Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Geplaatst door op mei 9, 2012 in Overige | 0 reacties

Afscheid nemen van je lijst

Iedere goede marketingcoach zal hetzelfde zeggen. Kies een specifieke doelgroep en lever een gespecialiseerde dienst. Dit is het Kies-je-niche-principe. Mensen doen het liefst zaken met de expert op het terrein. Jouw prijzen kunnen hoger zijn. Vergelijk het met een chirurg die meer verdient dan een huisarts, omdat hij een langere studietijd heeft gehad.

Maar de werkelijkheid is soms weerbarstig. Er kunnen twee dilemma’s spelen rond het kiezen.

Het eerste dilemma is dat je het misschien moeilijk vindt om voor één niche te kiezen. Je helpt bijvoorbeeld bedrijven die handelen met Duitsland maar daarnaast ontwikkel je ook een passie voor voedingssupplementen. En in beide richtingen ben je aan het werk en vind je klanten. En voor allebei heb je even veel plezier en ben je trots en dat wil je niet kwijt!

Wanneer je in jouw nieuwsbrief over beide onderwerpen gaat schrijven, wordt hij diffuus. De cirkel van mensen om jou heen snapt het en misschien nog een klein rondje daar om heen. Omdat ze je persoonlijk kennen zijn ze bereid om je te volgen. Maar voor mensen die jou niet kennen, zoals bezoekers van je website, is het niet duidelijk. Ze herkennen zich misschien in het ene probleem maar niet in het andere. Je geloofwaardigheid daalt, want in hun perceptie kan je niet overal expert in zijn.

Wanneer je niet kiest,  stel je dus jezelf centraal en niet je lezer. Je dwingt ze om jou te gaan volgen in plaats van omgedraaid. En dat voelen ze en zal in je conversie merkbaar zijn. Met je nieuwsbrief kun je dus wel het beste één doelgroep ‘bedienen’ met tips, informatie en inzichten. Daarbuiten doe je het werk dat je wilt.

Het tweede dilemma: je hebt gedurende jaren een zorgvuldig opgebouwde lijst, maar je ontwikkelt je en de wereld om je heen verandert ook. Je krijgt andere interesses en je besluit in een andere niche te stappen! Wat nu? Er zijn verschillende mogelijkheden:

1    Je neemt afscheid van je lijst.

Wanneer je een goede conversie had, is dat jammer en zelfs een vorm van kapitaalvernietiging. (alsof je een machine stuk maakt) Ook je lezers moeten nu jouw informatie missen. Wat je dan zou kunnen doen is een deal maken met een collega op hetzelfde vakgebied. Voor ieder adres vraag je twee of 10 euro, want deze gegevens zijn geld waard. Je verwijst je abonnees naar de plek waar ze zich kunnen aanmelden.

2    Je verhuist je lijst mee naar je nieuwe richting.

Dat laatste kan je alleen doen als de doelgroep ongeveer hetzelfde is en er veel raakvlakken zijn. Communiceer hierover met je lijst, zodat je lezers op de hoogte zijn.

Ook bij mij zelf is er een wijziging op getreden. Ik richt me tegenwoordig op het ondersteunen van ondernemers die een lucratieve onderneming rond hun kennis willen opbouwen. Maar ik ga zeker geen afscheid nemen van mijn lijst! Bij het verkopen van kennis is de nieuwsbrief onmisbaar, dus ik blijf over nieuwsbrieven schrijven. De focus komt iets meer te liggen bij het online promoten en verkopen van kennisproducten. Mijn doelgroep hierbij zijn de experts.

Welmoet Babeliowsky

P.S. In de afgelopen periode hebben we een vliegende start gemaaktmet ons programma Kennis Verkoopt! Voor diegenen die er niet bij konden zijn, geen nood. In september start een nieuw programma waar je aan deel kunt nemen.

Op 31 mei a.s. organiseren Michel Penterman en ik een nieuw webinar over leeromgevingen en livestream via Google+hangout on Air, Ted Educational en Twitter!

Waarom is dit voor jou als expert interessant en waarom hebben we dit onderwerp gekozen?

Er komen steeds nieuwe manieren bij waarop je kennis kunt overdagen via internet. Nieuwe mogelijkheden die leiden naar meer inkomsten, passief inkomen en meer vrijheid voor jou als expert. De vraag die wij dus gaan beantwoorden is: kun je deze middelen gebruiken om jouw kennis te verkopen? Zijn deze middelen in te zetten bij de promotie van jouw diensten? Het wordt weer super interessant, dat beloof ik.

Kijk hier voor meer info en aanmelden voor dit gratis webinar.

Post a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>