Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op sep 13, 2010 in nieuwsbrieven | 2 reacties

De slimme inbox die nadenkt over jouw nieuwsbrief

Toen ik na mijn vakantie mijn e-mail ging checken in Hotmail viel me daar een grote verandering op. Ik kwam niet zoals gewoonlijk direct in mijn Postvak In. Het scherm was nu verdeeld in twee gedeeltes: 1. e-mails van mijn ‘contactpersonen’. 2.  Updates uit de sociale netwerken. De ‘gewone’ inbox bestond nog wel, maar viel nu minder in het oog.

Hotmail is niet de enige ESP die aan het veranderen is. Yahoo biedt al langer iets dergelijks en Gmail komt nu met ‘Postvak Prioriteit’.  Daarmee gaat Gmail je post in drieën verdelen: post met prioriteit, post die je zelf markeert met een sterretje en een restgroep. Er is een grappig filmpje van gemaakt, waarin het heel duidelijk wordt gemaakt.

Hotmail heeft inmiddels aangekondigd ook met iets dergelijks te komen. Lees dit.

Kort samengevat zal de inbox in de komende tijd de volgende veranderingen ondergaan:

  • E-mails van contactpersonen en uit het sociale netwerk krijgen prioriteit.
  • Het gedrag van de ontvanger wordt geanalyseerd. Er wordt bijgehouden hoe vaak men e-mails opent of niet opent van een bepaalde afzender. Maar ook of men e-mails ongelezen verwijdert of verwijdert direct na het lezen. Zo wordt beoordeeld aan de hand van keywords in de tekst wat men waardevolle content vindt. Het heilige ‘briefgeheim’ wordt hiermee naar een ander tijdperk verwezen.
  • Alle interactie die er plaatsvindt wordt bijgehouden. Er wordt gemeten hoe vaak men van een bepaalde afzender e-mail krijgt, hoe vaak iemand een reply op de mail geeft, hoe vaak er wordt geklikt op een link, hoe vaak een e-mail herlezen wordt etc. Ook hoe vaak een e-mail een sterretje heeft gekregen telt mee.
  • De ontvanger mag zelf aangeven met allerlei filter-functies en plussen en minnen hoe hij wil dat de e-mail van een bepaalde afzender de volgende keer behandeld wordt. Hij kan e-mails indelen in allerlei mapjes of spamfolders etc.
De analyses leiden ertoe dat de ESP steeds beter je voorkeuren leert kennen en je uiteindelijk alleen de e-mails voorschotelt die belangrijk en populair bij je zijn. De verwachting is dat je zo minder tijd  aan het checken van je e-mail zal besteden.

Deze ontwikkeling staat nog in het begin. Maar het betekent dat in de nabije toekomst de vanzelfsprekende, riante positie die je nieuwsbrief nu inneemt tussen alle andere persoonlijke e-mails in de inbox, in gevaar komt. Wanneer je nieuwsbrief bijvoorbeeld een tijdje lang weinig aandacht krijgt van een bepaalde abonnee, kan het zijn dat deze relatie op een gegeven jouw nieuwsbrief op een slechte positie binnenkrijgt (in de restlijst) of zelfs helemaal niet meer in zijn inbox ziet verschijnen. Dat je ooit toestemming hebt gekregen, doet er dan niets meer toe.

Dit heeft uiteraard gevolgen voor iedereen die een nieuwsbrief verstuurt. Het goede nieuws is dat als je nieuwsbrief wel prioriteit krijgt, hij in een lijst komt waar minder afleiding is van andere e-mails dan eerst. En uiteraard zal niet iedereen deze nieuwe functionaliteit gebruiken. Ik zelf blijk na enkele weken toch meteen terug naar de oude vertrouwde inbox te gaan omdat ik graag alles wil lezen wat binnenkomt, dus ook van niet-contactpersonen. Ik weet dat er daar al veel mail voor mij is gefilterd op spam en op goed bedoelende afzenders met een ‘slechte reputatie’.

Hoe zorgen we nu dat onze nieuwsbrieven of ezines op een mooie, gewaardeerde positie blijven komen in de inboxen van onze abonnees? Ondernemers met een serieuze aanpak met betrekking tot e-mailmarketing hebben het meeste kans. Lees hieronder enkele tips.

  1. Zorg voor een goede start. Maak duidelijk waar je nieuwsbrief overgaat en focus op het krijgen van de juiste doelgroep op je lijst. Stuur vervolgens alleen relevante, waardevolle informatie.
  2. Het is handig om in je welkomstboodschap mensen te vragen om jou als ‘contactpersoon’ te markeren. Verbind je ook daarna met je lezers via de sociale netwerken, nodig ze uit je te volgen of ‘vriend’ te worden.
  3. Een goede e-mailmarketing-aanpak is na de start belangrijker dan ooit om je lezers vast te houden. Zorg dat je ezine geopend blijft worden. De lezer moet je ezine steeds opnieuw relevant vinden en de content die hij leest waarderen. De toestemming die je in het begin kreeg moet je blijven verdienen. Blijf dus focussen op de relatie in plaats van op conversie.
  4. Zorg dat de technische aspecten in jouw ezine goed in orde zijn. Dat betekent onder meer een goede verhouding tussen inhoudelijke content en plaatjes. Het gebruik van relevante keywords in je tekst en goed gekozen onderwerpregels zijn van belang.  Regelmatig mailen zorgt voor een goede ‘sender reputation’.
  5. Lok zoveel mogelijk reacties uit. Iedere vorm van interactie telt nu. Vraag je lezers feedback op de inhoud door een reply te geven of plaats een link naar je weblog. Zorg voor allerlei links waarop men kan doorklikken. Plaats sharelinks¹ naar de sociale media. Vraag ze, indien je ezine veel content bevat,  om je tekst een sterretje te geven, zodat ze later rustig door kunnen lezen.

¹Bij Autorespond 3.0 ben je aan het goede adres, want er komt een makkelijke uitwisseling met sociale media!

Welmoet Babeliowsky

2 Reacties

  1. Dag Welmoet,

    Ik ben blij me dit artikel! Dit soort informatie is van essentieel belang voor mij als ondernemer die met nieuwsbrieven werkt.
    Fijn te weten dat autorespond mee gaat met de ontwikkelingen.

    Succes in de VS!

    Hartelijke groet,
    Lianne

  2. Hi Welmoet,

    Ook ik ben blij met je artikel over deze nieuwe ontwikkeling en met de praktische tips die je geeft. Ik zal ze graag ter harte nemen!

    Hartelijke groet,
    Daphne

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets die vermelden Email Marketing Blog » Blog Archive » De slimme inbox die nadenkt over jouw nieuwsbrief -- Topsy.com - [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Selma Foeken, ondernemerslog en Iris van Ooyen, Welmoet Babeliowsky. Welmoet Babeliowsky heeft ...

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>