Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Meest recente artikelen

Geplaatst door op mrt 26, 2014 in Overige | 0 reacties

‘Toen ik een nieuwsbrief ging schrijven, kreeg ik juist minder klanten….’

Er zijn ondernemers die al hun klanten binnenhalen met hun nieuwsbrief. Maar dat geldt niet voor iedereen. In mijn praktijk als business-coach kom ik de uitersten tegen.

Klant A is  bijvoorbeeld heel succesvol en heeft een bijna volle agenda met opdrachten. Hij hoeft maar één keer de nieuwsbrief te sturen en alle lege plekken raken weer opgevuld. De workshops lopen weer vol en de opdrachten stromen binnen.

Maar er zijn ook ondernemers bij wie dat anders loopt, zoals bij klant B. Deze klant heeft berekend dat ze minder klanten heeft gekregen, sinds zij zich toelegt op emailmarketing. Dat is echt balen natuurlijk en dat gaat me aan het hart!

Wanneer je heel succesvol bent en met een nieuwsbrief makkelijk klanten binnenhaalt, is dat een indicatie dat je bedrijf veel potentie heeft en dus verder kan groeien. Dat kan bijvoorbeeld door je team uit te breiden. Zo kun je je volume vergroten en veel meer klanten bereiken. Zelf doe je dan alleen nog maar de krenten uit de pap en het werk dat je echt het allerleukste vindt.

Wanneer je nieuwsbrief niet oplevert wat je wilt, kan dat verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat je offline kansen hebt laten liggen. Dat je bijvoorbeeld te weinig hebt gedaan om doorverwijzers voor je coaching te krijgen. Of dat er onvoldoende mond tot mond reclame plaatsvindt.

Sommige ondernemers denken dat het vanzelf zal gaan als ze online actief worden. Ze denken dat hun nieuwsbrief, website en acties in de sociale media het allemaal voor ze gaat opknappen. Maar dat is natuurlijk niet waar. Het is ook belangrijk om je dienst goed te kunnen verkopen in een gesprek en voortdurend gesprekken te voeren met potentiële klanten.

Een nieuwsbrief schrijven betekent niet dat je achterover kan leunen en mag denken dat je veilig achter je computer kan blijven.  Nee, je zult nog steeds de deur uit moeten, bijvoorbeeld om presentaties te houden en je doelgroep ergens te ontmoeten. Je nieuwsbrief gebruik je om contacten vast te kunnen houden, want anders kunnen ze je snel vergeten. Hij is ook onmisbaar om nieuwe fans aan te trekken. En om je relaties steeds op de hoogte te houden van jouw aanbod.

Hoe zit het met jouw nieuwsbrief-succes? Ben jij meer klant A of meer klant B? In ieder geval kan ik je in beide gevallen ondersteunen om er meer succes mee te behalen. Vraag een gratis gesprek aan via deze link.

Overige artikelen