Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op nov 22, 2011 in nieuwsbrieven | 0 reacties

Een persoonlijke bekentenis over mijn nieuwsbrief

Toen ik vier jaar geleden voor Autorespond ging werken, was er nog geen nieuwsbrief. Voor een bedrijf dat nieuwsbrieven verstuurt een vreemde zaak, dus één van de eerste dingen die ik deed was daar verandering in brengen.

Ik ging bestuderen hoe je een goede nieuwsbrief maakt en abonneerde me op allerlei nieuwsbrieven. Ik volgde Amerikaanse cursussen op dit gebied. Al snel was ik door het onderwerp gefascineerd en was het voor mij duidelijk dat het MIJN marketing-instrument zou worden. Het aantrekkelijke van de nieuwsbrief zat hem voor mij in het volgende:

  1. Je schrijft een nieuwsbrief alleen voor mensen die toestemming hebben gegeven. Dat voelt goed aan, omdat je weet dat je in principe niemand lastig valt met jouw boodschap. Het zorgt dat je je kunt richten op de juiste doelgroep.
  2. Je kunt een extra dienst leveren aan je klanten door ze ook goede informatie te geven.
  3. Het schrijven zelf vind ik heel leuk. Het heeft allerlei neveneffecten en zelfs een magisch effect op me.
  4. De nieuwsbrief heeft een enorm potentieel. Je lijst kan namelijk in principe onbeperkt groeien en dus je omzet ook. Kleine ondernemers die daarop gefocust zijn, kunnen zo een inkomen verwerven dat dat van grote bedrijven in de schaduw stelt. Hier ken hier verschillende voorbeelden van.

Ik was in het begin vooral geïnteresseerd hoe je nu met zo’n nieuwsbrief klanten krijgt. Het eerste artikel dat ik daarom schreef staat nog op mijn website en heette:

Een nieuwsbrief die verkoopt

Dit eerste artikel dat ik schreef ging best vlot, ik deed er maar iets van twee weken(!) over of zo. Het verzenden ging me gemakkelijk af. De groep was nog niet erg groot, want ik stuurde alleen aan de bestaande klanten en dat waren er nog niet zo veel. Toen mensen zich gingen aanmelden op de website, gaf dat een kik. Dat vind ik trouwens nog steeds iedere keer een bijzonder moment.

Na het versturen van deze eerste nieuwsbrief kwam echter de terugslag. Ik kreeg geen nieuwe klanten met deze nieuwsbrief en nauwelijks reacties. Alleen hoorde ik dat er ergens een fout stond en dat er een link niet werkte. Ik had het gevoel dat ik mezelf erg bloot had gegeven door een artikel te schrijven. Wie verbeeldde ik me wel niet dat ik was? Ik vond mijn eigen stuk niet meer goed.

Maar toch bleef mijn geloof in het medium overeind. Na ongeveer vier of vijf maanden trok ik de stoute schoenen aan en schreef ik een tweede nieuwsbrief. Door het daarna vaker te doen verdween uiteindelijk mijn ongemak.

Het zijn nu de hoogtepunten voor mij, de dagen dat ik mijn nieuwsbrief stuur. Meestal zit mijn mailbox vol met nieuwe aanmeldingen, aanvragen etc. Ik zie een groot verschil in resultaat tussen twitteren of e-mailen. Als ik twitter over een teleseminar dat ik organiseer krijg ik nul tot 2 reacties. Als ik mijn nieuwsbrief verstuur krijg ik binnen een uur 30 aanmeldingen. En dat is natuurlijk ook een beetje een verslaving geworden.

Omdat ik weet dat ook jij met een nieuwsbrief een effectief marketinginstrument in handen hebt, leren Suzanne en ik je graag hoe je dit kunt inzetten. Want niet iedere aanpak werkt! Kom dus naar ons nieuwsbriefevent en leer er alles over wat je moet weten.

Ik ben benieuwd naar hoe het ging met jouw eerste nieuwsbrief en lees graag je reactie.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>