Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Meest recente artikelen

Geplaatst door op jun 10, 2015 in Overige | 3 reacties

Uitdagende emails die je leven op zijn kop zetten: email challenges

De afgelopen maanden kon je er niet om heen. Een groot aanbod van allerlei email-challenges vloog om je oren. Ik heb aan een paar van die challenges meegedaan. Lees hieronder hoe ik dat ervaarde.

Een email-challenge is een cursus die uit een reeks mails bestaat. Dat kunnen er wel 100 zijn, die je dagelijks gaat ontvangen als je je aanmeldt. Ze zijn vaak gratis of tegen een laag bedrag te koop. Er wordt meestal een aantrekkelijk resultaat beloofd. Enkele voorbeelden:

De Pepernoten-challenge  (’1000 euro besparen tijdens de feestdagen’. (van Margriet Darwinkel en Sandra Schouwenaars)

Of het ‘Geheim van slanke mensen leren in een emailcursus “ (van Mieke Kosters)

Een online sapkuur volgen. (van Hetty Kerssies)

Leren piano spelen (van Cor Bakker)

Leren zingen (door Karin Bloemen)

Of: Jezelf uitdagen om meer in het licht te durven staan. (Fuck it Shine your light van Simone Levie)

Het gaat meestal om het behalen van een doel waarbij mensen een steuntje in de rug nodig hebben. Omdat het lastig is in hun eentje of omdat er veel focus nodig is. Of omdat ze simpelweg te weinig kennis hebben. Het moet gaan om een aantrekkelijk, begerenswaardig doel.

Deze cursussen worden over het algemeen aangeboden door coaches en trainers en andere kennis-werkers. Het is een onderdeel van hun diensten-aanbod. Meestal vormt het een laagdrempelig, low end product onderin hun marketing-piramide. Dit aanbod is echter opschaalbaar omdat er een grote groep klanten mee kan doen zonder dat het jou veel tijd extra kost. Als er 100 mensen meedoen die 50 euro betalen, levert dat toch een aardig bedrag aan omzet op.

Ook ik heb aan een aantal email-challenges meegedaan in de afgelopen tijd en ik kan niet anders zeggen dan dat ik er heel enthousiast over ben.

Zo deed ik bijvoorbeeld mee aan de Opruim Challenge van Lisa Portengen. Die bestond uit 30 mails, die ik dus een maand lang dagelijks in mijn mailbox vond.  Ik moest beginnen met een doel te stellen door 30 dingen die ik wilde  opruimen op een lijst te zetten. Dat konden zowel grote als kleine zaken zijn. Ik zette een gangkast op mijn lijst, het volgepropte balkon, een bepaald keukenkastje.

Wat er zo bijzonder was? Ik ging het echt doen! Iedere mail stimuleerde mij om door te gaan. Lisa haalde er van alles bij om ons aan te moedigen. In een Facebookgroep las ik de ervaringen van anderen. Het gevolg was dat ik dingen ging opruimen waar ik al jaren niet aan toe kwam. Ik vond kwartjes en dubbeltjes terug uit een ander tijdperk en bracht na afloop een zak met 200 batterijen weg!

Wat mij betreft heeft zo’n emailreeks dus een transformerend effect. Het brengt verandering en zet gewone dingen op zijn kop. Het biedt echt uitdaging en maakt zijn naam volledig waar. Leuk toch?

Ook Sabrina van Dijk maakte een challenge voor hoog-gevoelige moeders. Ze kwam op het idee toen ze zelf meedeed aan een  programma om online programma’s te maken. Daar leerde ze om gebruik te maken van een digitale leeromgeving maar omdat dat vrij ingewikkeld is besloot ze alles via de emails te doen. In Autorespond maakte ze mails aan met tekst erin en pdf’s als bijlage, links naar audio en video. Met haar shoppingcart zorgde ze dat er betaald kon worden.  Bij de eerste challenge had ze al 100 aanmeldingen (ze heeft ook een lijst van 4000 abonnees) waardoor ze snel besloot om het opnieuw te lanceren. Ook de tweede lancering verliep succesvol. Omdat alles toen al klaar stond was het ook minder werk.

Met alleen Autorespond heeft ze het voor elkaar gekregen. Daarin maak je namelijk de email-content, voeg je de bijlages en de links naar audio of video toe. De emails plaats je in een autoresponder; het aanmeldformulier of de betaalknop zet je op de website. Alles loopt daarna automatisch .

Is het ook iets voor jou? Iedere coach of trainer kan zo’n challenge bedenken, denk ik. Wat heb je nodig?

  • Een doel dat voor jouw klanten super belangrijk is om te halen.
  • Content voor een reeks emails waarin je een stapjes naar dit doel leidt.
  • Je doet het met Autorespond! Voor het aanmaken van de content in emails en voor het aanmeldformulier.
  • Wil je een betaalde challenge aanbieden, dan heb je de Shop erbij nodig.

Een digitale leeromgeving waar je de content stalt is mogelijk, maar is niet per se noodzakelijk om het doel te bereiken. Het gaat er namelijk om om mensen in actie te zetten, ze aan te sporen en een verandering te laten ondergaan, Dat kan prima met emails alleen.

Heb jij ook een leuke challenge? Deel hem dan hier. Alvast dank!

Bestel de whitepapers van Autorespond wanneer je ook challenges wilt gaan versturen

Overige artikelen