Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Meest recente artikelen

Geplaatst door op mei 30, 2018 in email marketing, nieuwsbrieven | 0 reacties

Moet de Gratis Weggever echt gratis weggeven worden onder de AVG?

Moet de Gratis Weggever echt gratis weggeven worden onder de AVG?

De allereerste coaches en trainers die een nieuwsbrief aan gingen bieden, hadden geen moeite om aanmeldingen te krijgen. Naarmate er meer bij kwamen werd dat steeds lastiger en trad er stagnatie op.Veel ondernemers lukte het niet om de lijst te laten groeien, maar ze begrepen wel dat dit heel belangrijk is voor de omzet.

Daarom gingen ze een ‘gratis weggever’ aanbieden in ruil voor het e-mailadres. Relevante, waardevolle en interessante ebooks, webinars of challenges bieden ze aan als cadeau en daar groeit de lijst nu vaak het hardste door.  Inmiddels is deze methode, gebaseerd op de idee van ‘permission marketing’ ingeburgerd bij alle ondernemers die goede resultaten willen behalen met hun ‘emailmarketing’.

Maar steekt de nieuwe AVG , ingegaan op 25 mei j.l., nu een stokje voor het gebruik van deze slimme methode?

In de AVG staat namelijk dat je toestemming ‘vrijelijk’ moet krijgen en dus niet mag afdwingen. Je mag geen dienst weigeren als iemand geen toestemming wil geven. Eigenlijk zegt de AVG dus dat je je gratis weggever zomaar moet weggeven!

Het lijkt er dus op dat de AVG niet erkent dat ondernemers met deze werkwijze een deal sluiten. Het gaat om de ruil tussen het krijgen van de gratis weggever enerzijds en het geven van het mailadres anderzijds. Uit een telefoongesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens blijkt ook dat ze zelf hiermee in verwarring zijn, waarschijnlijk hebben ze niet bedacht dat dit al goed geregeld is tussen ondernemers onderling en dat er geen sprake is van dwang!

We moeten ons nu in bochten wringen om toch legaal toestemming te krijgen voor de gratis weggever. De oplossing, gegeven door een bekende juridische expert, zou zijn dat je niet zozeer je weggever promoot maar de nieuwsbrief zelf. Je benadrukt vooral het ezine zelf en geeft de weggever als bonus. Maar dan ga je dus weer terug naar de oude situatie en daarvan weten we dat het minder goed werkte!

Nu zal dat vaak wel kunnen, maar er zijn ‘listbuildings methodes’ waarbij je dit kunt missen als kiespijn. Het is bijvoorbeeld niet handig als je een webinar organiseert, dat op een bepaalde datum plaatsvindt. Dan wil je toch vooral dat webinar promoten en niet je nieuwsbrief, toch?

We zijn daarom in gesprek met onze Functionaris Gegevensbescherming en juristen gegaan om hier een betere oplossing voor te vinden. Wij vinden bij Autorespond dat ondernemers niet belemmerd zouden moeten worden in het aanbieden van een weggever om zo hun lijst goed te laten groeien en aan emailmarketing te kunnen doen, dat nog steeds een zeer effectief instrument is.

Aan de juristen die op dit moment over dit onderwerp schrijven heb je niet veel, omdat zij tot mijn verbijstering de ‘weggever-nieuwsbrief-deal tussen ondernemers niet als een eerlijke overeenkomst erkennen, maar in de categorie ‘addertjes onder het gras’ laten vallen. Dat bleek uit een gesprek dat ik op Twitter met zo’n jurist had.

Een klant schreef ons: “Mijn hele bedrijf is gebaseerd op funnels vanuit een gratis weggever. Als dat niet meer mag, kan ik de tent wel sluiten!”

Voor al deze ondernemers heb ik goed nieuws. We hebben van onze jurist een hele goede oplossing aangedragen gekregen.

Voor het geven van een gratis weggever heb je een emailadres nodig. Daarvoor moet iemand toestemming geven. Deze toestemming vraag je echter alleen in combinatie met de nieuwsbrief. De volgorde is niet van belang, daar zegt de AVG namelijk niets over. Dat ziet er dus zo uit:

«Ik geef Autorespond toestemming om mijn emailadres te gebruiken voor het toesturen van een downloadlink voor de weggever en het regelmatig tips en informatie sturen in een nieuwsbrief of het doen van aanbiedingen. De toestemming kan ik elk moment ook weer intrekken.»

Er is hier geen sprake van afdwingen of het niet vrijelijk geven van toestemming, omdat jij de weggever alleen in combinatie met de nieuwsbrief aanbiedt. Iemand kan zelf besluiten om wel of niet de weggever-downloadlink te ontvangen, er is niets verplicht en niemand wordt tot iets gedwongen.

Je vermeldt erbij dat men de toestemming op ieder moment weer kan intrekken.

Je verwijst ook tijdens het sluiten van deze overeenkomst naar de privacy-voorwaarden. Hier hoef je geen akkoord voor te vragen, volgens de hierboven genoemde expert, die ik hierin wel gelijk geef.

Hoe doe je dat nu als je meerdere ‘verwerkingsdoelen’ hebt voor je nieuwsbrief, zoals aanbiedingen doen en het gebruiken van de gegevens om gericht te adverteren op Facebook? Noem alles in het formulier, de volgorde is niet van belang. Dat bied je alleen aan in de combinatie! Je geeft dus slechts één mogelijkheid om een vink te geven, zodat alles onder één toestemming valt.

Want als je dit onder meerdere vinkjes zet en iemand trekt daarvan één toestemming terug, is het voor jou lastig om hierop te gaan differentiëren, dus begin daar maar niet aan, is mijn advies.

Heb je al veel tijd besteed aan het wijzigen van de formulieren en baal je dat je nu alles weer zou moeten veranderen? Wacht dan daar gewoon mee, doe even niets!

Binnenkort komt de Europese ePrivacy verordening uit, die de huidige Telecommunicatie-wet gaat vervangen. Die gaat ons waarschijnlijk meer houvast gaat bieden over wat nu de exacte aanpak is (laten we dat hopen!). Voor nu is het belangrijk dat je niet expres mensen er in laat lopen (maak kans op een iPhone twv 1500!), dat je integer te werk gaat en je best doet om de privacybelangen van betrokkenen te respecteren.

Overige artikelen