Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Meest recente artikelen

Geplaatst door op mei 11, 2017 in Overige | 0 reacties

Online media komen en gaan, maar de nieuwsbrief blijft altijd bestaan

 

Niemand kan er om heen. Het online landschap is enorm veranderd sinds wij in 2004 begonnen met Autorespond. Het was de tijd dat vanuit de VS doordrong dat je met toestemming kon mailen aan je toekomstige klanten. Het enige wat je hoefde te doen was een nieuwsbrief aanbieden. Hoe geweldig was dat, want nu kon je contacten gaan opvolgen aan mensen die daar zelfs om vroegen! Hoeveel gerichter en goedkoper dan advertenties.

Dit werd uiteraard heel snel populair. Het aantal nieuwsbrieven groeide snel, de mailbox slibde dicht, ook met spam. Daardoor werden mensen minder geneigd om aan te melden. Hoewel spam aan banden werd gelegd, moest er iets worden bedacht om het aanmelden aantrekkelijk te maken. Een cadeau, zoals een ebook, bleek te werken. Je maakte een tekst waarmee je je klanten hielp en was klaar. Ik maakte in 2012 een gratis weggever die nog steeds op onze site staat en dagelijks wordt aangevraagd.

Daarna volgende de ontwikkelingen zich snel op. Het was lange tijd, ook voor ons, onduidelijk of email een blijvend marketing instrument zou zijn.

De sociale media kwamen en gingen. Ik had een account op Xing en Hyves, inmiddels opgeheven. Van andere platforms weet ik zelf de naam niet meer. Er volgde Twitter, Linkedin, Faceboook, Google+. Het fijne hiervan is dat er nu een overzichtelijk aantal stabiele, tot wasdom gekomen platforms overgebleven zijn, waardoor er steeds meer mensen uit je doelgroep toetreden. Want dan wordt het pas echt interessant! Je beschikt over een grote ontmoetingsplaats met jouw doelgroep. Vooral als je ze zo op je lijst weet te krijgen en je ook hun mailbox weet te bereiken, zit je goed.

Ondernemers gingen teleseminars en daarna webinars aanbieden om te informeren en te verkopen. Ook een geweldig middel om mensen aan je lijst te kunnen voegen. Kopen ze niet direct, dan misschien wel later. Goed converterende landingspagina’s worden langzamerhand belangrijker dan je website zelf. Video kwam er en de mogelijkheid om te livestreamen via Periscope. Daar hoor je nu niets meer over. Toen deed Facebook-live zijn intrede….

De oline media komen gaan, maar er is iets wat altijd is blijven bestaan: de onverslaanbare email. De mogelijkheden om je marketing te automatiseren met emails en te evergrenen zijn fantastisch, maar de nieuwsbrief blijft onmisbaar aan de top van de funnel. Dat merk je als je wilt lanceren. Je nieuwsbrief steekt met kop en schouders boven alle andere middelen uit als middel om klanten te werven en omzet te maken. Dat wordt door alle online marketeers beaamd. Email is en blijft het verkoop-kanaal van je bedrijf, uiteraard op allerlei manieren versterkt door andere media.

Dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk is en dat iedereen de kunst beheerst. Nog steeds is er veel geworstel. Het blijft belangrijk dat je lijst goed groeit, naar vooral met de juiste mensen erop en dat je niet iedereen weer snel verliest. Want afmelden is nu ook aan de orde van de dag.

Vandaar dat we morgen, vrijdag 12 mei om 11.00 uur via Facebook live speciaal op dit onderwerp ingaan. De sessie heet: ‘Je mailinglijst laten groeien met potentiële klanten’ Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stel ze nu aan mij in een reply, dan behandel ik deze tijdens de sessie. Je kunt ook live je vragen stellen.

Je kunt je hier al voorregisteren. Je ontvangt dan drie minuten van te voren een herinnering. Hopelijk zie ik je daar.

Overige artikelen