Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op feb 17, 2009 in nieuwsbrieven | 4 reacties

Help, mijn nieuwsbrief wordt niet geopend !

Na het versturen van je nieuwsbrief kan het flink tegenvallen als je ontdekt dat niet iedereen de moeite heeft genomen je e-mail te openen ! Deze opmerking hoor ik regelmatig van klanten. Terecht denk ik, omdat de angst leeft dat je je doelgroep niet optimaal bereikt.

Als je het totaal van de daadwerkelijk aangeleverde e-mails deelt door het aantal unieke lezers dat hem geopend heeft, krijg je de ‘openings-ratio’. Het openen wordt gemeten aan de hand van een onzichtbare afbeelding, die meegestuurd wordt. Ook wordt meegeteld wanneer er iemand op een link klikt. Maar hoe betrouwbaar is de openings-ratio eigenlijk?

Er kunnen twee dingen gebeuren als iemand jouw e-mail ontvangt:

  1. De lezer opent je e-mail (en daarmee de plaatjes) in zijn Outlook ‘preview pane’, maar leest je tekst niet.
  2. De lezer klikt je e-mail aan en leest hem grondig door. Echter, hij heeft de blokkade op plaatjes aanstaan, waardoor hij niet geregistreerd wordt als lezer.

Bijna alle e-mailprogramma’s hebben deze namelijk standaard uitgeschakeld, uit angst voor virussen. Kortom: de ‘Openings ratio’ is niet echt betrouwbaar als absolute waarde.

Wat heb je er dan aan om de openings-ratio te weten?
Omdat je lezers doorgaans met dezelfde gewoonte jouw e-mail behandelen, kun je zien wat de trend is in het leesgedrag van je doelgroep. Als je merkt dat de openings ratio daalt, dan is er blijkbaar toch iets wat je moet veranderen. Bijvoorbeeld andere onderwerp-regels voor je e-mails gebruiken. Of je zou de relevantie van je artikelen eens kritisch onder de loep kunnen nemen.

Vind je het echt heel belangrijk om zeker te weten hoe vaak jouw nieuwsbrief wordt gelezen?
  • Zorg dat er wat te klikken valt. De regel is: hoe meer links, hoe meer er geklikt zal worden.
  • Geen inline-plaatjes gebruiken: omdat deze afbeeldingen zowiezo te zien zijn, mis je de klik die nodig is om plaatjes te openen. Zorg dan voor enkele plaatjes.
  • Maak een lees verder-link, zoals ik nu gedaan heb. Dat geldt als de meest betrouwbare methode, want iedereen die leest zal wel moeten klikken. Ik kies daar overigens niet voor, omdat ik het belangrijk vind dat mensen prettig door kunnen lezen. Als je het doet, zorg dan wel voor een spannende inleiding, die uitnodigt om verder te lezen.

Is het erg als je nieuwsbrief niet gelezen wordt?
Nee. Mensen selecteren in het gigantische aanbod dat ze krijgen en lezen datgene wat hen aanspreekt. Dat doen we zelf ook! Het betekent absoluut niet dat ze niets meer van je willen horen, vaak integendeel.

Ik heb nog meer goed nieuws voor je. Uit zeer recent Amerikaans onderzoek blijkt dat alleen het zien van jouw afzender in hun e-mailbox effect heeft. Je komt namelijk even terug in het bewustzijn van mensen en je laat zien dat je nog beschikbaar bent. Je bedrijf is niet failliet (want dat zou zomaar eens kunnen gebeuren) en je bent niet naar Timboektoe verhuisd. En je wilt nog steeds graag nieuwe klanten ! Dat geeft vertrouwen en kan voldoende zijn om tot een aankoop over te gaan of je bij iemand anders aan te bevelen.

Kortom: blijf sturen, want als je niets stuurt, denken er minder mensen aan je !

4 Reacties

  1. Hoi Welmoed,

    Bedankt weer voor je nieuwsbrief, er gaat weer een wereld voor me open…

    Je gebruikt de term “inline-plaatjes”wat bedoel je daar precies mee, ik kan het niet plaatsen.

    Groetjes
    Gerdie Ras

  2. Beste Welmoet,

    Je nieuwsbrief is opnieuw een helder verhaal, vol met waardevolle argumenten om ondernemers aan te sporen om nieuwsbrieven te gaan en vooral blijven versturen. Hulde!

    Maak van je nieuwsbrief een cadeautje, dán word je gelezen. De kwaliteit van de informatie in jouw nieuwsbrief is dik in orde en maakt het voor mij aantrekkelijk om je hele nieuwsbrief te lezen, waarvoor dank.

    Veel succes in de nieuwsbrievenbusiness!

    Met vriendelijke groet,

    Hugo Moolenaar
    Je collega in het Zuiden

  3. Hoi Gerdie,

    Bedankt, even een antwoord op jouw vraag. Een inline image is een plaatje dat in het e-mailbericht zelf zit, en waarbij dus niet verwezen wordt naar een extern plaatje met een url. Je kunt het gebruiken voor kleine plaatjes.

    Het voordeel van een inline image is dat het plaatje dus niet apart opgehaald hoeft te worden om het te kunnen zien.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>