Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op jan 9, 2011 in informatie-marketing, nieuwsbrieven, Overige | 4 reacties

Ga zitten. Pak een pen. Beweeg je hand. Denk niet.

Ondernemers die aan informatie-marketing doen hebben een probleem. Want wanneer ze bezig zijn met hun werkzaamheden voor klanten, het geven van trainingen of adviezen, het uitvoeren van opdrachten e.d. blijft er weinig energie over voor die ene bezigheid; het schrijven van een artikel.

Een artikel schrijven heeft een hele andere concentratie nodig dan je gewone werk.  Er is een tijdsinvestering nodig  van minimaal een uur of twee. Maar bovenal heb je een goed idee nodig. Waar zal het dit keer over gaan? Wat is boeiend voor mijn doelgroep? Want je wilt wel dat het gelezen gaat worden. Het moet dus aan zoveel voorwaarden voldoen. En dat blokkeert.

Als ondernemer herken ik dit probleem. Mijn dagen gaan op aan het beantwoorden van vragen van klanten, adviseren van starters, inrichting en intakes van nieuwe klanten voor onze NL- shoppingcart, adviezen over het verkopen van info-producten. Daarnaast besprekingen met samenwerkings-partners, het ontwikkelen van nieuwe initiatieven en het maken van teksten voor de nieuwe website. Tijdens al die drukke werkzaamheden vind ik het moeilijk om om te schakelen naar de ‘speciale modus’ die nodig is voor het produceren van nieuwe content.

Een ding dat absoluut noodzakelijk is en wat ook heel erg helpt, is zelf veel lezen over relevante onderwerpen. Gelukkig doe ik dit en dit heeft me op het juiste spoor gebracht. Want ik las dit artikel van Suzanne Meijles van Protaal: Wat te doen bij gebrek aan inspiratie?

Suzanne schrijft dit: Schrijven is vooral beginnen met schrijven. Zet een kookwekker eens op 15 minuten en dwing jezelf die 15 minuten door te schrijven.

Stan Lenssen van Sayebusiness inspireerde mij ook met dit artikel: Hoe kom je als bloggende Vrije Werker lekker in je verhaal?

Stan adviseert ons te werk te gaan volgens de 6 spelregels van Nathalie Goldberg.

Dit zijn ze:

1. Blijf je hand bewegen

2. Verwijder niets

3. Let niet op spelling, interpunctie en grammatica

4. Laat je gaan

5. Denk niet, wees niet logisch

6. Diep het kwetsbare op

Beide methodes werken. Hoe precies weet ik niet. Waarschijnlijk stimuleer je je door je denken uit te schakelen je rechterhersenhelft en dat bevordert je creativiteit (en je geluksgevoel).

Bedankt voor de adviezen. Over dit artikel deed ik precies een half uur. Alleen de links naar de weblogs van Suzanne en Stan nu nog goed zetten.

Aan het inzetten van mijn beperkte tijd ga ik binnenkort iets veranderen. Ik ga deelnemen aan het programma Je ideale Werkweek van Hennie Tibben!

4 Reacties

  1. Dag Welmoet,

    Zo herkenbaar wat je schrijft!

    Zelf heb ik 2 dingen ontdekt die me helpen om de structuur erin te houden om maandelijks 1 eZine te schrijven.
    Allereerst heb ik de data ingepland in mijn agenda. 2 dagen voordien boek ik een halve dag vrij voor het schrijven van het artikel, zodat ik tijd heb om het te laten bezinken en nog evt aanpassingen te doen.

    Ten tweede heb ik een virtuele én echte map voor eZine inspiratie. Alles wat ik tegenkom dat me inspireert om een leuk artikel over te schrijven, stop ik in de map. Als dan mijn ‘halve blok’dag aangebroken is, hoef ik de map maar open te doen en is het onderwerp voor een artikel zo gevonden. Als je lezingen geeft kan je de vragen die mensen achteraf stellen, ook noteren. Ook vaak stof voor een boeiend artikel!

    Veel schrijf-en leesplezier!

    Groeten,
    Katrin Van de Water
    Carrièrecoach Passion for Work

  2. Hallo Welmoet,

    Wat een lekker verhaal om te lezen, plus een eer om erin voor te komen ;-) .

    Wist je dat ik juist met Vrije Werkkringen gestart ben? Daarin gaan we in kleine groepjes veel en heerlijk oefenen met creatief en overtuigend schrijven. Gewoon lekker met elkaar aan het schrijven slaan. Zo inspireren we elkaar en brengen we de flow erin. Heel waardevol voor iedereen die een nieuwsbrief en/of een blog heeft.
    Lees maar eens op: http://www.sayebusiness.nl/vrije-werkkring-creatief-overtuigend-schrijven/

    Allemaal heel laagdrempelig. Kan me voorstellen dat het voor veel van jouw lezers ook een uitkomst kan zijn.

    Vriendelijke vrije groet,
    Stan Lenssen – Bedenker van de Vrije Werker

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets die vermelden Email Marketing Blog » Blog Archive » Ga zitten. Pak een pen. Beweeg je hand. Denk niet. -- Topsy.com - [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Laura Babeliowsky, Werner Schlosser. Werner Schlosser heeft gezegd: Grappig, eens proberen. Props ...

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>