Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op nov 27, 2013 in Overige | 8 reacties

Ben jij landeigenaar of pachter in de marketing van je bedrijf?

Ben jij landeigenaar of pachter in de marketing van je bedrijf?

Sociale media zijn enorm ondersteunend bij de groei van je bedrijf. Maar er kleven wel een aantal risico’s aan wanneer je je daar teveel op focust. Het blijft ontzettend belangrijk om je lijst, die je in eigen beheer hebt, te laten groeien en te blijven mailen.

1. Sociale media zijn gratis, maar er moet wel degelijk een prijs worden betaald.  Facebook, You Tube en straks ook Twitter verdienen door advertenties te plaatsen. Wanneer jouw pagina veel likes krijgt, gebruikt Facebook deze informatie om advertenties van jouw concurrenten te plaatsen bij jouw fans. Jouw harde werken om veel likes te krijgen levert niet alleen jou, maar ook je concurrenten geld op.

2. Je bouwt wel een schare fans op, maar dat wil niet zeggen dat al je berichten aan hun worden getoond. Daarvoor gebruikt Facebook een ingewikkelde ‘edgerank’. Wanneer je heel veel fans hebt, gaat Facebook jou laten betalen om met die fans in contact te kunnen komen. Terwijl jij niet de eigenaar wordt van de gegevens en je ze niet mee kan nemen als je weg zou gaan op Facebook.

3. Sociale media zijn in principe niet commercieel, maar ‘sociaal’, dat wil zeggen dat het gaat om het delen van informatie tussen vrienden. Op Facebook bijvoorbeeld moet je voorzichtig zijn met ‘call to actions’ , want dat kan er voor zorgen dat je pagina afgestrafd wordt. Terwijl deze oproepen juist nodig zijn om klanten tot actie aan te zetten.

4. Heb je een filmpje op You Tube en heb je gezorgd dat het een goede titel heeft, de juiste tags en tekst heeft meegekregen? Je filmpje zal dan goed bekeken worden, maar You Tube zal je dankbaar zijn. Want het wordt nu ook voor You Tube zelf makkelijk om te weten welke advertenties van jouw concurrenten ze erbij moeten zetten. En dat is wat You Tube doet.

5. Sociale media kunnen hun populariteit verliezen. Wanneer dat gebeurt, is alles wat je daar hebt geïnvesteerd in het opbouwen van relaties voor niets geweest. Je kunt in korte tijd je middel om je doelgroep te bereiken kwijtraken. Dat is gebeurd met onder andere My Space en Hyves.

Hieruit blijkt hoe ontzettend belangrijk het is om een eigen lijst te hebben en te zorgen dat die groeit, zeker op de langere termijn.  De relatie-gegevens zijn in eigen bezit. Dat neemt niemand je af en je kunt mailen wanneer je er zin in hebt. En ook over de inhoud hoef je geen toestemming te krijgen en kun je zo commercieel zijn als je zelf wilt.

Het is het verschil tussen een landeigenaar en een pachter. Een landeigenaar is de baas op zijn eigen terrein, de pachter moet luisteren en is afhankelijk van de grootgrondbezitter. In de middeleeuwen kon je niet kiezen wat je was, maar het lijkt me dat je nu de keuze wel hebt. En dat je niet terug gaat naar een feodaal systeem dat helemaal geen wenselijke situatie was.

Een nieuwsbrief hebben in eigen bezit is dus het beste wat je kan doen. Maar ik spreek veel ondernemers die het moeilijk vinden om de juiste toon te vinden en die niet goed weten waar ze over moeten schrijven of die het niet lukt om er klanten mee te krijgen. Hiervoor heb ik, zoals ik al zei,  een aanbod ontwikkeld waar ik je graag volgende week meer over vertel. Ik spreek je snel weer.

8 Reacties

    • Beste Hans, dank voor het compliment.

  1. Welmoet, als mede eigenaar van De Goede Nieuwsbrief ben ik het voor meer dan 100% eens met je blogartikel.Succes met je verdere plannen en business.

    • Jij ook succes met je bedrijf Marco Schregardus!

  2. Ik vind die goede oude nieuwsbrief ook nog steeds het beste middel om contact te onderhouden met belangstellenden voor mijn werk. Wat een fijn, helder artikel, Welmoet. Dank!

    • Dank je Annemieke!

  3. Hallo Welmoet,

    Na mijn VIP-dag bij jou deze zomer groeit mijn lijst gestaag. Mede door jouw tips.
    Het geeft mij zoveel rust dat ik niet afhankelijk ben van allerlei social media. Zeker nu ik jouw argumenten lees. Om de kriebels van te krijgen…

    Voor diegenen die nu nog twijfelen over een nieuwsbrief: het is super om mensen te bereiken met je eigen nieuwsbrief. Eigen baas zijn voelt echt heel goed! Zeker als je daarna mooie reacties krijgt op jouw boodschap.

    Dus dank voor deze blog en succes met jouw bedrijf,
    Sandra

  4. Fijn om te horen dat mijn tips werken. Dank je. Veel succes verder.

Laat een reactie achter bij Welmoet Babeliowsky Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>