Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Meest recente artikelen

Geplaatst door op sep 26, 2018 in email marketing, nieuwsbrieven, Overige, productlanceringen | 0 reacties

Hoe interessant is de nieuwsbrief nog?

Hoe interessant is de nieuwsbrief nog?

Voor deze nieuwsbrief ben ik terug naar de roots gegaan. Hoe staat het met de nieuwsbrief en hoe interessant is het eigenlijk nog om te investeren in emailmarketing? Ik ontmoette specialiste op dit gebied Hilleen Hildijk als klant van Autorespond en besloot haar te interviewen. Sinds 2011 helpt zij grote uitgeverijen met emailmarketing campagnes en ze weet er enorm veel van af. (Zij kan ook jou hier overigens mee helpen!)

Ik ben ook erg geïnteresseerd in jouw eigen ervaringen met nieuwsbrieven. Heb je een interessant verhaal, laat het me dan weten. Dan kan ik er aandacht aan besteden.

Ik vroeg emailmarketing specialist Hilleen Hildijk waarom zij bedrijven en zzp’ers (nog steeds) aanraadt om met emailmarketing te beginnen. Dit is haar antwoord: 

‘De allerbelangrijkste reden is: Het zijn JOUW adressen. Soms zie je dat men heel afhankelijk is van YouTube, Facebook of Instagram en als zij hun algoritmen of voorwaarden wijzigen dan kan dit dramatische gevolgen hebben.

Ik ken mensen die weer een baan moesten nemen omdat YouTube niet meer genoeg opleverde. Zorg dat dit jou niet gebeurt. E-mailadressen zijn van jou, die pakt niemand je af. En je kunt het voor allerlei doeleinden gebruiken (niet alleen nieuwsbrieven versturen).

Maar ik heb nog een aantal redenen:

  • Gemiddeld ziet 37% je nieuwsbrief tegenover 1-5% van je Facebookpost! (en de open ratio kan veel hoger liggen als je het goed doet). Dus als nieuwsmedium en het melden van je diensten en aanbiedingen is het een perfect en goedkoop middel om je doelgroep te bereiken.
  • E-mailmarketing is meetbaar. Je weet precies hoeveel mensen je nieuwsbrief hebben geopend, erin hebben geklikt, zich hebben afgemeld. En als je blijft experimenteren om die cijfers te verbeteren, bereik je steeds meer mensen op je mailinglijst.
  • Tijdwinst: Je kunt in korte tijd heel veel mensen bereiken met 1 bericht.
    TIP: De bevestigingsmail is de best geopende mail, dus zorg dat er meer in staat dan alleen maar: ‘bedankt voor je aanmelding’
  • Een nieuwsbrief is persoonlijk. Het komt (meestal) in een persoonlijke inbox (bij bedrijven kan het ook een algemeen mailadres zijn). Daarnaast zorg je bijvoorbeeld met dynamische content ervoor dat de ontvanger alleen dat nieuws ziet dat voor hem relevant is. Dus geen standaard nieuwsbrief met ‘one size fits all’ maar een op maat nieuwsbrief, terwijl jij er maar 1 maakt!
  • Je blijft ‘top of mind’… doordat je regelmatig van je laat horen is de kans groter dat ze aan jou denken als ze dat product of die dienst willen. Of als je een onweerstaanbaar aanbod hebt gedaan, dat ze daarop ingaan. Als je geen nieuwsbrief stuurt, zak je weg uit iemands gedachten en is de kans kleiner dat ze aan jou denken als ze toe zijn aan koop. Mensen zijn je sneller vergeten dan je denkt!

Als je met emailmarketing begint heb je nog geen lijst. Wat zijn jouw belangrijkste tips om deze snel te laten groeien?

Dit zijn mijn belangrijkste tips:

  • Downloadbaar weggevertje Bijvoorbeeld 5 stappen om… , een whitepaper,
  • Lees- of luisterfragment (boek), meditatie
  • Quiz
  • Organiseer een challenge
  • Organiseer een webinar
    TIP: Belangrijk is wel dat je in je nieuwsbrief waardevolle informatie biedt. Bedenk dus vooraf waar je de nieuwsbrief voor wilt gebruiken en communiceer dat op je nieuwsbriefpagina. Anders ben je ze zo weer kwijt!

Maar lezen mensen nieuwsbrieven nog wel?

Absoluut! Gemiddeld leest 37% van de Nederlanders de nieuwsbrief. Ik werk voor diverse uitgeverijen en er zijn nieuwsbrieven bij die standaard 65% open ratio hebben. En ook dan weten ze met wat extra tips & tricks van mij hun scores nog verder omhoog te krijgen. Neem dus geen genoegen met 37%.

Hoe schat jij in dat emailmarketing zich in de komende tijd gaat ontwikkelen?

Op dit moment wil 72% van de mensen graag reclame en aanbiedingen via de e-mail ontvangen, heeft 58% vertrouwen in de privacy van e-mail en kocht 95% iets vanuit een nieuwsbrief. E-mail scoort dus goed qua betrouwbaarheid.

Wel denk ik dat er verschuivingen gaan plaatsvinden. Facebook Messenger is dankzij chatbots snel in opkomst. En ook WhatsApp ontwikkelt zich snel.
Zowel bij WhatsApp als Messenger ben je ook met ‘persoonlijke’ communicatie bezig ook al wordt je bericht in 1x naar talloze mensen verstuurd.

Ik zie niet dat wij op korte termijn geen e-mailadres meer nodig hebben. Dus ook de komende jaren is e-mailmarketing een van de beste tools die je kunt inzetten om je bedrijf te starten en te laten groeien.

Maar het is niet de enige tool die je moet inzetten. Verschillende doelgroepen, vragen om verschillende benaderingen. Je moet je doelgroep kennen. Dus ik denk dat we in de toekomst wel bepaalde doelgroepen met bepaalde tools moeten benaderen. Maar eigenlijk doe je dat nu ook al. Je zet ook Facebook in, evt. Youtube, Instagram of zelfs Snapchat (voor jongeren) in. We zullen zien wat er de komende tijd bij gaat komen en misschien ook weer verdwijnt. Niets blijft hetzelfde! Maar de nieuwsbrief blijft voorlopig nog zeer interessant

Wat is een goed moment om met marketing automation te beginnen en waarom zou je dat doen?

Eigenlijk start je wat mij betreft al met marketing automation bij het aanmeldproces. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je slechts 30-60 dagen hebt om iemand binnen te houden. Breid daarom je aanmeldcampagne uit met nog een aantal mailtjes, evt ook met linkjes naar video’s. Laat ze kennismaken met jou, jouw bedrijf, jouw product en jouw dienst. Zeker een ZZP’er moet het hebben van de gunfactor, kennis, de manier van overkomen. Je kun dus al heel veel informatie bieden, jezelf laten zien. Je hebt gewoon een digitale flyer die je in kleinere pakketjes bij iemand aflevert. En omdat meetbaar is of iemand het bericht heeft gelezen, kun je ook inbouwen dat je een bericht opnieuw verstuurt maar dan bijv. met een andere onderwerpregel.

Ik ken een ondernemer die trapliften verkoopt. Dat zijn dure dingen. Door het inrichten van een bijzonder uitgebreide automatische campagne na het downloaden van zijn folder verkoopt hij er nu niet 1, maar 2,5 per maand!Een ander mooi moment is als je een productlancering doet (dat geldt ook voor diensten). Dus ook als je start als ondernemer en je product/dienst aan de wereld wilt verkondigen. E-mailmarketing ondersteunt elke succesvolle ondernemer.

Vertel eens iets meer over jezelf, Hilleen?

Sinds 2011 heb ik mij in e-mailmarketing gespecialiseerd voor een grote uitgeversgroep waarvan vele uitgeverijen (zowel boeken als tijdschriften) deel uitmaken. Ik heb hier al 2 grote implementatietrajecten gedaan waarbij we van e-mailprogramma wisselden (meer dan 50 gebruikers moeten dan overstappen). Ik fungeer als eerstelijns hulplijn bij vragen en problemen. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de inrichting van de database, op de juiste manier verzamelen van optins (aanmeldingen) meedenken bij campagnes en het inrichten ervan en ik maak elke maand een rapportage (per nieuwsbrief) waarin ik bekijk hoe iedereen presteert en ik maak een aanbeveling voor verbeterpunten.  Ik heb hierdoor een ongelooflijke bak ervaring en kennis opgebouwd. Weet waar mensen tegenaan lopen, wat werkt en wat niet. Hoe een programma in elkaar steekt, wat de beperkingen en pluspunten zijn. Noem maar op. En inmiddels begrijp ik zelfs redelijk wat van HTML.

Nadat ik van meerdere collega’s met regelmaat hoor(de) dat ze altijd zo super geïnspireerd raken als ze met me afspreken én dat als ze maar een fractie van mijn tips kunnen toepassen ze toch blijven groeien, dacht ik: “Deze kennis wil ik niet alleen bij de uitgeverij houden, ik start mijn eigen bedrijf en wil veel meer mensen hiermee helpen”. Dat was begin dit jaar. En ik richt me vooral op zelfstandig ondernemers. Omdat ik hen een snelle groei gun en voor hen e-mailmarketing een ‘noodzakelijk kwaad’ kan zijn, omdat hun expertise op andere gebieden ligt. Hoe gaaf is het dan als ik ze kan helpen meer resultaat in minder tijd te bereiken.

Ik merk dat ik de afgelopen maanden nog wel zoekende was naar het juiste format, maar heb dat nu gevonden. Dus binnenkort zul je vast meer van me horen.

Hier kun je je vast abonneren op de tips van Hilleen!

Overige artikelen