Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op mei 28, 2018 in email marketing, nieuwsbrieven | 0 reacties

[AVG issues] De redding van de gratis weggever

[AVG issues] De redding van de gratis weggever

In mijn vorige nieuwsbrief schreef ik dat de ‘Gratis Weggever’ bedreigd wordt door de AVG-bepaling dat je ‘toestemming niet meer mag afdwingen’ en ‘geen dienst mag weigeren’. Je zou dus iedereen die geen toestemming geeft voor je nieuwsbrief de weggever gewoon moeten weggeven!

Een klant schreef ons: “Mijn hele bedrijf is gebaseerd op funnels vanuit een gratis weggever. Als dat niet meer mag, kan ik de tent wel sluiten!”

Een bekend juridisch expert kwam met een oplossing: je benadrukt vooral het ezine zelf en geeft de weggever als bonus.

Nu zal dat vaak wel kunnen, maar er zijn ‘listbuildings methodes’ waarbij je dit kunt missen als kiespijn. Het is bijvoorbeeld niet handig als je een webinar organiseert, dat op een bepaalde datum plaatsvindt. Dan wil je toch vooral dat webinar promoten en niet je nieuwsbrief, toch?

Ik ben er met onze FG (functionaris Gegevensbeschermer) ingedoken en we hebben met juristen gesproken. Ik heb goed nieuws.

Voor het geven van een gratis weggever heb je een emailadres nodig. Daarvoor moet iemand toestemming geven. Deze toestemming vraag je echter alleen in combinatie met de nieuwsbrief. De volgorde is niet van belang, daar zegt de AVG namelijk niets over. Dat ziet er dus zo uit:

«Ik geef Autorespond toestemming om mijn emailadres te gebruiken voor het toesturen van een downloadlink voor de weggever en het regelmatig tips en informatie sturen in een nieuwsbrief of het doen van aanbiedingen. De toestemming kan ik elk moment ook weer intrekken.»

Er is hier geen sprake van afdwingen of het niet vrijelijk geven van toestemming, omdat jij de weggever alleen in combinatie met de nieuwsbrief aanbiedt.

Je vermeldt erbij dat men de toestemming op ieder moment weer kan intrekken.

Je verwijst ook tijdens het sluiten van deze overeenkomst naar de privacy-voorwaarden. Hier hoef je geen akkoord voor te vragen.

Hoe doe je dat nu als je meerdere ‘verwerkingsdoelen’ hebt voor je nieuwsbrief, zoals aanbiedingen doen en het gebruiken van de gegevens om gericht te adverteren op Facebook? Noem alles in het formulier, de volgorde is niet van belang. Dat bied je alleen aan in de combinatie! Je geeft dus slechts één mogelijkheid om een vink te geven, zodat alles onder één toestemming valt.

Want als je dit onder meerdere vinkjes zet en iemand trekt daarvan één toestemming terug, is het voor jou lastig om hierop te gaan differentiëren, dus begin daar maar niet aan, is mijn advies.

Heb je al veel tijd besteed aan het wijzigen van de formulieren en baal je dat je nu alles weer zou moeten veranderen? Wacht dan daar gewoon mee, doe even niets!

Binnenkort komt de Europese ePrivacy verordening uit, die ons waarschijnlijk meer houvast gaat bieden over wat nu de exacte aanpak is (laten we dat hopen!). Voor nu is het belangrijk dat je niet expres mensen er in laat lopen (maak kans op een iPhone twv 1500!), dat je integer te werk gaat en je best doet om de privacybelangen van betrokkenen te respecteren.

Mocht je op dit moment nog niet AVG-ready zijn en je vindt het allemaal lastig om te doen, kijk dan naar het aanbod van Joris Bijvoets. De korting is momenteel 100 euro, als je de couponcode ‘AVG-proof’ invult.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>