Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Meest recente artikelen

Geplaatst door op jul 2, 2014 in Overige | 0 reacties

Testen met emailmarketing is zinloos

Een populaire manier om de resultaten van emailmarketing te kunnen verbeteren is om zelf tests uit te voeren.

Zo kan je bijvoorbeeld ‘splittesten’ doen bij een mailng en zorgen dat de mailing over de dag verdeeld wordt. Op deze manier kun je ontdekken welk tijdstip de beste score oplevert qua openingsrate. Een andere favoriete methode is een AB-test uit te voeren met ‘onderwerpregels’. Diegene die het meest geopend wordt heeft de meest aantrekkelijke titel en kan je daarna verder gebruiken in je marketing.

Althans, dat denk je. Dit is namelijk helemaal niet waar. De resultaten berusten op toeval. Dat zegt Ton Wesseling in een artikel van Aartjan van Erkel op Marketingfacts. Hij zegt dat omdat je als kleine ondernemer domweg over te kleine aantallen abonnees beschikt om een betrouwbare test te kunnen uitvoeren. Ook zou je dezelfde test meerdere keren moeten kunnen uitvoeren. Dat is dus allemaal niet haalbaar.

Hoewel ik dit weet, houd ik bij iedere mailing nauwlettend mijn statistieken in de gaten. Ik vergelijk mailingen met elkaar en heb ontdekt dat er maar een klein procentueel verschil is tussen de verschillende nieuwsbrieven die ik stuur. Ik weet dan niet zeker of het verschil door de ‘onderwerpregel’ komt, door het tijdstip van mailen, of omdat er ergens in het land vakantie werd gevierd of de stroom was uitgevallen. Ook kijk ik welke link het meest is aangeklikt en daar leer ik ook weer iets van. Met de natte vinger trek ik mijn conclusies eruit, verder kan ik niet gaan.

Wanneer je je resultaat wilt optimaliseren, is het allerbelangrijkste dat je regelmatig blijft mailen en daarvoor de discipline opbrengt. Ik weet dat het niet altijd gemakkelijk is. Heel vaak mailings sturen, bijvoorbeeld meerdere per week helpt wel, maar de spoeling wordt dan ook wat dunner dus heel effectief is die aanpak niet.

Overige artikelen