Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op mrt 16, 2010 in informatie-marketing | 2 reacties

Gastblog: 5 manieren om met weinig moeite nieuwe informatieproducten te maken

Het maken van informatieproducten is DE manier om extra inkomen te genereren en om je bedrijf te promoten. De meeste zelfstandige ondernemers zien echter op tegen het maken van een informatieproduct (bijv. artikel; e-book of teleseminar) omdat ze denken dat dit teveel tijd en moeite kost.

Ik heb Marlies van der Meer van Meer Advies gevraagd een gastblog te schrijven over manieren om snel aan content te komen voor je informatie-product. Het kost namelijk minder tijd en moeite dan je denkt.

1 LAAT JE LEZERS OF JE KLANTEN VRAGEN STELLEN

Vraag je lezers of klanten welke vragen met betrekking tot een specifiek onderwerp ze graag beantwoord willen zien. Kies een onderwerp uit waar je zelf al veel over weet.

Bijvoorbeeld: “Welke 3 vragen rondom het maken van informatieproducten zou jij graag beantwoord zien?”
Je kunt je lezers of klanten op verschillende manieren benaderen met je verzoek: via e-mail; je nieuwsbrief; je blog;Twitter en via verschillende LinkedIn groepen.

Vervolgens ga je natuurlijk aan de slag om deze vragen kort maar krachtig te beantwoorden. Je kunt er dan een (serie) blog of nieuwsbrief artikelen van maken; een e-boekje of een teleseminar.

2 LAAT JE LEZERS OF KLANTEN ZELF CONTENT AANLEVEREN

Wat is er handiger dan je lezers of klanten te vragen zelf een bijdrage te leveren aan je artikel; (E-)boek of teleseminar? Zo kwam ik onlangs de oproep van Bernold Gunster tegen. Hij is bekend van de Ja Maar® denktechniek en vraagt zijn lezers op zijn site om input voor zijn nieuwe boek.

Hij is op zoek naar: “intrigerende, fascinerende, humoristische anekdotes over hoe je op een ja-en-manier om kan gaan met lastige, vervelende en moeilijke mensen.” Op deze manier kan Bernold zijn eigen ‘verhaal’ mooi aanvullen met praktische voorbeelden; anekdotes en wellicht ook tips van zijn lezers.

Je kunt je lezers of klanten ook hier weer via e-mail; je nieuwsbrief; je blog; Twitter en LinkedIn benaderen.

3 INTERVIEW EEN DESKUNDIGE OF EXPERT

Wat is DE manier hoe journalisten aan verse content komen? Juist, door mensen te interviewen. Benader dus een deskundige of expert voor een interview over een onderwerp dat jouw lezers of klanten interessant zullen vinden en dat tevens relevant is voor jouw dienstverlening.

Je kunt deze deskundige over zijn methodes/werkwijzen interviewen, maar je kunt ook gerichte vragen stellen over een specifiek onderwerp. Met het oog op je publiek is het verstandig als je in ieder geval naar een paar tips; adviezen of oefeningen en opdrachten vraagt die je lezers ‘direct’ kunnen gebruiken dan wel toepassen.

Je kunt de deskundige ‘in real life’ interviewen of via de telefoon of e-mail. Vervolgens kun je het interview verwerken tot een artikel of een onderdeel van je (E-)boek. Met een telefoon- of real-life-in interview kun je er ook voor kiezen om deze te laten opnemen (met toestemming) en te verspreiden als mp3 of video. Tenslotte kun je van het letterlijke gesprek nog een transcriptie (laten) maken en dit (als pdf) vanaf je site laten downloaden.

Hoe meer deskundigen je over een bepaald onderwerp weet te interviewen, hoe meer materiaal je hebt om er een echt (E-)boek van te maken of een teleseminar-serie. Voor een (E-)boek kan het handig zijn als je het voor elkaar krijgt om de experts via e-mail te interviewen omdat je dan hun teksten min of meer kant-en-klaar hebt.

4 MAAK EEN TOP-ZOVEEL LIJST OF CHECKLIST

Een lijst met top tien tips over een specifiek onderwerp waar je veel over weet, is zo te schrijven. Denk hierbij vooral aan tips die erop gericht zijn om ‘iets’ beter, sneller, makkelijker, efficiënter en/of goedkoper te doen.

Ook checklists zijn relatief snel geschreven. Voorbeelden, die ik ter plekke bedenk, zijn:
‘De top 10 manieren om je boek via internet onder de aandacht te brengen’
‘Checklist voor het houden van een succesvol teleseminar’

Als je een checklist maakt is het handig als je voor ieder item een hokje plaatst zodat je lezers deze later kunnen afvinken. Indien van toepassing kun je achter ieder item ook een of meerdere  kolommen voegen, waar je lezers bijv. hun deadline kunnen invullen en de persoon die verantwoordelijk is voor het desbetreffende item. Op deze manier dient de checklist tevens als een planningslijst.

Als je meerdere checklists over een bepaald onderwerp weet te maken, kun je ze bundelen en als e-(werk)book verkopen of weggeven. Bijvoorbeeld ‘Jouw Social Media marketingcampagne in 10 checklisten’ met aparte checklisten voor ieder campagneonderdeel en voor ieder apart account zoals Twitter; LinkedIn; Hello!; Facebook etc.

5 MAAK EEN CITATEN (E-)BOEK OF KALENDER

Wil je op een snelle manier een boek schrijven met grotendeels eigen materiaal, dan is een citatenboek wellicht de oplossing. Begin ieder hoofdstuk (of bladzijde) met een citaat en geef dan kort aan wat volgens jou de les, de boodschap of het inzicht is met betrekking tot dit citaat. Eventueel illustreer je dit nog met een aantal voorbeelden.Vervolgens geef je je lezers een opdracht; oefening of actie waarmee zij deze les in hun eigen leven kunnen toepassen.

Als je op deze manier een stuk of 30 citaten weet te behandelen, heb je genoeg materiaal voor een e-boek.
Dit idee kun je ook toepassen voor een eigen kalender. Onder het citaat zet je dan een actie die de lezer kan nemen om de les uit het citaat zelf toe te passen.

Marlies en ik hopen je hiermee inspiratie te geven om aan de slag te gaan!

© Marlies van der Meer; Meer Advies; You Coach
YOU coaching: Yes you can; Opportunities for growth; Unique is what you are. Marlies laat je door de bomen je unieke bos weer zien. En vanuit deze sterke positie helpt ze je bij het formuleren van concrete stappen om je doel of droom waar te maken. Vervolgens moedigt ze je aan om deze stappen ook echt te gaan nemen. Marlies richt zich met haar YOU coaching op 1) Zelfstandige ondernemers die niet (meer) weten hoe ze alles moeten aanpakken om hun bedrijf te laten groeien en 2) Mensen die op een bepaald punt in hun leven aankomen zijn waarop ze op zoek zijn naar meer persoonlijke kracht; passie en zingeving.

2 Reacties

  1. Marlies,

    Mooie tips en nahdreikingen ter inspiratie. Dank je! Daar kan ik mee vooruit voor mijn informatieproducten. Je, en…. nu doen!

    Marlène Langbroek

  2. Leuke post dit. Was een beetje aan het googlen en kwam eigenlijk onverwachts op deze post uit. Zet hem wel even in mijn linklist erbij :)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Snel informatieproducten maken? Hergebruik je eigen content op verschillende manieren! « Meer Advies Coaching - [...] ik heb een gastblog geschreven over “5 Manieren hoe je met weinig moeite nieuwe informatieproducten kunt maken“. Hier ga ...
  2. uberVU - social comments - Social comments and analytics for this post... This post was mentioned on Twitter by WelmoetB: Gastblog geplaatst van @meeradvies http://bit.ly/aAsKC1 Met ...

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>