Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op dec 21, 2009 in informatie-marketing, shoppingcart | 0 reacties

Drie redenen waarom informatieproducten goed zijn voor je bedrijf

Dit artikel gaat over nieuwe manieren waarop dienstverleners hun brood kunnen verdienen. Door je kennis te transformeren naar informatieproducten giet je je expertise in andere vormen dan bij je normale diensten. Daar kunnen velen van profiteren, zonder dat het jou extra tijd kost. Eenmaal gemaakt kan een e-book of rapport verkocht via je website een secundaire bron van inkomsten worden.

Wat is een informatieproduct?

Meestal bedoelt men met informatieproducten op kennis gebaseerde, elektronisch geleverde producten. Dit kunnen digitale producten zijn zoals e-books, transscripties, audio of video-files. Het kan ook gaan om producten in fysieke vorm zoals bijvoorbeeld een boek, een CD of DVD.

Het is mogelijk om een combinatie van deze twee aan te bieden: een product met een digitale en een fysieke vorm. Bijvoorbeeld bij een e-book, verstuur je naast de pdf ook de gedrukte variant per post.

Veel voorkomende informatie-producten zijn:

  • E-books
  • Rapporten, white papers
  • E-mail cursussen, zelfstudie
  • Transscripties van interviews, presentaties, lezingen, cursussen en teleseminars
  • Audio-files (mp3, CD)
  • Video-files

Waarom zijn informatieproducten goed voor je bedrijf?

  1. De kosten van digitale producten zijn laag terwijl de waarde hoog is. Het wordt dus voor dienstverleners mogelijk om een hoge winst te maken, terwijl de kosten voor de klant laag zijn. Informatieproducten kunnen namelijk geproduceerd worden zonder grote investeringen. Meestal heb je alleen tijd nodig om ze te maken. Je maakt de teksten in je tekstverwerker en zet ze om naar PDF-documenten.
    Daarna verkoop je de pdf’s via je shoppingcart en wordt er bij iedere bestelling automatisch een download-link verstuurd. Het aantal exemplaren dat gedownload kan worden is onbeperkt en levert je geen extra kosten op.
    De reproductiekosten zijn namelijk nul. Ook is er weinig administratieve rompslomp, omdat de facturering en de levering automatisch verlopen. Je hebt geen gedoe en kosten bij het verzenden. Een ander voordeel is dat je met minimale moeite de inhoud kunt vernieuwen, verbeteren en up to date houden. Zonder dat je eerst een oude oplage hoeft weg te gooien.
  2. Informatieproducten leveren waardevolle informatie maar zijn tevens marketing-instrument. Hoe komt dat? Informatieproducten verhogen en bevestigen je status als expert in je vak. Mensen krijgen nieuwe manieren om met je kennis te maken. Dat verhoogt het vertrouwen dat men in je heeft en het zorgt voor nieuwe klanten, ook voor je andere diensten. Je mailinglijst groeit door deze producten omdat je iedere nieuwe klant ook op die lijst mag zetten.
  3. Informatieproducten zijn een instrument voor marktonderzoek. Wanneer je een nieuw product wilt ontwikkelen zijn informatieproducten een middel om te onderzoeken of er vraag is naar jouw oplossing. Wanneer niemand je goedkope digitale product bestelt, zal er dan wel vraag zijn naar de dure dienst? Loopt je e-book storm? Dan is de investering in de nieuwe dienst waarschijnlijk de moeite waard.
  4. Welmoet Babeliowsky

    Op 19 januari a.s. organiseer ik een Gratis Teleseminar  ‘Starten met een online business; Negen adviezen voor het ontwikkelen en verkopen van informatieproducten waarmee je inkomsten via je website genereert’, van 10-11 uur.
    Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>