. Ik peins nog hoe ik dat ga realiseren.

Welke tip heb je voor andere ondernemers die iets soortgelijks willen doen?

Ga het doen! De financiële risico’s zijn goed te overzien. Het kost je vooral tijd en creativiteit. Je doet met zo’n project veel ervaring op en wordt meer zichtbaar voor je klanten. Ook kan je emaillijst met zo’n actie snel groeien. Ik bedoel: hoe vaak trek jij meer dan 600 mensen voor een project die zich allemaal inschrijven op je lijst? Dat is natuurlijk enorm leuk. Het allerleukst vond ik het delen van onze kennis en het inspireren van ondernemers. Ik hoopte dat dankzij de Digital Summerschool meer ondernemers en zelfstandigen zien wat er allemaal mogelijk is met online media en dat is ruimschoots gelukt.

Mochten mensen dit lezen en het jammer vinden dat ze de Digital Summerschool hebben gemist? Via www.digitalSummerschool.nl kun je nog steeds de MP3′s aanschaffen en de complete Digital Summerschool beluisteren.
Welmoet Babeliowsky

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>