Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Meest recente artikelen

Geplaatst door op okt 21, 2014 in Overige | 0 reacties

Over de krachtigste marketing-mix van deze tijd

In dit artikel laat ik Anne Raaymakers aan het woord. Ik ken Anne al vele jaren, persoonlijk en als klant van Autorespond, maar jij misschien nog niet. Daarom zal ik haar even voorstellen. Anne is een van de grootste Facebook-marketing-specialisten van Nederland. Ik heb haar gevraagd waarom ze een nieuwsbrief heeft, terwijl ze Facebook marketing ten volle benut. Hier haar antwoord:

Anne: Ik ben voor de marketing van mijn bedrijf zeer actief op Facebook , maar daarnaast heb ik ook een nieuwsbrief. Dat heeft voor mij grote meerwaarde.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat je als ondernemer actief moet zijn op verschillende kanalen. Dat betekent niet dat je alles moet doen. Je hoeft dus niet zowel actief te zijn op Linked in als op Pinterest, Twitter, Google+ etc. Maar het is wel goed om een combinatie van een paar kanalen te gebruiken. Mijn favoriete combinatie is Facebook, blog en nieuwsbrief. Met deze marketing-mix haal ik al mijn klanten binnen!

Via mijn Facebook-account breid ik mijn contacten uit en zorg ik dat mensen mij leren kennen.  Zo groeit langzamerhand het vertrouwen in mij. Dat leidt ertoe dat de ze volgende stap gaan zetten en zich aanmelden voor een gratis webinar.  Zo komen ze op mijn lijst.  Of ze melden zich via een gratis weggever aan en gaan zo mijn mailings ontvangen. Ik ga ze daarna waardevolle content geven, iets waar ze wat aan hebben voor hun bedrijf. Ze kunnen mij nu nog beter leren kennen. Ik vul als het ware de pijplijn via Facebook.

Deze contacten worden dus langzamerhand steeds warmer. Bij een webinar of via de nieuwsbrief wordt uiteindelijk de koop gesloten. 

Als ik alleen Facebook zou gebruiken, zou mijn omzet minder groot zijn. Ik kan namelijk in Facebook geen oproep doen om iets te kopen. Het is een sociale omgeving, waarin je je sociaal moet gedragen. Mensen zitten er met elkaar te kletsen. Het is alsof je bij vrienden op bezoek bent. Het is not done om dan te gaan verkopen. Ik kan niet gaan roepen ‘KOOP DIT!’ Het verkopen kan wel via je nieuwsbrief. Daar krijgen ze mijn aanbod te horen in ruil voor goede content. Ze hebben er zelf voor gekozen om de nieuwsbrief te ontvangen.

 Ik denk dat je via een nieuwsbrief en via Facebook andere mensen bereikt, maar het overlapt elkaar ook voor een groot deel. Sommigen lezen liever email, anderen lezen je berichten vaker op Facebook. Je hoeft niet bang te zijn dat mensen het dubbel krijgen. Want niet iedereen kijkt overal. Het is juist goed dat het elkaar aanvult.

Je nieuwsbrief heeft als voordeel dat het zorgt voor een directer contact dan via Facebook. Als je op je pagina een boodschap plaatst, moet je maar hopen dat ze dat zien. Je moet geluk hebben. Bij email is dat anders,  die stuur je naar mensen die gevraagd hebben om je emails.  Ze kunnen hem direct lezen, maar ook op de dag of de dag erna. Het is gerichter en een andere manier van verbinden.

Ik hoor vaak dat ondernemers hun sociale netwerk gescheiden willen houden van hun zakelijke contacten. Dat is niet handig als je een eenmansbedrijf hebt. Je kan het je dan niet permitteren, je loopt zo vele kansen mis. Het is voor jou als ondernemer van belang dat je netwerk zo groot mogelijk is. Je vrienden kunnen je klanten worden. Je bent je eigen merk. Hier weerstand tegen hebben, helpt je niet om je bedrijf te laten groeien.

In het gratis webinar op 31 oktober a.s. met de naam Facebook Marketing Geheimen geeft Anne meer tips.

 

Overige artikelen